View : 59 Download: 0

Aristotle의 「시학」에 비추어 본 Milton의 Samson Agonistes의 구조

Title
Aristotle의 「시학」에 비추어 본 Milton의 Samson Agonistes의 구조
Other Titles
(The) Structure of Samson Agonistes in the Light of Aristotle's Poetics
Authors
강영신
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
Aristotle시학MiltonSamson Agonistes영어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Milton 은 Paradise Lost 와 Paradise Regained를 쓴 후, Adam이나 Christ와는 달리 우리와 같은 보통인간이 겪는 타락과 재생을 극화하려고 하였다. Milton은 이를 위한 형식으로 희랍비극의 구조를 채택하였고 구체적으로는 Aristotle이 「시학」에서 조직적으로 기술해 놓은 극구성의 원칙을 따랐다. 「시학」은 Aristotle이 희랍비극에 관한 자료들을 분석, 분류한 결과 추출된 극예술의 일반적인 이론들을 체계적으로 정립시킨 것이다. Milton은 Aristotle이 「시학」에서 정의한 것과 같이 비극을 진지한 행동의 모방으로 보았고 비극의 기능을 Catharsis로 받아들였다. 뿐만아니라 그는 기술적인 면에서도 충실하게 Aristotle의 방법론을 따랐다. Aristotle은 비극을 구성하는 요소 중 그 핵심은 Plot이라고 규정하였는데 Milton은 Samson Agonistes에서 Samson의 행동(action)을 심리적인 드라마로 전개시킴으로써 결점없는 완벽한 Plot를 구사했다. 즉 Samson이 Philistine에게 복수하는 Catastrophe의 외적 행동과 침묵의 성채를 누설한 실수로 인해 절망에 빠졌던 상태에서 종교적 체험을 통해 다시 희망을 갖고 이스라엘의 구원자로서의 사명을 되찾는 내적 행동을 결합하여 하나의 통일된 유기체적 구조로 완성시킨 것이다. Aristotle의 Catharsis에 대해 Milton은 동종요법 (Homepathic treatment)의 형태로 해석하였다. 실제 Samson Agonistes에서도 Catharsis적 요소가 강하게 나타나 있는데 후대의 Aristotle연구자들이 Milton의 견해를 그들의 정화이론 확립에 사용한 것으로 보아 Milton의 해석이 적절했음을 알 수 있다. 이러한 사실은 Milton이 얼마나 Aristotle의 이론을 성실하게 추종했는가를 잘 나타내 준다. Samson Agonistes에서 사건이 빈약한 점은 Milton의 결점으로 지적될 수 있지만 이 작품은 무대상연을 목적으로 쓰여진 극이 아니라 Milton자신이 표현하고자 한 것을 위한 수단으로 희랍비극의 형식만을 차용한 것이다. 그는 이 형식 속에서 인간의 타락과 재생, 신의 섭리 그리고 동시에 이중의 Catharsis를 표현함으로써 훌륭하게 자신의 의도를 실현한 것이다. Milton이 이와같은 결과를 얻을 수 있었던 것은 그가 수단으로 선택한 희랍비극의 형식을 완벽하게 구현했기 때문이며 이것은 또한 Milton이 철저한 Aristotelian 이었기에 가능할 수 있었다.;After writing Paradise Lost and Paradise Regained, Milton intended to dramatize of normal man’s degradation and regeneration which are different from Adam's or Christ's. Milton considered the structure of Greek tragedy the best form for this purpose, and he accorded to Aristotle's Poetics to embody the calssical form. Milton took tragedy for imitation of a serious action and the tragic effect for Catharsis. In prescribing for the proper construction of a tragedy, Aristotle laid the most emphasis on Plot. Milton organized a perfect plot by developing psychological drama in Samson Agonistes. By conjoining Samson's outward and inward action, he constructed a living organic structure. Samson's outward action is to revenge himself on Philistines and inward action is internal religious development from which he could recover recover the lost favor of God. In this result, Milton could make up faultless "beginning, middle and end" as well as “Unity of Plot” by probable or necessary connection. Milton interpreted Aristotle's purgation theory as a form of Homeopathic treatment. Milton's view enabled us to understand Catharsis without difficulty and gave a commended interpretation to modern critics. This shows how sincerely and properly he served Aristotle's theory. Through Samson Agonistes, Milton displayed what might be done with the form rather than what could be done with real actors, audience and readers. With a Greek form's aid, Milton expressed all he intended to, that is, degradation and regeneration of a Human being, God's Providence and double Catharsis. This achievement is a result of his perfect embodying of Greek dramatic form which was selected as his means. And it is a natural consequence, because Milton was so consistent and strict Aristotelian.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE