View : 67 Download: 0

국민학교 교육시설내 슈퍼그래픽 도입에 관한 연구

Title
국민학교 교육시설내 슈퍼그래픽 도입에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE SUPERGRAPHIC INTRODUCTION WITHIN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF ELEMENTARY SCHOOL : Centering on the outer wall
Authors
김혜란
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
국민학교교육시설슈퍼그래픽건물외벽
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
인간은 환경과 상호 관계를 맺으며 환경의 영향을 받고, 생활을 영위함에 있어서 그 환경이 만족스럽지 않을 때 그것을 개선하려는 노력을 하게 된다. 그러나 인간은 이러한 환경을 스스로 조정할 능력을 거의 갖지 못하며 특히 감수성이 예민한 어린이에게 부여된 환경은 절대적일 수 있다. 사회가 발전하고 많은 매스미디어의 보급은 우리의 생활에 시각적 변화와 함께 색채 환경을 부여하였다. 즉 우리가 생활하는 공간, 사용하는 물건 하나도 다양한 디자인과 함께 많은 색채로 우리의 시각을 자극하고 있는 것이다. 이로 인해 자라나는 어린이들은 이러한 환경에 길들여지고 더욱더 시각적으로 예민해지므로 그들 주변의 시각 환경에 비해 무미건조한 학교 색채 공간은 자칫 교육적 흥미를 저하시킬 수 있다. 실제로 대부분의 국민학교 건물은 획일적이며 단조로운 형상을 취하고 있고, 그 색채에 있어서도 백색, 회색, 저채도 황색 등의 무채색이 대부분을 차지하고 있다. 이제 교육 환경도 필연적으로 그 시대의 요구에 부응하는 시각적 교육 환경의 질적 발전이 필요하게 되었다. 본 논문에서는 국민학교 교육 환경 중 색채 환경 개선 방법으로 물리적 교육 환경인 학교 건물 외벽에 슈퍼 그래픽 도입을 설정하였고, 이에 대한 학생들과 학교 관계자의 의견을 조사하였으며, 앞으로의 학교 건물 외벽 설계시 기초적 자료로 제공하고자 하는 데 의미가 있다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 참고 문헌을 통하여 교육환경의 개념 및 중요성, 색채 환경과의 상호관계, 슈퍼 그래픽에 관한 이론적 배경을 정리하였다. 둘째, 학생과 학교 관계자를 대상으로 설문 및 면접 조사를 통하여 슈퍼 그래픽 도입의 타당성 및 선호도를 알아보았다. 설문 조사 결과 국민학교 건물 외벽의 슈퍼 그래픽 도입은 매우 긍정적이었으며, 그 필요성은 다음과 같은 측면에서 찾을 수 있다. 1. 환경 이미지 개선에 의한 교육적 효과 2. 어린이의 욕구 해소 및 상상력 증가에 의한 정서의 발달 3. 변화있는 시각 환경에 의한 미의식 고취 4. 기존 환경의 보존, 갱신 및 환경 인지도 발달 슈퍼 그래픽 도입 형태 선호도는 노랑, 파랑, 초록색의 자연 및 상상의 세계를 주제로 한 단순화 스타일로 나타났는데 이는 이러한 환경의 부족으로 인한 어린이의 보상심리를 잘 보여주고 있다. 셋째, 현지관찰 방법으로 국민학교 환경내 슈퍼 그래픽 도입 사례를 도입과정, 도입동기, 도입위치, 도입방법 등으로 나누어 연구하였다. 그러나 국민학교 교육환경내 슈퍼 그래픽은 아직은 도입 초기단계로 그 필요성에도 불구하고 사례는 매우 극소수이었으며, 도입된 경우도 많은 문제점을 표출하고 있는데 이에 대한 해결책으로 여섯가지 안이 도출되었다. 1. 학교 당국자와 관계자의 슈퍼 그래픽에 대한 인식 및 그에 따른 홍보 2. 재정적 영세성 해소를 위한 민간 재정 후원단체의 지원과 지역 사회 환경적 차원의 관계단체의 협력 3. 교육적 시각환경 조성을 위한 전문인력 및 기관의 양성 4. 주제설정 및 제작과정에 있어서의 관계 당사자의 공동참여 5. 즉지적 (卽地的) 조건에 따른 표현형태 및 재료의 다양화 6. 도입시 조직적 관리 프로그램의 작성 결론적으로 국민학교 교육환경은 개선되어야 하며 이를 위한 방안으로서의 슈퍼 그래픽은 아직은 도입 초기단계인 까닭에 연구·검토되어야 할 과제가 많으며 이는 향후 국민학교의 물리적 환경 계획시 반드시 고려되어야 할 관점으로 사료된다.;Man correlates with environment, and is affected by it; when he can't be satisfied with it in living, he tries to improve it. But, man has few ability to control it himself, and especially, to sensitive children, given environment can be absolute. Development of society and pervasion of mass media endowed colored environment, with visual variety. It means that space we live, and matters we use excite our sight by their various colors and designs. By this, growing children get accustomed to this environment, and became more and more visually sensitive; therefore, prosaic colored space of school for visual environment around them is apt to decrease their educational interest. In fact, most of elementary school buildings are uniform, and monotonous; in their colors, prosaic colors like white, gray, dark yellow, etc. are the main current. Now, we necessarily need to raise the quality of educational environment, complying with request of the time. In the present study, as the method of improving colored environment in elementary school's educational one, supergraphic introduction to the outer wall of the school, one of the physical environment was established; students' and the persons concerned with school authorities' opinions were investigated. Present study is to provide future plan of the outer wall of elementary school with basic data. The procedures of present study are as this: First, concept and importance of educational environment; its correlation with colored one; theoretical background of super-graphic were arranged through references. Second, appropriateness and preference of super-graphic introduction were decided through student's and the persons concerned's responses on the questionnaires and interviews. Consequently, super-graphic introduction of the outer wall of elementary school buildings was affirmative, and the necessity could be found in the followings: 1) Educational effect by improvement of environmental image. 2) Dissolution of children's desire, and development of emotion, through increasing imaginability. 3) Inspiration of beauty-senses through various visual environment. 4) Maintenance, and renewal of existing environment; development of environmental recognition. The preference about the form of super-graphic introduction appeared simple style for natural and imaginable world of yellow, blue, red, etc.; the fact reflects children's compensatory mentality due to lack of this environment. Third, as the method of taking a view of the scenes, examples of super-graphic introduction in elementary schools' environment was investigated. That is, in spite of the necessity abovesaid, the examples were a very few, and although it was introduced, it has revealed many problems, so, as solutions, six propositions were presented: 1) School authorities' and the persons concerned's recognition of super-graphic and propagation of it. 2) Support of private financial supporters' association for dissolution of financial poverty, and the authorities concerned's cooperation at the level of local society's environment. 3) Nurture of experts and institutions for making educational visual environment. 4) The persons concerned's joint participation in establing the subject and manufacturing it. 5) Diversification of expressional forms and materials, complying with environmental conditions. 6) Framing of systematic supervising program at introduction Consequently, educational environment of elementary schools must be improved; super-graphic for this is still in early stage, so it has so many problems to be investigated and examined, but it must be certainly considered in future planning physical environment of elementary schools.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE