View : 52 Download: 0

자기평가가 중학교 학생들의 과학 개념 이해 및 과학 관련 태도에 미치는 영향

Title
자기평가가 중학교 학생들의 과학 개념 이해 및 과학 관련 태도에 미치는 영향
Other Titles
(The) Effects of Self-assessment on Students' Understanding of Scientific Concepts and Science Related attitudes in the Middle School Science Class
Authors
김지연
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 화학교육전공
Keywords
자기평가중학교과학 개념과학 관련 태도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구의 목적은 평가의 본래 목적에 부합되며, 학습자를 능동적인 주체로 보며, 과학 교육 현장에서 실제로 적용 가능한 자기평가가 과학 개념 이해, 과학 태도에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 연구 대상은 경기도 의정부시에 위치한 의정부서중학교 2학년 학급 중 5개반 203명이며, 자기평가를 실시한 3개 학급을 실험반으로, 자기평가를 실시하지 않은 2개 학급을 비교반으로 하였다. 실험반 중 1개 학급은 자기평가를 실시한 후 피드백을 제공하였으며, 2개 학급은 자기평가만 실시하고 피드백은 제공하지 않았다. 해당 단원은 Ⅲ. 대기와 물의 순환 3. 물의 순환과 일기의 변화 중 (3) 일기의 변화단원과 Ⅳ. 전기와 자기 단원이며, 9주(20차시)에 걸쳐 수업을 실시하였다. 과학 개념 이해 검사는 사후에만, 과학 관련 태도 검사는 사전, 사후에 이루어졌다. 연구 결과, 과학 개념 이해에서는 자기평가를 적용한 실험집단이 자기평가를 적용하지 않은 비교집단에 비해 더 효과적인 것으로 나타났다(p<.01). 또한 과학 관련 태도 향상에도 효과가 있는 것으로 나타났다(p<.01). 실험집단 내에서 피드백을 제공한 집단은 피드백을 제공하지 않은 집단에 비해 과학 관련 태도 향상에는 통계적으로 유의미한 차이를 보였으나(p<.05), 과학 개념 이해 향상에는 유의미한 차이를 보이지 않았다(p>.05). 자기평가에 대해 학생들은 자기평가가 후속 학습에 영향을 주며, 학습 태도 향상에 도움을 준다고 인식하고 있음이 나타났다. 이상의 연구 결과를 살펴볼 때, 자기평가가 학습의 한 과정으로 자기주도적 학습을 가능하게 하며, 과학 개념 이해와 과학 관련 태도 향상에 도움을 주므로 교육 현장에서 활용할 것을 권장한다.;In this study self-assessment has been applied to the middle school science class and its effects on the students' understanding of scientific concepts and science related attitudes have been investigated. For this purpose, 208 students of 5 classes were chosen from a middle school in Uijeongbu and 3 classes were assigned to the experimental group and other 2 classes were assigned to the control group. Self-assessment developed in this study was applied to the experimental group and the traditional teaching method without self-assessment was applied to the control group. Also the experimental group was divided into two groups for implement of two different kinds of programs. One of the experimental group was provided feedback with solution and the other group was not provided feedback. The science related attitudes test was administered before and after the instruction period. Students' understanding of scientific concepts test was done only after the instruction. The results of this study were as follows. 1. There were significant differences between the experimental group and control group in understanding of scientific concepts(p<.01). 2. The improvement of science related attitudes was also higher for the experimental group(p<.01). 3. Feedback was effective on the improvement of students' science related attitudes(p<.05). However, there were no significant differences in understanding of scientific concepts in relation to the feedback in experiment group(p>.05). From the above results, it was acknowledged that self-assessment applied to the middle school science class showed considerably positive influences on the improvements of the understanding of scientific concepts and science related attitudes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE