View : 124 Download: 0

과학 독서 지도가 중학생의 과학 개념 이해와 과학 및 과학 독서에 대한 태도에 미치는 영향

Title
과학 독서 지도가 중학생의 과학 개념 이해와 과학 및 과학 독서에 대한 태도에 미치는 영향
Other Titles
The influence of science reading guidance on middle school students' science concept perception ability and attitude toward science and science reading
Authors
이지현
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
독서는 21세기 지식 기반 사회에서 요구되는 정보 수집 및 활용 능력의 개발 및 지·정·의의 전인 교육을 위한 가장 효율적인 교육 방법으로서 개인의 성장과 발달에 기본이 되며, 동시에 교육의 근간이 되기도 한다. 서울특별시 교육청(2005)의 자료에 의하면 특히 과학과에서의 독서 교육은 학생의 자기 주도적인 학습 능력 증진과 과학에 대한 긍정적인 태도 함양을 위해 필요하다고 하였다. 본 연구의 목적은 과학 독서 지도가 학생들의 과학 개념 이해와 과학 및 과학 독서에 대한 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 이를 위해 실험 전과 후의 차이를 통계적인 방법을 이용하여 분석하는 양적 연구와 양적 분석으로는 잘 나타나지 않는 과학 독서 지도의 영향을 좀 더 심도 있게 알아보기 위한 질적 연구를 병행하였다. 경기도 부천시에 위치한 D중학교 1학년 학급 중 4개 반 164명을 대상으로 하여, 2개 학급은 통제반으로 2개 학급은 실험반으로 임의 배정하였다. 7주간의 실험 기간 동안 “호흡과 배설”, “힘”, "해수의 성분과 운동”, “파동” 의 4개 단원의 수업에 있어서 실험반에는 교과 내용과 연계한 과학 독서 지도를 하였고, 통제반에는 전통적인 수업을 하였다. 양적 연구 결과에 따르면, 과학 독서 지도를 실시한 반이 실험반에 비해 과학교사에 대한 태도(p<.01), 과학 독서 현황(p<.001), 과학 독서에 대한 흥미(p<.05), 과학 독서의 필요성 인식(p<.05)에 있어서 유의미한 차이를 보였다. 과학 개념 성취도, 과학 수업에 대한 태도, 과학 공부에 대한 태도, 과학의 가치에 대한 태도에 있어서는 실험반이 통제반에 비하여 더 긍정적으로 변하였으나 유의미한 차이를 보이지 않았다. 또한 질적 연구 결과에 따르면, 교과 내용과 연계된 과학 독서를 하였을 때 학생들은 과학 수업을 이해하는데 도움이 되었다고 하였으며, 대체로 과학 수업에 대한 흥미가 증진되었다고 하였다. 또한 과학 독서를 한 학생들은 새로운 과학 개념을 스스로 구성해나갔으며, 이를 자신의 언어로 설명해 내려고 노력하였고, 독서량이 많은 학생들일 수록 독서로 인해 얻은 과학 개념을 일상생활에 적용하고자 하는 노력을 뚜렷하게 보였다. 뿐만 아니라 학생들은 독서량에 상관없이 대체로 독서 과정에서 생긴 궁금증을 적극적으로 해결하려는 노력을 보였다. 독서량이 많은 학생들은 과학 독서를 하면서 긍정적인 상호 작용을 할 수 있는 기회를 자발적으로 형성하였으며, 독서를 하는 긍정적인 분위기는 실험반 전체 학생들에게 쉽게 전이되는 모습을 보였다. 마지막으로 과학 독서를 한 학생들은 최신 과학 문제에 대한 관심이 증가하였고, 과학이 인간에게 미치는 영향을 고려하는 등 긍정적인 태도 변화를 보였다. 본 연구 결과, 과학 독서가 학생들의 과학 개념 이해 및 태도에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 따라서 학교 현장에서는 수업 내용과 연계하여 학생들의 인지 수준에 맞는 과학 독서 지도를 함으로써 학생들의 과학에 대한 태도 및 과학 개념 학습에 있어서 긍정적인 효과를 높일 필요가 있다.;The purpose of this study was to investigate the influence of science reading on students' scientific concept perception ability and attitude toward science and science reading. To achieve this purpose, a statistical method was used for the quantitative study along with the qualitative study to investigate the further influence of science reading. 164 middle school first graders of 4 classes were sampled from a middle school in Bucheon city, Gyeonggi province. Students were divided into control group and experimental group, each consisting of 2 classes. When teaching the contents of "Respiration and elimination", "the ingredients and motion of sea", "Force" and "Wave", for the students of the experimental group, teacher guided science reading related to the contents other than the textbook. In contrast only textbooks were used for those in control group. The whole procedure took 7 weeks in each group. The results of study were as follows. Statistical analysis showed that there were statistically significant differences between the experimental group and the control group in attitude toward science teacher (p<.01), the number of science reading (p<.001), the interest in science reading (p<.05) and the recognition of needs for science reading(p<.05) compared to the control group. And experiment group showed desirable improvement in science concept perception, the attitude toward science class, the attitude toward science learning and the attitude toward the value of science but the change was statistically insignificant. As a result of qualitative research students in the experiemental group said they could understand the science classes more easily and were more interested in science classes generally. In addition, the students who read science books constructed new science concept by themselves, made an effort to explain the science concept with their own tongue and clearly, the more the students read science books, the more they showed efforts to adapt their science concept from science books to their real life. Further more most students showed efforts to solve the curiosity from reading science books actively regardless of the number of reading science books. The students in experimental group showed intentions to make positive interactions with each other by themselves. Good atmosphere to read science books spread through out the experimental group. Finally the experimental group showed increased interest in latest science issues and some even applied to the knowledge by regarding the effect on human race. On the basis of these results, we concluded that the reading science books could have positive influence on students' science concept perception ability and attitude toward science and science reading. So if teacher recommends reading of science books related to the text it is expected to prevail desirable effect on students' science concept perception ability and attitude toward science and science reading.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE