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제7차 교육과정에 근거한 중학교 과학 1의 성취 기준, 평가 기준 및 평가 도구 개발

Title
제7차 교육과정에 근거한 중학교 과학 1의 성취 기준, 평가 기준 및 평가 도구 개발
Other Titles
(The) Development of Achievement Standards, Assessment Standards, and Assessment Instruments Bassed upon The 7the National Curriculum of Middle School Science 1 : The Units of Change of state and Energy, Digestion and Circulation
Authors
최정임
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 화학교육전공
Keywords
제7차 교육과정중학교 과학성취 기준평가 기준평가 도구
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to develop achievement standards, assessment standards, and assessment instruments for criterion - referenced evaluation in the 7th national science 1 curriculum. The contents of this study are the units of Change of state and Energy, Digestion and Circulation in middle school science 1 by the 7th national curriculum. The results of this study ale as follows : 1. First of all, the purpose and contents of the 7th national science curriculum were carefully analyzed. Then the required learning elements for the units of Change of state and Energy, Digestion and Circulation were determined. Based upon required learning elements in the two units, the achievement standards were developed. The achievement standards state the national science curriculum in detail in terms of the process skill(P), knowledge(K), and attitude(A). It can be an actual guideline of the teaching and learning in classroom. The achievement standards are 14 items in the unit of Change of state and Energy, 19 items in the unit of Digestion and Circulation. 2. Based upon achievement standards, the assessment standards were made. The assessment standards divide students' achievement into three level(high/middle/low) and state each level so that it can guide evaluation of achievement. It was also developed in three areas of EP, EK, and EA. The assessment standards are 11 items in the unit of Change of state and Energy, 17 items in the unit of Digestion and Circulation. 3. Developing appropriate assessment instruments to probe students' achievement level followed after the development of achievement standards and assessment standards. A variety of performance assessment types used rather than multiple choice type. The developed assessment instruments are as follows: 5 items(2 descriptive types, 1 discussion report, 1 lab reports, 1 research project) in the unit of Change of state and Energy, 6 items(2 descriptive types, 1 essay type, 1 concept map, 1 portfolio, 1 lab report) in the unit of Digestion and Circulation. The conclusions of this study are as follows : 1. If science teachers use achievement standards and assessment standards which are developed in this study, they can make a lot of various assessment instruments in the unit of Change of state and Energy, Digestion and Circulation. 2. If one assessment instrument is used, its utility will decrease to be hasty. Because of this reason, it is important that science teachers should catch the process of developing assessment instruments in this study. In spite of the same contents of science 1, science teachers can make various assessment instruments if they change context or situation. The results of this study verified content validity and can be used in the school effectively in the year of 2001.;이 연구는 학교 교육 현장에서 많이 요구되고 있으나 현실적으로 그에 대한 연구가 미흡한 준거 지향 평가에 대한 것이다. 준거 지향 평가의 올바른 시행을 위해서는 교수·학습과 평가를 위한 객관적이고, 타당한 기준을 마련해야 한다. 이 연구의 목적은 2001학년도부터 적용되고 있는 제 7차 교육과정에 근거한 중학교 과학 1의 상태 변화와 에너지, 소화와 순환 영역에 대한 성취 기준, 평가 기준 및 평가 도구의 개발이다. 해당 영역의 성취 기준을 개발하기에 앞서 제 7차 과학화 교육과정의 목표와 내용, 평가의 특징을 분석하여 중학교 과학 1의 성격을 알아보고, 상태 변화와 에너지, 소화와 순환 영역에 대하여 과학과 교육과정과 개정된 7종 교과서 내용의 분석을 통해 필수 학습 요소를 추출하였다. 상태 변화와 에너지 영역에서 6개, 소화와 순환 영역에서 13개의 필수 학습 요소가 선정되었다. 필수 학습 요소를 추출한 다음 학생들이 도달해야 할 성취 기준을 개발하였다. 성취 기준은 탐구(P), 지식(K) 및 태도(A) 세 개의 영역으로 세분화하여 개발하였는데, 이 중 탐구(P)영역과 지식(K)영역에 대한 성취 기준은 교육과정의 하위영역 수준에서 개발하였고, 태도(K)영역에 대한 성취 기준은 대영역 수준에서 개발하였다, 개발한 성취 기준은 상태 변화와 에너지 영역에서 14개, 소화와 순환 영역에서 19개이다. 개발한 성취 기준을 토대로 하여 학생들의 성취 수준을 판단할 수 있는 평가 기준을 개발하였다 이 연구의 평가 기준은 성취 기준에 근거하여 탐구(EP), 지식(EK) 및 태도(EA) 세 개의 영역으로 나누어, 상/중/하 세 수준으로 개발하였다. 개발한 평가 기준은 상태 변화와 에너지 영역에서 11개, 소화와 순환 영역에서 16개이다. 마지막으로 성취 기준과 평가 기준에 맞추어 학생들의 실제 성취 정도를 평가하기 위한 평가 도구를 개발하였다. 이 연구에서는 교육과정과 평가 다양화의 필요에 따라 여러 가지 수행 평가의 유형들을 사용하였다. 개발한 평가 도구는 상태 변화와 에너지 영역에서 5개(서술형 2개, 토의기록문 1개, 실험보고서 1개, 조사보고서1개), 소화와 순환 영역에서 6개(서술형 2개, 논술형 1개, 개념도 1개, 포트폴리오 1개, 실험보고서 1개)이다. 평가 도구 11개에는 평가 기준을 단독으로 사용하여 만들어진 것이 5개이고, 두 개의 평가 기준을 사용하여 만들어진 것이 3개이며, 세 개의 평가 기준을 사용하여 만들어진 것이 3개이다. 이 연구에서 개발한 상태 변화와 에너지, 소화와 순환 영역에 대한 상세화된 성취 기준과 평가 기준을 토대로 이 연구에서처럼 단독 또는 복합적으로 사용하면, 앞으로도 상당히 많은 평가 도구들을 개발할 수 있을 것이다. 이 연구에서 개발한 성취 기준, 평가 기준 및 평가 도구는 모두 내용 타당도를 검증받았다. 현실적으로 중학교 1학년의 제 7차 교육과정이 시행되고 있는 2001년을 시점으로 학교 교육 현장에서 이 연구의 결과들이 효율적으로 활용된다면 점차적으로 교사, 학생, 학부모 모두가 신뢰할 수 있는 준거 지향 평가가 정착될 수 있을 것으로 판단된다.
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교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
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