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영어과 학습 부진아를 위한 효율적인 어휘 지도 모형 연구

Title
영어과 학습 부진아를 위한 효율적인 어휘 지도 모형 연구
Other Titles
(A) Study on the Effective Vocabulary Teaching Model for Underachievers in English
Authors
이지영
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Keywords
영어과학습 부진아영어 어휘 지도영어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Lexical competence which is defined as a "user's ability to comprehend and produce vocabulary" is a basic language ability of foreign language learning, so knowledge of vocabulary should be stored systematically to communicate fluently. Knowledge of vocabulary is fundamental in language function acquisition especially in the beginning stages of learning foreign language. With the passage of time, underachieving in vocabulary is the main cause deepening the differences of scholastic ability between peer learners. Therefore, those who underachieve in the beginning of foreign language learning need systematic and direct vocabulary teaching. To reach the goal of this study, treatment of vocabulary instruction to second-year middle school student was administered, First, the characteristics of underachievers through pre-experimental survey was researched, the two teaching methods, vidual aid and keyword methods which can be expected to get optimal effects for underachievers were chosen. The subject of this study were 250 students including 78 underachievers and they were divided into two groups: vidual aid and keyword groups. 42 vocabulary words were taught and tested three times considering the test types(presented pronunciation and letters) and the word frequency(the effectiveness of repetition). The results were compared through English proficiency groups(high achievers and underachievers), and the features of vocabulary(concrete words and abstract words). The results and suggestions are as followings. First, pre-experimental research showed the underachieving in English learning is more related to the mother tongue score(Korean) than students' IQ and underachievers have tendency to use learning strategies less than high achievers. This indicates that teachers have to consider the underachievers' linguistic characteristics more than their innate cognitive ability. So there is a need to provide learning materials and improving underachievers' learning strategies to compensate their difficulties in language learning. Second, the result of experiment showed both the vidual aid method and keyword method were very effective for underachievers. In the first test(short-term memory test) the keyword method was more effective than vidual aid method. Especially underachievers in the keyword method group reached high achievement. In the second test(first long-term memory test), the visual aid method was more effective but in the third test(second long-term memory test after a repetition), there is no significant difference between the two methods in long-term memory. Third, the features of vocabulary affects the effectiveness of the teaching method. Presenting pictures(vidual aid method) made students reach a higher goal in concrete words and providing sentences with context(keyword method) improved the acquisition of the abstract words. When increasing word frequency through repetition, keyword method was more effective. From the results, it is strongly suggested teachers need to select and teach vocabulary by students' competence, and furthermore, systematic vocabulary teaching is vital to the improvement of acquiring vocabulary for underachievers.;'어휘를 이해하고 구사하는 언어 사용자의 능력'으로 정의되는 어휘 능력 (lexical competence)은 외국어 학습에 있어 기초가 되는 언어 능력으로 자유로운 의사 소통을 위해서는 어휘 지식이 체계적으로 저장되어 있어야 한다. 특히 외국어 학습의 초기 단계에서 어휘력은 다른 언어 기능 습득의 기초가 되며 어휘력의 부진은 시간이 지남에 따라 동료 학습자와의 학력의 격차를 심화시키는 주요한 원인이 되고 있다. 그러므로 외국어 학습의 초기 단계에서 부진한 성취를 보이고 있는 학습 부진아 집단에게는 체계적인 어휘 지도가 필요하다. 본 연구는 이러한 체계적인 어휘 지도의 필요성을 인식하고 외국어 학습의 초기 단계에 있는 중학교 2학년 학습자를 대상으로 직접적인 어휘 지도를 하였다. 특히 본 연구는 수준별 교육 과정의 실시로 그 관심이 증대되고있는 학습 부진아 집단에 초점을 두어 영어과 학습 부진아의 특성을 살펴본후 어휘 기억력 향상에 효과적인 방법으로 알려진 시각 자료 제시법과 청각 자극 연상법을 사용하여 어휘 지도를 실시하고 그 효과를 비교하였다. 본 연구의 대상은 부진아 78명이 포함된 2학년 8개 학급 250명으로 품사와 구체성을 고려하여 선정한 42개의 어휘를 시각 자료 제시 집단(그림 자료 활용)과 청각 자극 연상 집단(핵심어 기법 활용)으로 나누어 가르친 후 1, 2, 3차에 걸쳐 발음 제시와 문자 제시의 두 가지 유형을 병행하여 평가를 실시하였다. 각 교수법의 효과는 영어 능숙도(우수/부진)와 학습할 어휘의 특성(구체어/추상어)에 따라 비교하였으며 이러한 다양한 변인에 따른 분석을 통해 궁극적으로 학습 부진아의 어휘 기억력을 촉진할 수 있는 효과적인 어휘 지도 모형을 제시하고자 한다. 본 실험의 주요 연구 결과와 제안은 다음과 같다. 첫째, 영어 학습에서의 낮은 성취는 일반 지능 보다는 모국어 능력과 더큰 상관 관계가 있었으며 학습 부진아 집단은 학습 우수아 집단에 비해 학습 전략의 사용도가 매우 낮았다. 따라서 영어과 학습 부진아의 지도에 있어 인지적 특성을 고려할 때에는 선천적인 학습 능력의 부진 보다는 외국어 학습이라는 특수성을 고려한 학습상의 난점을 고려하여 이를 보완할 수 있는 자료를 제공하거나 전략의 사용을 촉진할 수 있는 교수·학습 방법을 개발하는 것이 더욱 중요할 것이다. 둘째, 시각 자극을 통해 어휘의 영상성을 강화하는 시각 자료 제시법과 청각 자극을 통해 현저성이 강한 어휘를 교수하는 청각 자극 연상법은 모두 하위 학습자의 어휘 학습에서 효율성이 입증된 교수법으로 본 연구에서는 특히 시각과 청각이라는 차별화 된 자극의 제시가 학습에 미치는 영향을 살펴보고자 두 교수법을 선택하여 비교 실험하였다. 실험 결과 수업 직후 실시한 단기 기억 평가인 1차 평가에서는 두 교수법 집단 모두 매우 높은 성취를 거두었으며 청각 자극 연상 집단의 어휘 학습 성취도가 더욱 높았다. 이 효과는 특히 청각 자극 연상 집단에 속한 부진아에게 두드러졌다. 2주의 간격을 두고 실시되었던 장기 기억 평가인 2차 평가에서는 시각 자료 제시 집단의 성취가 더 높았고, 반복 학습 2주 후 실시된 3차 평가에서는 청각 자극 연상 집단이 더 높은 성취를 거두었다. 각 교수법의 특성에 따라 학습의 효과는 현저히 달라진 것이다. 이 결과는 학습 부진아의 어휘 기억에 있어 단기적으로는 청각 자극 연상법이 매우 효과적이나 장기적으로는 시각 자료 제시법과 청각 자극 연상법 가운데 절대적으로 더 유리한 교수법은 없었음을 보여 준다. 셋째, 학습할 어휘의 특성에 따라 교수법의 효과는 달라졌다. 먼저 구체어의 경우 그림 자료를 제시하는 시각 자료 제시법은 영상성을 보충함으로써 구체어의 학습 효과를 강화시켰으며, 모국어 문장을 통해 맥락성을 증가시켰던 청각 자극 연상법은 추상어의 학습을 증진시켰다. 한편 반복 제시를 통해 어휘의 출현 빈도수를 높였을 때는 학생들의 흥미가 높았던 청각 자극 연상법의 장기 기억에서의 학습 효과가 매우 향상되었다. 본 연구는 연구상의 몇 가지 제한점에도 불구하고 어휘 지도의 효과는 어휘 교수법의 특성과 학습자의 능숙도에 따라 달라지므로 선별적인 어휘 지도가 필요하며, 특히 다양한 교수 방법과 자료를 활용한 직접적이고 의식적인 어휘 지도가 학습 부진아의 어휘력 향상에 중요한 역할을 할 수 있음을 보여주고 있다.
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