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寺刹 開心寺에 關한 硏究

Title
寺刹 開心寺에 關한 硏究
Other Titles
(A) STUDY FOR KAESIM-SA TEMPLE
Authors
李惠淑
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
사찰개심사건축양식
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
社會가 安定되고 國民水準이 더욱 높아지면서 傳統文化에 對한 關心이 여러 分野에서 활발히 일고 있다. 이러한 움직임은 祖上이 이루어 놓은 文化의 特性을 再 發見하여 世界文化 속에서의 自國의 文化를 浮刻시키려는 國民的 所望의 結果라 하겠다. 우리 文化의 形成을 돌이켜 보건대 무엇보다도 佛敎文化가 그 대부분을 차지하고 있다하는 것은 周知의 事實이다. 그 中에서도 寺刹建築은 佛敎가 우리나라에 導入된 以來 그 規模나 樣式에 있어 오랜 歷史와 더불어 他 建築과 그 格을 달리함은 말할 필요도 없다. 本 硏究는 開心寺 境內에 있는 本殿과 殿閣들의 歷史的 背景에서 부터 그 配置手法, 建築樣式 그리고 各 殿閣 構成部에 나타난 모든 무늬의 樣式을 考察한 것으로 다음과 같은 事實을 밝혀냈다. 첫째, 本 寺刹은 一塔式 山地伽藍 配置手法으로 이루어 졌고, 그 中心軸은 大雄寶殿과 安養褸를 잇는 子午線이 主軸이나 山地伽藍의 一船的 例처럼 冥府殿과 八相殿 等의 他 殿閣은 이 配置에서 벗어남을 알았다. 둘째, 寺刹의 建築樣式은 한 樣式으로 統一된 것이 아니라 多包式과 柱心包式 翼工式이 골고루 냐타나며 이늘 各 建物間에 그 用途의 差異, 建築年代의 差異에서 이루어진 듯 하다. 셋째, 本 寺刹에 나타난 모든 무늬의 양식을 調査하여 考察한 바 各 殷閣의 同一한 構成部라 하더라도 같은 무늬가 나타나는 것은 아니고 때로 전혀 相關없는 것이 나타나고 있음을 볼 수 있었다. 以上과 같은 內容으로 한 地域에 여러 殿閣들이 하나의 寺刹을 構成하는 要素로서 建築된다 하더라도 時代的 差異나 또는 建築家가 바뀜으로써 그 建築樣式이나 무늬, 기타 諸般 要素들 間에 밀접한 關聯性이 반드시 介在한다고는 할 수 없다. 따라서 本人은 佛歌에 歸依한 沙門으로서 이들을 調査하고 硏究하는 作業은 우리 文化에 대한 새로운 認識識과 이를 通한 韓國文化의 優位性도 찾을 수 있는 契機가 되리라 믿어 이 硏究를 遂行하는 바 이다. 그리고 금번 이 조그만 論文이 비록 한 寺刹에 局限된 調査와 硏究이지만 이를 通하여 他 寺刹에 대한 配置, 建築樣式, 무의樣式的 考察에 작은 바탕이 될 수 있으리라 믿어 감히 보잘것 없는 論文을 내는 바 이다.;Taking interest in Korean traditional cultures is now boosting in many fields, as the community has become stable and national standards have been elevated more and more. This type of phenomina can be considered as the results of national wish to re-discover the characteristics of the cultures which has been achieved by our ancestors, and life our cultures above among of the world's. It is true that the Buddhist culture among other cultures take up most of Korean cultures. Especially as for temple architecture, it goes without saying that their scale and pattern have shown the different character from other architecture through our long history since the Buddism landed on this country. Being a disciple of Buddha, I believe that analizing and studying on it could pave the way for our new recognition towards our culture and our new discovery of the predominance of Korean culture. I dare to submit this little thesis as I believe that it might become a little ground in observing the dispositions, patterns and designs of the other temples, even if this thesis has put a limited analysis and study only on one temple. This Study has observed not only the historic background of the main temple and its annexed temples in the precincts of Kaesim Temple, but also the method of their disposition, architectural patterns, and all the designs appeared on the structures of the annexed temples. The results of it reveals the followings; First, The temple is composed with one pagoda and in the way of dispositioning on mountain site. Its principal axis is the meridian connecting Taewoong Temple and Ahnyang Turret, but it is found that such other temples as Myungboo Temple and Palsang Temple are out of the catagory of the said disposition just as general rules in the temples on mountain site. 2nd, As for the architectural pattern of this temple, it is not unified by one type of pattern, but shows the pattern of DAPO, JOOSHIMPO AND IKKONG which seem to have come into being as a result of the difference of its use and the difference of architectural era. 3rd, Taking a close look and study at all the patterns of design appeared on this temple, it is found out that even the same structures of each annexed temple don't have same type of design, but have the design which has nothing to do with at all in some cases. All things considered above, it can be safely said that although many annexed temples are built up in one area as a factor of composing of one main temple, there does not necessarily exist the close relations among their architectural patterns, designs and other factors.
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교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
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