View : 940 Download: 0

TV프로그램에 나타난 체육에 대한 중학생의 인식

Title
TV프로그램에 나타난 체육에 대한 중학생의 인식
Other Titles
Recognition about TV program regarding athletics in middle school
Authors
김효민
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 TV가 미디어 환경의 주체인 청소년에게 미래사회를 준비하는 정보의 원천이 되지만, 가치관과 정체성이 발달하지 못한 청소년에게 영향을 미칠 수 있으므로 TV프로그램에 나타난 체육에 대한 그들의 실제적인 의식을 살펴보고자 하며, 나아가 청소년들의 체육에 대한 인식 연구에 도움이 될 수 있는 기초 자료를 제공하는 데 목적을 두었다. 본 연구의 대상으로 서울시 소재 남·녀 공학 중학교 4개교에서 3학년으로 구성된 남·녀 중학생 각각 100명씩 총 400명을 선정하였으며, 최종적으로 392명의 자료가 본 연구에 사용되었다. 또한 심도 있는 연구를 위하여 3학년 학생 5명으로 이루어진 4개의 집단, 총 20명을 대상으로 집단면담을 하였다. 자료수집은 설문지와 집단면담을 통해 이루어졌으며, 자료처리 방법은 설문지의 경우 빈도분석, t-test, χ²검증을 실시하였고 집단 면담은 귀납적 범주 분석을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 분석된 TV프로그램에 나타난 체육에 대한 중학생의 인식은 다음과 같다. 첫째, 조사에 참여한 중학생 전체의 52.6%가 'TV프로그램에 체육과 관련된 요소가 포함되어 있다.'라고 응답한 반면, 43.1%가 'TV 등장인물의 이미지와 자신이 기대하는 이상적 이미지가 일치한다.'고 대답하였다. 그리고 중학생 전체가 체육관련 요소를 많이 볼 수 있는 TV프로그램으로 뉴스 및 보도 42.9%, 연예·오락 39.5%, 드라마 13.5%라고 응답하였다. 이러한 결과는 뉴스 및 보도 뿐만 아닌 청소년들의 오락·쇼 프로그램의 높은 시청시간으로 그에 비례하여 이와 같은 결과가 나타났음을 추론해 볼 수 있다. 둘째, 각 TV프로그램의 유형에 따른 인식에 대하여 드라마 부문에서의 드라마속의 부정적 이미지의 체육교사는 실제의 이미지에도 영향을 끼친다고 하였으며, 체육수업과 체육전공자에 대한 인식은 높지 않았다. 연예·오락에서는 체육과 관련된 요소는 재미만을 위한 요소이고, 운동선수의 TV출연은 좋게 보지 않았으며, 이는 실제 체육인식에는 영향을 주지는 않는다고 하였다. 뉴스 및 보도 부문에서 중학생들은 스포츠 스타와 멋진 경기 장면이 체육에 대한 인식에 영향을 미치고 있었다. 이러한 TV프로그램의 유형에 따른 인식의 차이는 연예·오락 부문의 '재미성' 요소를 제외한 모든 요소에서 뉴스 및 부도 부문에서 높게 인식하고 있었다. 또한 '체육인의 전문성' 요소에는 모든 프로그램 부문에서 높게 인식하고 있었다. 셋째, 성별에 따라 「우리 사회의 체육에 대한 인식 정도」,「TV등장인물의 이미지와 이상적 이미지의 일치정도」,「TV 프로그램에 포함된 체육소재 정도」요소에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 하지만, 「TV프로그램에 체육 관련 모습이 포함된 정도」에서 남학생은 뉴스 및 보도가 높게 나타났고, 여학생은 연예·오락 부문이 높게 나타났다. 넷째, 성별에 따른 TV프로그램에서의 체육에 대한 인식차이에 대하여 각 프로그램에서 요소에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히, 뉴스 및 보도 부문에서 여학생이 「체육인의 깔끔한 인상」요소에서 남학생보다 높게 나타난 것을 볼 수 있다. 위와 같은 결과를 볼 때, 체육 관련 TV프로그램에 대하여 중학생들은 TV프로그램에서 체육관련 요소들을 인지하며 시청하고 있으며, 프로그램의 유형과 성별에 따라 인식의 차이를 지니고 있었다. 이러한 TV프로그램에서 체육에 대해 형성된 인식은 더 나아가 전반적인 사회에서의 체육에 대한 인식에 영향을 미친다고 볼 수 있다. 따라서 청소년들에게 TV에서 미치는 체육에 대한 인식을 높이기 위한 끊임없는 연구가 지속되어야 할 것이다.;Through this study, I intend to look out real juveniles' recognition about TV program regarding athletics further offer basic material to contribute juveniles' recognizing study concerning athletics. Object of this study were chosen total 400 members, consisted of 100 boys and girls, the 3rd grade of middle school students, come from in each four schools. Finally, the material concerned 329 members was used for study. Also I proceeded deep interview with whole 20 members, come from 4 groups consisted of each 5 students in 3rd grade. The management of material was to practice frequency analyzation, t-test, chi-square test in the case of questionnaire and I practiced inductive category analyzation in the case of deep interview. Middle school student's recognition about TV program concerned athletics was analyzed by study method and process stated above : The first, 52.6 % of total middle school students participated to this survey responded that the source of athletics was included. On the other hand, 43.1 % of those responded image of starring on TV was accorded with ideal image they expected. And they responded that TV program through which the source regarded athletics found was marked news and report as 42.9 %, entertainment and amusement as 39.5% and soap opera as 13.5%. I assume this result was derived from high watching time of news and report as well entertainment and amusement by proportion. The second, regarding recognition in the pattern of TV program, negative image of teacher who teaches physical education in soap opera also influenced to real image and the recognition about class for physical education. And the person who specialized physical education was not high. The source regarded athletics in entertainment and amusement was only for interesting source and the starring of athlete was not recognized reasonable and this did not influence to recognition about athletics actually. In the part of news and report, famous athlete and fantastic scene of sports influenced to middle school student's recognition concerned athletics. The difference of recognition according to the pattern of TV program was recognized very higher in whole sources excepted source 'interest' in the part of entertainment and amusement and in the part of news and report. Also, the source 'Athlete's specialization' was recognized very higher in whole program. The third, in the source ,, I couldn't find out meaningful difference. However, in the source , boy marked high in the category of news and report, in contrast, girl marked high in the category of entertainment and amusement. The fourth, concerning recognition difference about athletics on TV program according to gender, I could find out meaningful difference in each program. Especially, in the source girl ranked higher than boy. Through this results above, I could conclude that middle school student watched with recognizing sources concerned athletics on TV program according to athletics' TV program and difference of recognition marked as the pattern of program and gender. The recognition formed regarded athletics on such like TV program further can influence to recognition concerned athletics covered whole society. Therefore, the study will have to be lasted continually to enhance higher recognition about athletics effected on juveniles through TV.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE