View : 535 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author강환숙-
dc.creator강환숙-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:36Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:36Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000029569-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175313-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029569-
dc.description.abstractThe aim of this study is to discuss the current state of science education more accurately. The methods have been based on the questionaires and academic records of the science of the third graders of middle schools. According to the statistically collected data, such five aspects as the management of educational process, the facilities and basic matterials, the administrative supports, teachers' duties and the students' capacity of the science have been analyzed. The statistics is categorized by the sex, regional groups and public or private schools. The consequences of this study are as follows: 1. Although the tendency of the recent science education of the middle school has been changed from the acquirement of knowledge to the improvement of scientific ability, the conventional explanations are prevailing among various methods. This phenomenon is due to the lack of the time required for science education and the current entrance examination system. 2. It is revealed that the experiments and practices are insufficient to a great extent. The hindering elements of those practices are such as the excessive number of students, many teaching hours, poor facilities and materials, and the problems issued from the entrance examination. Therefore, the administrative supports as well as the financial supports are badly needed. 3. The conditions of preserving the science laboratories and basic materials of experiments are unsatisfactory. The problems are in the usage and management of the facilities, but the incomplete qualities of basic materials and insufficiency of a science room have brought much more inconvenience to the science education than the above problems. 4. The actual conditions of maintenance of the fees for experiment and employment of the assistants are considerably various among regional groups and schools. The cases of insufficiency are more often appeared among the regional and private schools than among the public ones, which implicates the unequal opportunities among schools. 5. The excessive number of teaching hours comes cue as the most hindering problems to the science education, Most teachers complain about the superabundance of teaching hours and miscellaneous duties. Such burdensome work seems to influence the qualitative aspects of education like text study and model experiments. In addition, the majors of science teachers are mostly in discord with the subjects assigned to them, and this makes worse the qualities of lessons. 6. The students' science records are extremely low. It has been shown that the investigating studies centered on experiments are essential to the improvement of students' learning abilities. 7. The remarkable differences of the learning abilities in the sexes and regional group indicate the students' learning interest and the educational environment on the learning abilities of the science.;急變하는 社會 속에서 높은 敎育熱이 비해 우리나라의 現行 과학교육은 質的인 內實化를 도모하고자하나 未洽한 점이 많다 本 硏究는 우리나라 科學敎育의 質的인 向上을 위해 科學敎育의 전반적인 實態를 보다 明確히 把握하고져 하는데 目的이 있다. 硏究方法과 內容은 중학교 科學敎師를 對象으로 한 設問紙調査와 中學校 三學年 學生을 對象으로 科學學力調査와 興味調査를 實施하였고 이 統計分析에 의해 科學敎育의 實態를 敎育課程運營面, 施設 및 器資財面, 行財政的인 支援面, 科學敎師面, 학생의 科學學習能力面의 5개 領域에 걸쳐 地域別, 設立別, 性別등의 特性別로 비교하여 考察해 봄으로씨 나타나는 問題點을 明確히 把握하고 改善方案을 모색하여 基礎料學敎育의 內實化와 未來를 위한 科學敎育 發展의 基礎資料를 提示하고 하는 것이다. 본 연구를 통하여 얻어낸 結果는 다음과 같다. 1. 최근 중학교 料學敎育의 傾向은 知識의 習得에서 科學的 探究能力向上으로 변하고 있으나 실제로는 여전히 說明 위주의 形式的인 探究授業이 大部分이었으며 이는 科學時間數의 不足과 現行 入試制度가 끼치는 影響이 큰 것으로 나타났다. 2. 實驗實習이 많이 不足한 實態로 나타났으며, 實驗授業을 크게 沮害하고 있는 原因으로는 學級當학생수과다, 교사의 業務過多, 施設 및 기자재부족, 入試問題등 財政的인 支援과 아울러 行政的인支援도 중요한 문제로 나타났다. 3. 料學室과 實驗器資材의 保有現況은 학급수와 학생수에 비해 많이 不足하였고 地方으로 갈수록 더 不足하였으며, 活用도 부진한 實情이었고 實驗器資材의 晶質狀態와 기타 料學施設이 未備된 학교가 많은 것은 實驗敎育에 크게 支障을 주고 있었다. 4. 實驗實習費의 確保 및 實驗補助員 採用實態는 지역과 학교별로 상당한 差異가 나타났는데, 地方으로 갈수록 또 國公立보다 私立學校의 경우가 훨씬 不利한 것으로 나타났다. 5. 科學敎師들의 業務過多는 과학교육의 가장 큰 障碍要因으로 나타났는데, 특히 週當授業時間과 雜務의 過多는 援業의 質的인면에 크게 影響을 주고 있었고, 아을러 과학교사의 質的向上을 위한 再敎育의 質的改善이 필요함을 나타내었다. 6. 중학생들의 科學學力調査 結果는 극히 저조하였고 특히 應用力, 高次問制解決過程에서 상당히 낮은 것은 入試爲主, 設明爲主敎育의 결과로 보이며, 實驗中心의 探究學習이 科學學習能力向上을 위해 重要하다는 것을 나타내었고, 또한 高得點者가 없다는 사실은 國家的인 將來問題로 과학에 素質있는 학생들의 能力開發에 대한 重要性을 나타내 주었다. 7.男女別,地域別로 학생들의 科學學力差가 상당히 나타난것은 과학에 대한 學習意慾과 料學敎育環境이 科學學習能力에 크게 影響을 미치고 있음을 나타내었고, 興味誘發을 위한 實驗實習의 强化, 科學敎材 開發, 指導方法改善등에 대한 必要性을 示唆해 준다고 보겠다.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅷ Ⅰ. 緖論 = 1 A. 硏努의 必要性 = 1 B. 硏究의 目的 및 內容 = 3 Ⅱ. 理論的 背景 = 5 A. 最近 科學敎育의 動向 = 5 B. 우리나라 中學校 科學科 敎育課程 = 8 C. 科學敎育施設 = 12 D. 先行硏究에 대한 考察 = 17 Ⅲ. 硏究의 方法 = 22 A. 硏究의 對象 = 22 B. 檢査道具 = 24 C. 資料의 收集 및 處理 = 25 D. 硏究의 制限點 = 26 Ⅳ. 結果 및 考察 = 27 A. 科學敎育課程運營 實態 = 27 B. 科學施設과 器資材 確保 및 利用實態 = 40 C. 行財政的 支援實態 = 49 D. 料學敎師에 대한 實態 = 55 E. 學生의 科擧學習能力 實態 = 66 Ⅴ. 結論 및 改善方案 = 71 參考文獻 = 78 附錄 = 81 ABSTRACT = 90-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3824790 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject과학학습능력-
dc.subject중학교-
dc.subject과학교육-
dc.subject실태분석-
dc.title科學學習能力 向上을 위한 中學校 科學敎育의 實態分析-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedANALYSIS OF THE CURRENT STATE OF MIDDLE SCHOOL SCIENCE EDUCATION FOR IMPROVING SCIENCE LEARNING ABILITIES-
dc.format.page92 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 과학교육전공화학교육분야-
dc.date.awarded1989. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE