View : 24 Download: 0

理論과 實技竝行指導方法의 成就度 硏究

Title
理論과 實技竝行指導方法의 成就度 硏究
Other Titles
Analysis of effects that the teaching method through experience of fine arts has on a scholartic achievement
Authors
李太仙
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
이론실기병행 지도중학교미술과미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
중등 교육에 있어서 미술 교육은 여러 가지 조형 활동을 통해 조화적 심리적 인격을 함양하여 창의적 인간을 기르는데에 그 目的을 두고 있다. 造形 活動은 흥미에서 出發하여, 표현하고자 하는 욕구에 의해 이루어지는 것이므로 美術敎科 學習은 곧 造形 活動이라 하겠다. 따라서 흥미와 욕구 충족을 통하여 얻어지는 造形的 표현활동에 대한 즐거움을 학습 의욕과 연결되어 학력과도 相關度가 높다 하겠다. 本 연구에서는 중학교 美術敎育의 구체적 目標 달성을 위한 학습 지도에 있어서, 理論 中心의 주입식 학습지도 방법과 실기와 이론을 竝行한 학습지도의 방법 차이를 검증해 봄으로써, 보다 효과적이고 바람직한 方法으로 모색하여 학습지도 方法에 따른 紙筆評價에 미치는 영향을 分析하여 중학교 美術敎科 학습지도 방법의 개선에 기여하고자 한다. 이를 위해 중학교 남녀 공학 2학년 233명(남 : 117명, 여 : 116명)을 대상으로 실험반과 비교반을 설정하여, 학습지도 方法이 학업 성취도에 미치는 영향을 比較 分析하였다. 그 결과 실기와 이론을 竝行한 표현 중심의 造形 活動의 方法은 학생들의 학습 의욕이나 지식의 이해 및 종합적인 적용능력이 증대되는 것으로 나타났고, 따라서 표현활동과 학력 향상에도 매우 효과적인 것으로 조사되었다. 그러므로 실기와 이론을 적절히 적용시킨 학습지도 方法을 일선 중학교 美術敎科 學習에 도입한다면, 高入 學力考査를 해결시켜 줄 수 있고 그렇게 함으로 해서 항상 모순성을 배제할 수 없었던 애로를 극복할 수 있는 것으로 판단되었다. 또 學習者에게 풍부한 교육 내용을 제공하여 다양한 경험을 시킴으로서 그들의 흥미와 표현 의욕을 북돋워 주어 개인이 지니고 있는 고귀한 創意力을 啓發시키려는 美術敎科 敎育目標 달성에도 효과적으로 접근할 수 있어 가치있는 方法이라고 판단된다. 이와 같이 중학교 美術敎科 지도 방법은 學習者의 美的 경험이나 흥미를 중심으로 실기와 이론을 竝行한 표현중심의 학습방법으로 개선해 나가야 할 것이라고 생각한다.;In the educational system of middle school in our country fine arts education aims at developing persons with ability of harmonizing and appreciating of the beautiful, with creativity, through all of the moulding activity, as the formative activity begins with student's interests and accomplishes with the needs of expression. Thus enjoyment of expressive activity in formative arts is acquired by filling up interests and needs, which are closely connected with the grade of students in terms of their will to learn. This study, I hope, will contribute to improvement of the teaching method for the Purpose of completing the definite goal of art education in middle school, in testing and an alizing the difference between the teaching method on the basis of theory and the teaching method with practice and theory, more groping for its more effective and desirable method, and in analizing the effects on evaluation of paper and pens by teaching method. To do this, objects of this study were 233 boys and girls of the second year in middle school and they were divided into a practical class and a class for comparision. The results of comparatively analizing of effects that the teaching method has on a scholoartic achievement are like this: the moulding activity through expression on the basis of practice and theory is indicated that the will to learn, the understanding of knowledge, and the applicable capacity of student are increasingly developing, besides that expressive activity and the grade of students are getting higher. Therefore, when the teaching method with practice and theory in art education is introduced in the fields of middle school, the difficulty of enterance examination for high school can be solved, thus surmounted a conflict from it. In addition, this may be considered as a good and valuable method because of not only of giving a full educational contents and experiences to students in order to inspire their interests and their will to express, but also of effectively accomplishing the goal of art education which aims for development of the creativity of individual student. In conclusion, art education in middle school must simultaneously be started from both a theoretical education and a practical education through expression.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE