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한글 닿글자(자음)학습교재의 일러스트레이션 개선 방안에 관한 연구

Title
한글 닿글자(자음)학습교재의 일러스트레이션 개선 방안에 관한 연구
Other Titles
(The) Study of the Illustration Improvement Plan on the Learning Text-book of the Hagul Consonant
Authors
康瑛淑
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
한글 닿글자자음일러스트레이션미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
한글은 '낱소리 문자'의 영역에 속하는 문자로, '실체성 해독(identity-decoding)' 만으로도 읽기가 가능하여 한글에 대한 조기교육이 활발하게 이루어지고 있다. 그러나 한글의 도상특성은 기하학적 이어서 Piaget의 전 조작이 아동에게 인지시키는데 어려움이 따른다. 이에 닿글자와 관련된 단어를 표현하는 일러스트레이션(illustration)내에, 의미 이외에도 닿글자의 형태와 소리를 포함시킴으로써 기억과 인지를 용이하게 하려는 의도로 일러스트레이션을 개선 제작하였다. 본 연구의 목적은 단어의미 설명만을 위한 기존 일러스트레이션 보다는 시각, 청각등 아동의 감각을 자극하는 일러스트레이션이 한글 닿글자 이해도 향상에 더 효율적 이라는것을 검증하여 한글 학습용 일러스트레이션개선의 필요성을 제시하려는데 있다. 본 연구의 방법은 서울시내 미술학원, 유치원에 재원중 인 만 3, 4, 5세 아동 50명을 대상으로, 기존의 단어 의미만을 표현한 일러스트레이션으로 학습한 기존교재 그룹과 개선 재작한 일러스트레이션으로 학습한 개선교재 그룹의 한글 닿글자에 대한 이해도 향상율을 평가한 후 결과를 비교, 분석하였다. 모든 자료는 5점 척도간 향상정도를 백분율로 임의환산하여 처리하였다. 이와 같은 절차로 얻은 본 연구의 결론은 다음과 같다. 기존교재로 학습한 그룹의 이해도 향상율이 22.2%인데 비해서 개선교재로 학습한 그룹의 이해도 향상율은 63.5%로 양 교재간에 있어서 41.3%의 효과수준 차를 보였다. 특히, 닿글자 14자 중에서 좀 더 복잡한 도상을 가진 ㅊ, ㅋ, ㅌ, ㅍ, ㅎ에서는 더욱 높은 효과수준을 보여 일러스트레이션 내에 의미 외에도 소리와 형태를 포함시키는 것이 우리나라 만 3,4,5세 아동에게 한글 닿글자를 인지시키는데 더 효율적인 것으로 나타났다.;The Korean alphabet(Hangul) are the letters which belong to the area of "the letter of a piece sound." So Hangul is possible to read with only "indentity-decoding.' that a early education of Hangul is accomplishing vigorously. But the form character of Hangul is very geometrical. Piaget’s pre-operation period to recognize the letters. So I improved and manufactured a illustration with the intention which means to do easy memory and recognition including the form and sound of consonant besides meaning within the illustration which expressed a word related with consonant. The object of this essay lies on the fact that I intend to suggest the necessity of improvement on the illustration in Hangul learning with a examination. The examination is that a illustration stimulating the serce of the children with vision and audition is more effective than a illustration for explaining only the meaning of words. The method of this study as follows: Above all hings, I take. The subject of children who are in the art academy and the kindergarten ranging from a full three to five. And then I compared "the existing text book" group which learned having a illustration only explaing meaning with "the improvement-text book" group which learned having a the improvement-manufactured illustration. Finally, I compared and analyzed the result of the promoted level of understanding on Hangul consonant after the assessment. All this data was treated with percentage in a 5 regular interval measure of improvement. The result of this essay obtained from the procedure like this as follow. The improvement percentage of understanding degree in the group which learned with 'existing text book' was 22.2% whereas that of the group which learned with 'improvement text book' was 63.5%. Thus the difference of the two group was showed 41.3% on the level of efficiency. In particular, the effect was appeared in the complicated form, for example, ㅊ, ㅋ, ㅌ, ㅍ, ㅎ which are among the 14 consonant more than the rest. Therefore, it is demonstrated that the illustration including the sound and form besides meaning have more efficiency on the intention to recognize the consonant to the children who are ranging from a full three to five in our country.
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