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음악 활동이 영아의 사회·정서적 행동에 미치는 영향

Title
음악 활동이 영아의 사회·정서적 행동에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Musical Activities on Social and Emotional Behavior of Infant
Authors
남옥선
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 보육기관에 다니는 영아들에게 음악 활동을 제공하여, 음악이 영아의 사회·정서적 행동에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 음악이 또래 간 혹은 치료사와 영아간의 상호작용 증진과 어떠한 관련성을 가지는 가에 대해 살펴보고 이러한 상호작용이 사회·정서적 행동에 미치는 영향력을 검증하고자 하였다. 연구대상은 분당 소재 직장보육 어린이집 2곳(T 어린이집, L 어린이집)의 만 2세(25-36개월) 영아 24명으로, 이를 실험집단과 비교집단으로 구분하였다. 이 영아들을 대상으로 실험집단에게 2007년 3월 31일부터 2007년 5월 11일까지 주 3회씩 총 17회기의 음악 활동 프로그램이 제공되었으며, 비교집단은 동일한 시간 동안 음악이 배제된 자유선택활동이 제공되었다. 사회·정서적 행동에 대해 사전·사후 검사를 실시하였는데, 측정도구는 Briggs-Gowan과 Carter(2001)가 개발한 보육교사용 영아기 사회·정서 행동 측정도구(ITSEA)를 사용하였다. 또한 음악놀이 활동 중에 나타난 영아들의 상호작용 행동 변화에 대해 양적, 질적으로 분석하였다. 이를 위해 Holloway와 Reichhart-Erickson(1988)이 개발한 영아의 사회적 놀이행동 관찰 도구를 사용하였다. 이 도구 항목을 근거로 하여 시간표집법으로 평가하였는데, 총 17회 세션 중 1, 5, 9, 13, 17회기 세션에서 실시된 음악활동을 분석하였다. 평가 세션에서 15분간을 15초로 나누어 총 각 회기 당 60회의 상호작용에 대해 분석하였다. 분석한 내용의 결과를 표와 그래프로 나타내며, 행동변화에 대해 질적으로 기술하였다. 연구 결과, 실험집단과 비교집단 간의 사회·정서적 긍정행동과 부정행동 평균점수를 비교하였을 때, 실험집단의 경우 긍정행동 평균점수는 증가(88.5에서 110.8)가 비교집단의 긍정행동 평균점수 증가(86.6에서 91.5)보다 점수 폭이 크게 나타났다. 부정행동 역시 실험집단의 평균점수 감소(56에서 45.8)가 비교집단의 부정행동 평균점수 감소(62.8에서 55.8) 정도가 크게 나타났다. 긍정행동의 하위 영역 중 실험집단은 주의집중과 감정이입 항목에서 통계적으로 유의미한 증가를 보였으며 부정행동 중 공격성·반항성과 분리불안, 새로운 것에 대한 거부(억제) 항목에서 유의미한 감소를 보였다. 음악 활동 과정 중에 보인 영아의 행동변화에 대한 양적 평가 결과 또래와의 상호작용 중 친사회적 행동, 대화·미소·웃음, 애정적 신체접촉, 또래 행동 모방은 증가하였으며, 방해하기 행동은 감소하였다. 영아와 치료사 간에 보이는 상호작용 중 돕기, 동조하기, 대화·미소·웃음, 애정적 신체접촉, 교사모방행동은 증가하였고 거부 행동은 감소하였다. 평가된 항목들 중 양적으로 나타나지 않은 영아들의 행동 특성에 대하여 또래 간 상호작용과 치료사와의 상호작용으로 구분하여 질적으로 기술하였다. 실험집단 13명의 영아 중 음악활동 과정 중에 뚜렷한 행동 변화를 보인 영아 4명에 대해 질적으로 기술하였으며 부록 5에 수록하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 음악과 음악적 경험을 통한 또래 간 또는 치료사와의 상호작용은 사회·정서적 행동의 긍정행동을 강화시키고 부정행동을 감소시키는데 영향을 미쳤다. 둘째, 연구 결과 영아의 긍정행동 중 하위행동보다 부정행동의 하위행동에서 더 많은 변화가 나타나 음악이 부정행동에 더 효과가 있다고 할 수 있다.;This study examined the influence of musical play on social and emotional behavior of infants who were cared in a nursery. That is, the purpose of this study was to verify if music could increase interactions between peer group, or a therapist and an infant, and how interactions derived from music play influenced social and emotional behavior. The subject are 24 infants who are under 2 years of age(25~36months) at two nurseries located in Bundang area, and 13 infants among them are randomly assigned as study group and 11 infants as control group. Pretest and posttest about social and emotional behavior are performed, and ITSEA developed by Brggs-Gowan and Carter(2001) and amended by Shin Ji Yeon(2004) was used as an evaluation tool. Infants' changes of interaction behaviors during musical play were also analyzed quantitatively and qualitatively, and for the analysis, infant’s social play behavior examination tool developed by Holloway and Reichhart-Erickson(1988) was adopted. Based on time sampling method, each item of this tool was evaluated. Each session was performed for 15 minutes, and 60 times of analysis about interactions per session was conducted at every 15 seconds. The analysis result was showed with a table and a graph, and described qualitatively about behavior changes. When compared social and emotional positive behavior average figures and negative behavior average figures between study group and control group, this study showed that the positive behavior figure of study group was increased and the negative behavior figure was decreased. While concentration and empathy among positive behaviors increased meaningfully, aggression, defiance, separation anxiety and rejection to new things among negative activities also decreased meaningfully. Quantitative analysis about infants' behavior changes during musical play showed that social-friendly behavior, communication·smile·laugh, lovely body contact, and imitation of a peer's behavior among interaction with peers were increased, and interference behavior was decreased. Help, conformity, communication·smile·laugh, lovely body contact and imitation of a therapist's behavior among interactions with a therapist were increased, and defiance was decreased. Infants' behavior changes during musical play was qualitatively described. Infant A increased social-friendly behavior and imitation of a peer's behavior among interactions with peers markedly, and after 3rd or 4th session decreased interference behavior that frequently showed in early sessions. He also improved interactions with a therapist, who followed a therapist's order, concentrated on a therapist better and smiled more frequently. Infant B increased communication·smile·laugh, imitation of a peer's behavior, and approval and permission demand behavior among interactions with peers, showed positive change in conformity and approval and permission demand behavior among interactions with a therapist. Infant C increased social-friendly behavior and lovely body contact among interactions with peers, and notably changed lovely body contact among interactions with a therapist. Infant D also showed remarkable difference in social-friendly behavior, lovely body contact and communication·smile·laugh among interactions with peers between the former and the latter sessions, and communication·smile·laugh behaviors among interactions with a therapist frequently. The conclusion of this study is as follows. First, interactions with peers or a therapist based on music and musical experience make an effect on strengthening positive behavior among social and emotional behavior and decreasing negative behavior. Second, music has influence on negative behaviors more than positive behaviors of an infant, and produces a good effect on sub behaviors of negative behaviors specially.
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