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중학교 미술과 학습운영 및 시설에 관한 연구

Title
중학교 미술과 학습운영 및 시설에 관한 연구
Other Titles
Research on Facility of Junior High School Art and Management of Learning
Authors
周姬順
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
중학교학습운영시설미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Due to emphasis on "Whole Person Education" as an Art Education, the modern society requires a whole person rather than a mere technician. As a result of this, the society requires Art education, which contributes to the development of rearing emotion as well as artistic instinct, creativity and ability to express and observe. Art is visually represented in plane, which requires a width through tangible material and space, which consists of width and depth. Beacause of that, it has a inseparable relationship with facility. This research was based on responses of students and teachers which were reearched and analyzed with an emphasis on facilities needed in Art Lesson. Therefore, it has a purpose of providing a basic materials required in managing an Art lesson. In order to pursue this purpose, total 199 Junior high schools of 120 public and private Junior high schools situated within Kyung Nam district and 79 private schools were subjected to research by means of survey on conditions of Art room, reality of lesson management and conditions of teaching tools. 2500 Junior high schools students of Kyung Nam district were randomly selected for samipling, with the view to analyze the interests of students. Statistics that showed insufficient facilities and teaching tools are represented according to domain and item diagrams, by comparing facility standard-which is approved in accordance with the Decree of Ministry of Education and The President-with the present facilities which is equipped within the Junior High Schools of Kung Nam district. Based on results acquired by these research procedures, following conclusions are deduced ; 1. The facilities of teaching tools needed in Art lesson are evidenty below the formally approved facility stan-ard. Thus the teachers are experiencing many difficulties in managing an Art lesson. 2. In case of the third year students, the lessons are on theory based curriculum as a preparation for College Entrance Examination. Thus very detached from the primary purpose of an Art lesson. 3. Almost all the students are aware of the need for the teaching tools. And they are regretable that they can't receive them. In order to remedy these problems and to manage the Art lesson effectively, not only immediate provision of leaching tools, which are below the standard set by the Ministry of Education is needed, but also both students and teachers' efforts are much in demand to establish Art Education as a enlightenment of teaching tool usage ability demanded in learning activities and ability of expression. Accordingly, the authorities concerned should provide the schools with positive support. Furthermore if the curriculum centered on College Entrance Examination is not revised according to the lesson purpose, it will be difficult for the Art lesson to avoid the general conception that art is a secondary lesson. So extended researches on this issue are much in demand.;全人敎育으로서의 美術敎育이 강조되어 技能보다는 全人을 요구하는 學校敎育에서는 情緖 涵養 뿐만 아니라 美的 直觀力, 創造力, 觀察力 伸張에 기여하는 미술교육이 필요해 졌다. 美術은 물질적인 재료에 의하여 넓이를 가지는 평면이나 넓이와 깊이를 가지는 공간에 可視的으로 표현되는 관계로 施設과는 불가분의 관계에 있다. 本 硏究는 美術敎科에 필요한 施設을 중심으로 교사와 학생들의 반응을 조사·분석하여 중학교 미술교과 운영에 필요한 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이 목적을 수행하기 위하여 경남도내 국·공립 중학교 120개교, 사립 중학교 79개교, 총 199개 중학교를 대상으로 美術室 現況 및 敎具 現況, 敎科 運營의 실태 등을 設問에 의해 조사하고 학생들의 흥미도를 분석하기 위하여 경남도내 중학교 학생 2500명을 임의로 표집하였다. 統計處理는 대통령 령과 문교부 령에 준한 施設基準과 현재 경남도내 중학교가 보유하고 있는 시설량을 비교하여 부족한 시설 및 교구량을 영역별, 항목별로 구분하여 표로 나타내었다. 이상의 연구절차에 의거하여 얻은 결과를 기초로 하여 다음과 같은 結論을 抽出하였다. 1. 美術敎科에 필요한 시설 및 敎具는 문교부 시설 기준령에 현저히 미달되어, 이에 따라서 교사는 미술교과 운영상 큰 어려움을 겪고 있었다. 2. 3학년의 경우는 美術敎科 目標와는 거리가 먼 입시 위주의 이론 중심 교과 운영이 되고 있었다. 3. 대부분의 학생들은 敎具의 필요성을 인식하고 부족한 교구에 대해 아쉬워 하는 실정이었다. 이 같은 문제를 해소하고 미술교육의 효과적인 운영을 위해서는 문교부 시설 기준령에 미달되는 교구의 확보가 시급하며, 학습 활동에 필요한 교구 활용 능력과 표현력 시장을 위한 미술교육이 되도록 교사나 학생 스스로의 노력은 물론 당국의 적극적인 배려가 있어야 할 것으로 본다. 아울러 입시 체제를 교과 목표에 맞추어 개선하지 않으면 미술교과는 주변교과라는 인식에서 벗어나기 어려울 것으로 여겨져 이에 관한 폭넓은 연구가 요망된다.
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교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
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