View : 542 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author河京淑-
dc.creator河京淑-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:25Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:25Z-
dc.date.issued1977-
dc.identifier.otherOAK-000000032096-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175717-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000032096-
dc.description.abstract本 硏究는 表現力과 創意力을 啓發하고 心身의 調和的 發達을 위한 方法의 一環으로서 幼兒의 表現運動의 理論的 根據를 마련하고 그 水準과 實態를 把握하여 指導方向을 示唆해주기 위해 다음과 같은 問題를 設定하였다. 1. 幼見의 表現運動 內容은 어떠한 樣相으로 變化, 發達하는가? 具體的으로 年令別, 性別, 地域別로 이들 內容에 差가 있는가? 基本運動要素, 空間要素 및 時間要素의 發達水準은 어떠한 程度인가? 어린이에게 가장 親近感을 주는 題材는 어떠한 性質을 가진 것인가? 2. 社會文化的 要因이 表現運動에 어떠한 影響을 주는가? 具體的으로 個人의 性格, 體格, 社會性等의 個人的 特性이 表現運動發達에 어떠한 影響을 미칠 수 있는가? 家庭의 文化施設. 父母의 社會文化的 背景等의 璟境要因이 表現運動發達에 어떠한 影響을 미칠 수 있는가? 이러한 問題를 檢討하기 爲하여 標本의 環境條件과 表現運動의 頻度에 對한 調査를 質問紙法과 Check List法에 의하여 資料를 蒐集하였다. 蒐集된 資料를 分析. 檢討한 結果 다음과 같은 結論을 얻었다. 1. 幼兒의 表現運動은 年令의 增加에 따라 部位連動, 全身運動으로 擴大 發展되며, 空間·時間要素의 活用도 漸次的으로 開發되어 全 局面에 걸쳐 緩慢하게나마 發達해간다. -時的인 停滯現象도 있으나 全體的인 傾向에 있어 年令과 表現力은 函數閨係에 있다. 2. 表現力에 있어 男子어린이가 女子어린이에 比해 多少 앞서는 傾向이 엿보이며 男女間의 隔差는 幼兒期 全期間을 通해 줄어들지 않는다. 3. 居住地域 역시 表現力 發達에 影響을 미치고 있다. 文化的 刺戟이 强한 서울 어린이가 地方 어린이보다 매우 僅少한 程度이지만 表現力이 앞서는 傾向이 있다. 4. 表現運動의 題材는 觀察의 經驗이 많은 것일수록 어린이의 表現運動의 內容이 多樣化되는 傾向이 있다. 5. 어린이의 性格, 體格, 社會性等의 個體要因은 表現運動의 發達에 重要한 影響을 미치지 않는다. 6. 어린이의 社會文化的 環境要因은 表現運動의 發達과, 部分的인 例外가 있으나, 大體的으로 關聯性이 없다. 이것은 社會的 通念과 判異한 結論이나 環境條件이 表現力 發達에 큰 沮害要因이 될 수 없다는 點에서 意義가 있다.;The present study sets up following problems in order to provide the theoretical grounds and to suggest a guideline of instruction for infants' expressional movements as one of the means to develop clear manifestation and creative imagination and to form harmonious mind and body as a whole : 1. How does the infants' expressional movements change and develop? In detail, do the age, the sex and the residential district have influence on it? How is the development level of the elements - basic movement, space and time? What are the materials that are fit for infants? 2. How do the socio - cultural background factors have influence on it? In detail, do the individual characteristics of character, build, and sociability have influence on it? Do the environmental factors of domestic cultural facilities and of the socio - cultural background of parents have influence on it? To examine these problems the necessary data were collected by the questionare and the check list, with which the environmental conditions of the sample and the frequency of movements are able to be measured. The analysis findings of the data produced the conclusions as follows : 1. Infants' expressional movements are enlarged in extent and developed as the age increases and the application of space, time factors also show gradual development. Despite the temporary stagnation pheromenon the age and the power of expression are in close relationshep. 2. Male infants are inclined to be more active than female and the gap between them does not decrease during the whole period of infancy. 3. The difference of residential districts also have influence on the development of the power of expression. Infants in Seoul under more cultural stimuli than others are inclined to be more expressive, yet the gap is slight. 4. When the materials are linked with the experiences of direct observation infants' expressional movements tend to be diversified. 5. Each factor - character, build, and sociallity - does not have conspicuous influence on the development of expressional movements. 6. Socio - cultural environment factors have little relationship with the development of expressional movements. Though different from generally accepted ideas in our society, this has an importance in the fact that enviromental conditions cannot be, interfering factors in the devIopment of expressional movements.-
dc.description.tableofcontents論文 槪要 = ⅷ Ⅰ. 緖論 = 1 A. 硏究의 必要性 = 1 B. 硏究의 目的 및 問題 = 4 C. 硏究의 制限点 = 5 Ⅱ. 理論的 背景 = 6 A. 表現運動의 定義 = 6 B. 表現運動의 構成要素 = 9 C. 幼兒의 特性과 表現運動의 指導 = 12 Ⅲ. 硏究方法 = 17 A. 調査方法 = 17 B. 調査內容 = 19 C. 資料處理 = 21 Ⅳ. 結果 分析 및 考察 = 22 A. 標本의 特徵 = 22 B. 年令別, 性別 地域別, 願材別, 表現運動 內容의 發達 = 28 C. 社會文化的 諸要因과의 關係 = 63 Ⅴ. 結論 및 提言 = 74 A. 結論 = 74 B. 提言 = 76 參考文獻 = 77 Abstract = 82-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2504534 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject유아-
dc.subject표현운동-
dc.subject발달-
dc.subject교육학-
dc.title幼兒의 表現運動 發達에 關한 分析-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(An) Analysis on the Development of Infants' Expressional Movements-
dc.format.page84 p. : 표 : 삽도.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded1977. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE