View : 788 Download: 0

독서실 실내환경 디자인을 위한 연구

Title
독서실 실내환경 디자인을 위한 연구
Other Titles
(THE) STUDY FOR THE INTERIAL DESIGN OF READING ROOM
Authors
연규옥
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
독서실실내환경실내디자인독서실 디자인
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
사설독서실의 증가추세에 따른 실내환경 디자인의 비중은 점차로 확대되어 가고 있다. 독서실은 학습공간을 학습자에게 제공하는 기관인 만큼 그 시설이나 운영면에서 시대에 적응하는 실내환경 디자인이 요구된다. 이는 이용자의 증가와 경쟁에 따른 독서실 실내환경의 질적 향상이라는 목표를 달성하기 위하여 큰 비중을 갖게된다 또한 주 이용자가 신체적 정신적으로 가장 급격한 성장과 변화를 이루는 청소년기의 학생들 임을 볼때 독서실이란 교육의 장으로서 모든 학습과 생활에 효율적이며 합리적인 활동을 할 수 있는 실내환경이 이루어 져야 한다. 그러나 현재 우리나라 독서실은 설치요건에 따른 규제가 있을 뿐 실내환경의 문제에 대해서는 전연 고려되어있지 않아 경직되고 영세적인 공간을 이루고 있는 실정이라 하겠다. 그러므로 본 연구의 목적은 종래의 무계획적이고 영세적인 독서실의 실내환경에서 제기되는 문제점을 추출 검토하여 이를 바탕으로 보다나은 질적향상, 즉 자유로운 분위기와 친밀감있는 학습의장으로 쾌적하고 안정된 학습을 할 수 있도록 합리적이고 융통성있는 방향에서 공간을 재구성해 봄으로써 개선의 계기를 마련하는 데에 있다. 본 연구는 새로운 독서실 실내공간의 계획을 위해 다음과 같은 내용들에 비중을 두고 전개하였다. 쾌적하고 아늑한 실내환경을 위해 열람실당 학생수는 소수로 제한하고 면적은 충분히 확보한다. 좌석배치는 변화있는 동적배치로 전환하고 개인공간과 그룹토의하는 공간을 분류배치한다. 책상의 형태는 오픈형과 크로즈형으로 나누어 배치하고 의자는 쿠션도와 인체공학에 적합한 형과 치수로 한다. 이와같이 청소년의 신체적 정신적 필요공간을 중심으로한 실내환경에 있어서 입시에 대한 심리적 불안을 완화시키고 정서적 함양을 위해 적극적인 환경계획이 요구된다. 각 공간에 벽그림이나 공간장식을 시도하여 변화있는 환경을 구성하고 각종 미술품, 실내용 식물등을 포함한 제반 미적 구성요소들을 효과적으로 연출한다. 실내공간 계획을 조성함으로서 학습의 효율도를 높이고 동시에 교육의 질을 향상시킬 수 있는 중요한 요인이라 할 수 있다. 그러나 본 연구를 전개함에 있어 연구자의 능력과 한계에 의하여 충분히 시도하지 못하였음을 자각하고 이 분야에 대한 지속적인 연구의 계기가 되었다는데서 그 의의를 찾을 수 있다고 본다.;Gradually the importance of interior design according to the increasing trend of private reading room has become enlarged. The interior design is required to apply the fines in the management or the facilities based on the fact that, the reading room is a institution offering the learner to the Loaming place. So we have had a specific gravity in order to achieve a goal of the improvement of quality. Also the reading room as a educational space must accomplish a interior which can give a effective and rational activity to all the learning and Living, considering the user are mainly composed of students in adolescency who have suffered a rapid growth and change in physical and mental. But currently the interior of reading room in our country has leaded to rigid and small space because the requirement of establishment is only a control and the interior problem is never considered. Therefore the purpose of this study Intends to have a better opportunity of improvement by reconstructing space in a rational and flexible direction to make a pleasant and steady learning as a free and intimacy place, that is, by drawing and investigating the problems caused by the existing interior in a unplanned and small environment. This study Lies the much more weight on the following contents for the interior plan of new reading room. The reading room must Limit the number of students to a small number per unit and secure the sufficient area. The displacement of seat converts to the changeable active displacement and displaces by sharing the private space and group discussion space. The form of desk is displaced sharing the open style with the close style. The seat is offered with appropriate form and size according to the degree of cushion and the structure of the human. The active environment plan is required to contain the emotion and soften the psychological anxiety on the entrance examination with the interior centering the needed space of a dolescents in physical and mental growth. The various environment is presented by atempting the space decoration and wall pictures in each space and the aesthetic component is represented efficiently including the art object and interior planting. To make up the indoor space increases the degree of efficiency At the same time, this is also a important factor in improving the better education. Indeed this study is not developed sufficiently owing to the poor ability and limitation of the researcher. But there can be founded significance in the continuing chance to this topic in future by realizing the Lack of this study.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE