View : 851 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author유혜원-
dc.creator유혜원-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:03Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:03Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000028799-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175125-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000028799-
dc.description.abstractElectric Wave Communication, used in various fields of the current society, now have much influence on the youth. In order to effectively educate the young generation that has been brought up in this environment, contents for teaching as well as methodologies should vary with the change of the times. So, if we, instead of sticking to the so-called traditional contents, deal with <Light and Wave> section introducing easy-to-access matters which can be easily found in every day life, students will be able to apply knowledge and information of their own finding to the real situation. This is because the students themselves will be interested in those real life themes. In this study, considering the above point of view I developed a learning material in which familiar phenomena of our daily life and <Light and Wave> section are connected to the corresponding fields of Electric Wave Communication. I also had a look at the students' attitude on the classes related to Electric Wave Communication and at the influence on their academic achievements. The subject of this study was 104 male third-graders out of 3 classes of a highschool in Dongdaemun-gu, Seoul. They were observed as an experiment group which was taught with the material on Electric Wave Communication developed and introduced in this study. The control group was taught in the traditional way focusing on the contents of textbooks. <Wave> section was taught in 5 classes for 3 weeks. Assessment of their attitude on the wave & electric wave and achievement test were carried both before and after class on the same level. The result was obtained through ANCOVA using SPSS 11.5. The conclusions drawn from this research are as follows: 1. Meaningful difference between experiment group and control group was not found. 2. In terms of the two groups' attitude on the wave & electric wave, control group found more difficulties in understanding what they learned during classes, especially technical terms, than the experiment group; this was a meaningful difference. (p<0.05) 3. When the two groups were compared in terms of their recognition of how wave & electric wave contribute to our daily life, experiment group had more positive attitude; this was another meaningful difference. (p<0.05) 4. When the two groups are compared in terms of their attitude on job area in wave & electric wave, the difference in average of t-test was found meaningful. (p<0.05) To sum up, the wave classes related to Electric Wave Communication had positive influence on students' achievement and attitude on science. If more organized materials are developed and utilized during classes, it is expected that there will be a noticeable improve not only in students' attitude on science but also in their academic achievements.;오늘날 다양한 분야에서 이용되는 전파 통신은 청소년에게도 영향을 주고 있으며 이러한 환경 속에서 성장한 세대를 효과적으로 교육시키기 위해서는 교육 방법뿐만 아니라 교육의 내용이 시대에 맞게 변해야 한다. 이를 위해 전통적인 강의 수업 내용에서 벗어나 생활 속에서 쉽게 접할 수 있는 주제들을 도입하여 파동 단원의 수업을 한다면 학생 스스로가 관심을 갖고 있는 주제들이므로 스스로가 찾아낸 지식과 정보를 실제 상황에 부합시키고 적용하며, 활용하는 능력을 갖추게 될 것이다. 이 연구에서는 이러한 점을 고려하여 생활 주변의 친숙한 현상들과 「파동」 단원과 전파 통신을 연관지어 학습 자료를 개발하였다. 이를 수업 중에 실시함으로써 전파 통신과 관련된 파동 수업이 학생들의 과학에 대한 태도, 학업성취도에 미치는 영향을 알아보았다. 연구 대상은 서울시 동대문구에 위치한 남자고등학교 3학년 학급 중 4개반 104명이며, 이 연구에서 개발한 STS 접근 전파 통신 자료를 도입하여 수업을 한 집단을 실험집단으로, 교과서 내용을 중심으로 한 전통적 강의 수업을 한 집단을 통제집단으로 하였다. 연구단원은 「파동」 단원이었으며 약 3주동안 5차시에 걸쳐 수업처치를 하였다. 파동과 전파에 대한 태도 검사와 성취도 검사는 사전·사후에 동일하게 이루어졌으며, 검사 결과는 SPSS 11.5 통계패키지를 사용하여 공변량분석(ANCOVA)을 하였다. 본 연구를 통해서 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 전파와 관련된 STS접근 수업을 한 집단의 학생들과 전통적인 교과서 위주의 강의 수업을 한 집단의 학생들은 학업성취도 변화에 있어서 유의미한 차이를 나타내지는 않았다. 둘째, STS 접근 수업을 실시한 집단의 학생들이 전통적 강의 수업을 실시한 집단의 학생들 보다 용어에 더 어려움을 느끼고 있었으며 두 집단은 유의미한 차이가 있었다(p<0.05). 셋째, STS 접근 수업을 실시한 집단의 학생들이 전통적 강의 수업을 실시한 집단의 학생들 보다 파동이 실생활에 기여하는 정도에서 긍정적인 태도를 보이고 있었고 두 집단은 유의미한 차이가 있었다(p<0.05). 마지막으로 STS 접근 수업을 실시한 집단의 학생들이 전통적 강의 수업을 실시한 집단의 학생들 보다 파동과 전파 분야와 관련된 직업에 더욱 관심을 가지고 보이고 있었으며 t-검증 결과 두 집단의 평균 차이가 유의미한 것으로 나타났다(p<0.05). 이와 같이 전파 통신 관련 파동수업은 학생들의 성취도와 과학에 대한 태도에 긍정적인 영향을 주었다. 보다 체계화된 자료를 개발하여 수업에 활용하면 과학에 대한 태도뿐만 아니라 학업성취도에도 영향을 줄 것으로 예상된다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅸ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 내용 = 2 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. STS 와 전파이용 분야의 관계 = 4 1. STS교육 = 4 2. STS교육에 적합한 주제로서의 정보통신·방송 분야 = 5 B. 전파방송이 청소년 가치에 미치는 영향 = 6 1. 전파방송의 정의와 범위 = 6 2. 전파 방송과 과학 교육과정과의 연관 = 10 3. 전파 방송과 청소년의 가치관 형성 = 12 C. 통신매체 휴대폰이 청소년에게 미치는 영향 = 16 1. 청소년 문화와 휴대폰 = 16 2. 청소년의 휴대폰 이용실태 = 17 D. 외국의 전파방송·통신교육의 실태 = 18 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 21 A. 연구 대상 = 21 B. 연구 방법 = 21 C. 검사 도구 = 22 D. 연구 방법 및 절차 = 23 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 27 A. 과학 학업성취도 변화에 대한 결과 및 논의 = 27 B. 과학 학습에 대한 태도에 대한 결과 및 논의 = 31 Ⅴ. 결론 및 제언 = 52 참고문헌 = 55 부록 = 60 ABSTRACT = 85-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2760755 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject파동단원-
dc.subject전파-
dc.subject통신 소재-
dc.subjectSTS접근-
dc.title파동단원의 전파, 통신 소재 STS접근 수업이 학생들의 태도와 학업성취도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) effect of instruction access to STS using contents about electric wave communication on high school students' learning achievement and attitude toward science-
dc.format.pagex, 87 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 물리교육전공-
dc.date.awarded2003. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE