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짐 다인(Jim Dine)회화에 나타난 도상 연구

Title
짐 다인(Jim Dine)회화에 나타난 도상 연구
Other Titles
Icongraphics Study About Jim Dine's Work : based on six subject
Authors
백윤주
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
짐 다인Jim Dine도상회화미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 짐 다인(Jim Dine: 1935∼ )의 작품에 나타난 여섯가지 독특한 주제를 중심으로 그의 미술이 지닌 다양한 표현 매체와 내용을 조명한 연구이다. 짐 다인은 일찍이 팝 아트의 형식에 관심을 보였으나, 우리를 둘러싸고 있는 현대물질 문명과 같은 현실과 환경을 표현하고자 하는 팝의 속성과는 달리, 팝 아트의 대중적인 이미지 보다는 개인적이고 개성적인 이미지에 관심을 갖는 그에게 있어서 팝은 그의 작품의 한 부분일 뿐이었다. 미국사회의 상징, 문화의 기호 같은 주제를 사용하는 전형적인 팝 아티스트들의 경우와는 달리 짐 다인은 개인적인 관계를 느끼게 하는 오브제들을 채택하며 오브제와 회화를 하나로 일치시키는 방식을 제기한다. 그러나 작품의 기법적 측면에서 보면 즉흥적이고 생명력 있는 자유분방한 붓자국으로서 회화적인 화면을 이끌어 내고 있으며, 이는 그 자신의 내면세계를 적극적으로 표출시키고자 추상 표현주의의 미술을 흡수한 것으로 보인다. 내용적인 면에 있어서는 팝 아트의 소재를 담고 있지만 추상 표현주의의 미감에서 이어받은 표현적인 기법을 많이 쓰고 있는 네오 다다(Neo-Dada)의 양식을 취하는 것이다. 이러한 배경아래 이루어진 짐 다인의 작품들은 다양한 표현방식-드로잉, 판화, 회화, 조각, 오브제, 해프닝 등을 통해 제작된다. '새로움의 창조'를 강조하는 알란 카프로(Allan Kaprow)의 영향을 받아 시작된 짐 다인의 해프닝은 함축적인 카타르시스를 지향하며, 개인적인 내용을 표현한다는 특징이 있다. 아쌍블라지 방식에서 발전한 해프닝은 또 다른 표현매체로 자연스럽게 이어진다. 그의 조각과 오브제들은 드로잉, 판화, 회화 작품들에서 특징지어진 그 자신이 만들어낸 이미지(images)의 가치를 강화시키고자 제작되었다. 짐 다인은 개인적인 이미지에 관심이 있었다. 그렇기 때문에 일상생활 속에서 보여지는 도구, 욕의, 하트, 나무들을 비롯하여 최근 인물, 동물, 비너스 등에까지 자신의 관심을 계속 작품에 반영하고 있다. 이러한 주제들은 오랜시간을 거쳐 창조, 소멸, 재창조로서 반복되어 나타나고 있으며, 때로는 복합적으로 때로는 단일의 이미지로서 표현된다. 도구, 욕의, 하트 주제의 작품들은 그가 하고자하는 모든 매체로 표현되고 있으며, 지금까지 제작되어 왔던 그의 작품들에서 가장 기본적이며 중요한 이미지로 자리잡고 있다. 이들 주제는 짐 다인 작품의 성격을 결정하는 역할을 내포 한다고 볼 수 있다. 또한 나무, 인물, 비너스는 각각 짐 다인의 관심영역 즉 풍경화, 드로잉, 조각에서 비롯된 주제들이라고 요약할 수 있다. 짐 다인 작품의 주제들은 항상 그 자신에 대한 탐구에서 발견된 모티브로서 이러한 주제의 작품들은 단순함속에 복선을 깔고 있으며, 가벼움 뒤에는 깊은 사고의 감정을 내포하고 있다. 짐 다인 작품에 나타난 주제 6가지-도구, 욕의, 하트, 나무, 인물, 비너스-는 개인적인 영역에 대한 관심으로부터 그의 예술전반을 이루는 이미지로서 그의 예술에서 커다란 비중을 차지하고 있으며, 독창적이고 직관적이며 자전적인 짐 다인 예술을 상징한다. 본 논문은 짐 다인의 작품에 나타난 6가지 주제를 중심으로 다양한 매체를 통한 표현방식을 연구해 봄으로서, 그의 실험적인 창조정신을 조명하고, 급변하는 현대미술의 흐름을 받아들이면서도 자신만의 고유한 주체성을 발휘하는 짐 다인 미술의 특성을 알아보는데에 그 의의가 있다.;This thesis is a research about various methods of expression and contents in Jim Dine's art which is focused on six characteristic subjects. He was interested in the form of Pop Arts in his earlier works, however, shows his interests in its personal and individual images rather than its public ones. only became a part of his work for him. Pop Unlikely to the typical artists who use themes such as a symbol of American society and culture, Jim Dine introduces the objects of personal relation and presents the way to reconcile them with paintings. But in terms of the techniques in his works, he has created pictorial scenes applying improvised, energetic, and free brush strokes and seemed to assimilate Abstract Expressionism in order to express his inner being positively. He has taken Neo-Dada which applies an expressive technique from the esthetics of Abstract Expressionism as well as the materials of Pop Arts. Jim Dine's art is produced by many methods-drawing, printmaking, painting, sculpture, objects, happening-his production in each method can be isolated and analyzed separately to great benefit. His happening which has been influenced by Allan Kaprow who emphasizes a "creation of newness" inclines to pursue implicit catharsis and is characterized to express individual contents. A happening developed from assemblage method is spontaneously connected to another expressive one. His sculpture and objects and produced to reinforce a value of image he has created in his drawings, printmakings, and paintings. He was especially interested in individual images. So that he has worked with certain subjects-tools, hearts, robe, trees, figures, animals, and Venus-which can be seen in everyday life. These subjects have been recurred as creation, disappearance, and recreation for a long time. Sometimes they are presented as compound images or as a single one. They have been very basic and important images in his works and played crucial roles that define their characters. Jim dine's art is characterized by the investment of multiple He projects part of layers of meaning in the objects he depicts. hie psyche, his emotional inner being, onto these objects, so that each one becomes a container that he fills and then uses as an instrument of communication with the viewer. He takes a paintbrush-whether it is a depiction of a paintbrush or the real tool itself-and isolates it from its functional context, letting it hang in midair. Or he empties a man's robe, so that it floats bodiless in atmospheric color. He turns these images into repositories of his Own emotional state, but at the same time viewers are seduced into projecting their own feeling onto the subject. And these works connote foreshadows based on simplicity and emotion of deep thought behind the lightness. The subjects in Jim Dine's works are the motive that has been found in the search for himself and they-tool, robe, heart, tree, figure, Venus-have occupied great part as interests of individual area and as images in his art and symbolized the original, direct, and autobiographical art of Jim Dine. The purposes of this thesis are to examine Jim Dine's experimental creativity and to find the characteristics of his art that not only accept the rapidly changing stream of Modern Art but also exhibit his own identity based on these six subjects which has been ap peared through his art.
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