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韓國 傳來그림童話 일러스트레이션에 관한 硏究

Title
韓國 傳來그림童話 일러스트레이션에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Illustration of Traditional Pictorial Fairy Tales in Korea
Authors
宋芙鏞
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
전래그림동화일러스트레이션미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The children, even though they don't say, are always growing with facing the objects and features of surrounding nature and human societies and taking something from them. Considering the realities of sophisicated industrial societies, the most important problem on children's education is that of intellectual development and emotional education. They, who still locates. in immature state, experience directly or indirectly through their surroundings. The children can face the juvenile books. Fairy tales are the world of juvenile's thought transcending the time and space. Children have the desires and abudant power of thought by fairy tales. The tales are the unique language for the children to learn reading the thought of them as a symbol. Especially, pictorial fairy tales usually transmit the contents of stories ealsily for children. This shows the characteristic that they pay their attentions to the picture at first, and receive the pictures rather than writings intutively. Pictorial fairy tales make exchange the world of reality and that of imagination freely, discover the new objects which have known before, satisfy the endless attentions of children. The pictorial tales play the important roles to the righteous growth of the children. This study examines the illustrations with same theme for each publication company on the traditional fairy tales with strong characteristics of oral narration centering around the Korean traditional pictorial fairy tales which have the high frequency of publication and for studying the illustrations represented in pictorial fairy tales, typography, color and lay out as the elements of editotial design are investigated and analyzed about the correlations. And the results obtained are as follows; 1) Interms of representation type of illustration, realistic expression including comic picture(55.9%) and pictorial expression(23.5%) parts the 79.4%. So, it gives a little effects on the power of thought and atmosphere of juvenile thought of the children. 2) Interms of typography, printing type and size, row, column and the length of writing are investigated. All the printing type and Ming style(100%). Printing size and row are proper as 1-2 point. The length of writing shows the difference in the publication company (11 - 16.5cm) 3) In colors, clearness of color is lowered by the most expression method due to the watercolor painting and light-colored painting. This should be reconsidered in respect of psychologica; color sensorial cultivation of children. 4) In terms of layout, most of them are crude and artless(89%). This causes the decrease of possibility of reading for children. Some of them have more writings than illustrations. There are many layouts which insert the characters to the empty space. This should be inhibited. The layouts with empty space to improve the extent of thought for children should be required. The small scale and falling behind of most publication company depend on the choice concept of the buyer and reader. Hence, the specific and responsible illustrations for the intellectual and emotional development of children are required. This should be treated in the dimension of culture and nation for the future of children, and we must make efforts to foster the illustrations of specific fairy tales.;兒童은 자기가 말하지 않아도 주위의 自然과 人間社會의 事物, 事象에 접촉하며 항상 무엇인가를 성취하면서 成長하고 있다. 高度化된 産業社會의 現實에서 볼 때, 兒童의 敎育에 있어 가장 問題가 되는 것은 그들의 知的發達 및 情緖敎育의 問題이다. 아직 未熟한 상태에 있는 어린이들은 그들 주위에 있는 것을 통해 直接 또는 間接經驗을 하게 되는데, 가장 가까이 接할 수 있는 것이 兒童童話이다. 童話는 時間과 空間을 超越하는 幻想의 世界로 兒童들은 童話를 通하여 꿈을 키우고, 풍부한 想像力을 기른다. 童話는 兒童들에게 있어 자기의 생각을 象徵으로 읽는 것을 배우는 唯一한 言語인 것이다. 특히, 그림童話冊은 兒童들에게 이야기의 內容을 쉽게 傳達하는데 이것은 어린이들이 늘 그림에 먼저 關心이 높으며, 글보다 그림을 直感的으로 받아들이는 特徵이 있기 때문이다. 그림童話는 冊에 그려진 일러스트레이션을 통하여, 現實과 空想의 世界를 자유롭게 넘나드는 기쁨을 느낄 수 있고, 전에는 전혀 몰랐던 새로운 사물을 發見하여 兒童들의 끝없는 호기심을 滿足시켜 주며, 이것을 通해 兒童들이 올바른 成長을 하도록 하는데 그림童話의 重要한 역할이 있다고 하겠다. 本 論文에서는 창작동화보다 口演性이 강한 特徵이 있는 傳來동화의 일러스트레이션을 出版빈도수가 가장 높은 6개의 한국 전래그림동화를 中心으로 다루어, 主題가 같은 일러스트레이션을 各 出版版社別로 選定하여 硏究하였다. 그림童話冊에 나타난 일러스트레이션을 硏究하기 위하여 에디토리얼디자인(Editorial design) 要素인, 타이포그래피, 色彩, 레이아웃등으로 나누어 그 相關性을 調査·分析해 보았다. 調査結果에 의하면, 1) 表現樣式上 일러스트레이션은 만화적표현( 55.9 % )과 繪畵的表現( 23.5 % )의 事實的表現이 79.4 %나 차지하고 있어, 兒童들의 想像力이나 幻想的인 분위기에 미치는 영향이 적으며, 2) 타이포그래피에 있어서 일러스트레이션에 맞는 活字體, 活字의 크기, 行間, 字間, 글자의 길이등을 조사하였는데, 활자체는 전부 명조체( 100 % )였으며, 활자의 크기와 행간은 대체로 알맞는 편( 1 - 2 포인트 )이었고, 글자의 길이는 出版社에 따라 그 差가 컸다. ( 11~16.5cm ) 3) 色彩에 있어서 수채화나 담채화기법에 의존한 대부분의 표현기법들에 의해서 色彩의 鮮明度가 떨어지고 있으며( 중명토, 중채도, 중색상 ), 이것은 兒童의 心理的 色彩感覺 育性의 側面에서 再考해야 될 점이다. 4) 조잡하고 치졸한 레이아웃이 대부분( 89 % )이었는데, 이것은 兒童들의 可讀性을 低下시키는 주요원인이며, 일러스트레이션보다文字의 量이 더 많은 비중을 차지한 것도 있었다. 또, 무조건 여백을 文字로 꽉 채워 넣으려는 레이아웃이 많은데 이것은 지양해야 될 것이며, 여백을 두어 兒童들의 想像의 폭을 넓히는 레이아웃이 지향되어야겠다. 대부분 出版社의 영세성 및 낙후성은 구매자나 구독자의 選別意識에도 관련되는데, 兒童들의 知的, 情緖的 發達을 위해 專門的이며 책임감있는 일러스트레이션의 문제가 절실한 실정이다. 이는 兒童의 미래를 위해 文化, 國家的인 次元에서 다루어져야 하며, 전문적인 동화일러스트레이터의 발굴, 양성에 적극 힘써야 할 것이다.
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