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초등학생의 그림에 나타난 특징 비교 연구

Title
초등학생의 그림에 나타난 특징 비교 연구
Other Titles
Evaluation of Characteristics in Paintings of Elementary Students Centering on the 1st, 2nd and 3rd Grades in Seoul and Gwangju
Authors
오혜선
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
For enhancement of children's develompment, evaluation of plane expression of children's art is needed. The difference between the age, sex and enviroment of location should be studied. This study was for evaluate the developmental stage on plane expression of children's art. The subjects were 1404 students who were the 1st, 2nd and 3rd grades of elementary school in Seoul and Gwangju. The space and person expressions of subjects were analyzed with comparing between each grade, each sex and each location. The data of this study were analyzed using χ²(Chi-square) test with SPSS win 12.0K(p <0.05). The findings were as follows: 1. base-line(74.79%) in the space expression and exaggeration and omission(90.67%) in the person expression were the most representative characters of the subjects regardless of grades, sex and locations. this was agreed with suggestions of V. Lowenfeld about the schema stage of children's art. 2. There were some increased factors as like base-line, realistic space expression, movement, coexistance of frontal and lateral views of person and realistic body ratio, and decreased factors as like head-feet representation, schematic expression of boy & girl and exaggeration & omission as increase of grade in subjects. 3. Girls of subjects generally showed higher developmental stage than boys from the 1st grade. Although some factors as like base-line in girls were lower than boys on the 1st grade, those of girls were higher than boys on the 3rd grade and reversed the situation. Exceptionally, their schematic expression of boy & girl, which was a decreased factor, was higher than boys over the all grades. However, the velocity of its decrease of girls was more steep than boys. 4. As the increase of grade, subjects of Seoul showed more rapid process of developmental stage and reversal of situation although subjects of each location showed their specific factors in the 1st grade. In the 3rd grade, the subjects of Seoul generally showed higher developmental stage than Gwangju. These results were generally agreed with suggestions of V. Lowenfeld about the schematic stage. However, to enhance the potence of elementary students, there may be some consideration as like the increase and decrease factors, the velocity of development and differences between each sex and each location. Effort to overcome the differences of sex and location is needed in the public education system.;성장기 아동들의 그림은 자신의 생각, 경험, 미적인 감정을 복합적으로 함축시켜 표현하는 종합적인 결과물이다. 아동의 그림 표현에 미치는 영향은 아동은 신체 및 인지의 발달과 자신이 처해있는 환경적인 요소에 의해서 많은 영향을 받게 된다. 특히 오늘날과 같은 정보화 사회는 많은 정보에 노출되어 있기에 환경으로부터 많은 영향을 받게 된다. 즉 사회적 환경이나 문화적 환경, 교육적 환경은 아동의 감성적, 지적, 정서적 발달에 직 간접적으로 영향을 주고 이에 따라 아동화의 표현도 다양하게 나타난다. 초등 미술 교육에 있어서 아동의 발달에 따른 평면표현 특징에 대한 분석과 이해는 중요하다. 특히, 나이와 성적인 차이 및 거주 환경에 따른 영향을 연구할 필요성이 있다. 본 연구는 초등학교 1, 2, 3 학년인 서울시와 광주광역시의 아동 1404명을 대상으로 평면표현 발달단계의 특징을 로웬펠드의 도식기(圖式期) 아동의 공간표현 및 인물표현의 특징과 비교하여 학년별, 성별, 지역별 등의 특성을 비교 분석하고자 하였다. 수집된 자료는 SPSS win 12.0 Kr 프로그램을 사용하여 χ²(Chi-square) test를 실시하여 통계적 유의성(p < 0.05)을 확인하였다. 이에 대한 결과에서 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 1. 학년별, 성별, 지역별에 상관없이 전체적으로 공간표현에서는 기저선(基底線)의 표현(74.79%)과 인물표현에서는 과장 및 생략(90.67%)이 가장 많이 나타나 로웬펠드의 도식기 아동의 특징과 동일한 결과를 보여주었다. 2. 학년별 차이에서는 학년의 증가에 있어서 점차 증가하는 기저선 표현, 공간의 사실적 표현, 인물의 동세감, 정 측면의 공존화, 인물의 측면, 후면 표현, 사실적 인체비례 등의 증가항목과, 점차 감소하는 두족인(頭足人)표현, 남자와 여자의 도식(圖式)적 표현, 과장 및 생략 등의 감소항목이 나타났다. 3. 성별 차이에 있어서 여학생이 전반적으로 남학생보다 낮은 학년부터 빠른 발달단계로 이행하고 있음을 보여주었다. 기저선 표현처럼 처음에는 남학생보다 늦은 발달단계를 보이다가 학년이 높아짐에 따라 빠른 발달 속도를 보이며 높은 학년에서는 전체적으로 빠른 발달 단계를 보여주었다. 예외적으로 감소항목인 남자와 여자의 도식적 표현은 여학생이 꾸준히 높았으나 그 감소속도는 남학생보다 빨랐다. 4. 지역별 차이에 있어서 낮은 학년에서는 두 지역에 각각 특징이 있었으나 학년이 증가함에 따라 서울 학생들의 발달 속도가 더 빠르게 진행되어 역전되는 현상을 여러 항목에서 보여주었다. 높은 학년에서는 전체적으로 서울 학생들이 빠른 발달 단계를 보여주었다. 위와 같은 결과에서 조사대상인 초등학교 1, 2, 3 학년의 공간표현 및 인물표현에 있어서 로웬펠드의 도식기 아동의 특징이 전반적으로 나타났다. 하지만 학년 증가에 따른 증가항목과 감소항목에 따라 발달단계 이행 과정과 속도를 고려해야 할 것이며, 아동의 발달 속도의 성적인 차이와 지역별 차이를 감안한 미술교육이 필요할 것으로 보인다.
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