View : 26 Download: 0

중학교 미술과 지도방법에 관한 연구

Title
중학교 미술과 지도방법에 관한 연구
Other Titles
MIDDLE SCHOOL FINE ARTS AND STUDY OF DIRECTION METHOD : center on expression learning of solid constitution
Authors
方仁姬
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
중학교미술과지도방법입체구성표현학습
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
現代社會에서는 造形의 즐거움을 알며, 일상 생활에 활용할 수 있는 능력이 요구된다. 그러므로 중학교 미술과의 학습지도 과정에서부터 效果的인 방법이 필요하다. 본 연구의 목적은 중학교 미술교육에서 立體構成 學習의 指導方法에 따른 학습효과를 향상시키는데 있다. 본 연구의 방법은 서울 시내 강북지역 중학교 2학년 남·여 600명을 대상으로 실험반, 비실험반으로 나누어 立體構成 表現學習을 비실험반에서는 단일재료를 사용하게 하고, 실험반에서는 複合材料를 사용하게 하여 絶對評價한 후 그 결과를 비교하였다. 또한 실험반 학생들에게 集團面接을 통하며 실험 학습에 대한 의견을 물었다. 學習效果와 集團面接을 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 成績比較 성적평가에서 실험반이 비실험반 보다 현저하게 성적이 높게 분포된 것으로 보아 실험학습의 효과가 나타난 것을 實證하여 준다. 2. 材料 選擇 재료의 선호도를 보면 실험반에서는 스티로폼이나 철사 등 기타 재료와 접합이 잘 되는 재료가 많이 선택되었고, 비실험반에서는 종래에 많이 사용되었던 두꺼운 종이와 나무젓가락을 많이 사용하고 있는 것으로 보아 작품 구상에 있어서 실험반 학생이 상상의 폭이 넓은 것이 나타나고 있다. 재료 선택 수를 보면 2가지에서부터 6가지로 매우 다양한 재료를 고루 사용하였음을 알 수 있다. 3. 面接分析 입체구성 학습에서 복합재료를 사용한 결과 효과가 있었다는 반응이 높은 것으로 보아 실험학습 방법은 입체구성의 표현효과를 향상시켰음을 알 수 있다. 이와같이 중학교 미술교육에서 지도방법의 개발에 따라 학습효과가 현저하게 향상되었음이 實證되었다.;There needs middle school Fine Arts and Learning direction method, necessity of improvement seriously, it is presented to problem which, has limited width of imagination and expression activity as use of single material in experiment of solid constitution. Purpose of this study is inspect learning effect with direction method of solid constitution learning in middle school Fine Arts Education. Method of this study divided into experimentation class and unexperimentation class in six-hundred objects of sophormore, Middle school, seoul, then as expression learning of solid constitution, unexperimentation-class is used single material, experimentation-class is used complex material, and after absolute value, it is compared result. Also we asked opinion of student of experimentation-class through group interview about experiment learning. Analysis result of Learning effect and Group interview is as follows. 1. Grade Comparision In grade value, experimentation-class is distributed remarkably higher than unexperimentation-class and it was proved that effect of experimentation was presented. 2. Selection of material As liking to material, in experimentation-class selected many materials which join to different materials of wire or paste-board and so on easily. As unexperimentation-class many used thick paper and wood-chopsticks which have many used in the past, in work conception, student of experimentation-class is present extensively width of imagination. In number of material selection, we can know that it used equally very various material from two to six. 3. Interview analysis In solid constitution learning, as result of use for complex material, reaction of effect is high, we know that experimentation-learning method is improved expression effect of solid constitution. Therefore, in Middle school Arts education, as development of direction method, it was proved that learning effect improved remarkably.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE