View : 31 Download: 0

제 7차 교육과정에 따른 중학교 1학년 파동에서 탐구실험 활동 및 평가준거 개발

Title
제 7차 교육과정에 따른 중학교 1학년 파동에서 탐구실험 활동 및 평가준거 개발
Other Titles
Development of Inquiry-Based Science Experiment and Their Rubrics regarding Wave from Science 1
Authors
안수진
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Keywords
제7차 교육과정중학교 1학년탐구실험평가준거
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 제 7차 교육과정에 의한 중학교 1학년 과학의 파동에 관하여 탐구실험 교재와 실험 수행 평가 준거를 개발하는 것이다. 실험 교재는 예측(Prediction)·관찰(Observation)·설명(Explanation) 단계로 구성론 P·O·E 모형으로 탐구 실험 모형을 개발하였다. 중학교 1학년 과학 교과서의 파동단원에서 파동의 발생과 종류, 소리의 크기와 높낮이, 파동의 굴절과 반사의 실험주제 3개를 선정하였고, 제 7차 교육과정에 제시된 탐구 과정 기능을 이용하여 학생용 탐구 실험 보고서를 개발하였다. 또한 파동에 관한 학생들의 사전 개념을 참고하여 학생들이 파동에 대한 개념변화를 유도할 수 있도록 보고서를 개발하였다. 교사용 실험지도서는 교사가 실험 지도에 활용하기 용이하도록 개발하였다. 그리고 학생들의 실험 수행을 객관적이고 타당하게 평가하기 위하여 조별 탐구 실험 보고서, 실험 기능, 실험 태도로 나누어 구체적인 채점 준거를 개발하였다. 개발한 실험 교재와 실험 수행 평가 준거는 내용 타당도를 검증 받은 후 현장에 적용하였다. 현장 적용 후에는 학생들의 점수가 채점자에 관계없이 일관성이 있는지 확인 해보기 위하여 학생들의 탐구실험 보고서를 과학교육을 전공한 현장 교사 3인의 채점자가 채점하여 채점자간 신뢰도를 검증하였다. 본 연구에서 개발한 탐구실험 교재로 학생들의 참여도가 높은 탐구적인 수업을 할 수 있고, 개발한 실험 수행에 대한 평가도구로 실험 과정에 대한 총괄적인 평가를 할 수 있어 학교 현장에서 효과적으로 활용할 수 있을 것으로 기대된다.;The Purpose of this study is to develop the Experimentation and Research textbook by the Constructive Instructional Model and the experiment evaluation rubrics regarding Wave from Science 1 textbook of Junior-high 7th science curriculum. The experiment text is developing inquiry Experimentation model composed of prediction·observation·explanation apply stage on the base of POE (Prediction and Observation and Explanation) model which developed by Constructive Instructional Model. The experiment report for students and the experiment guidance for instructors have been developed selecting occurrence and kinds of wave, sizes and heights of sound, and refraction and reflection of wave out of Wave from Science 1 textbook of Junior-high. The inquiry Experimentation textbook and the experiment evaluation rubrics are applied to the classes after proving their appropriateness. After applying, 3 scorers who have all majored in Science and currently teaching in the field have proved the reliance of each of 3 scorers results about students Level Experimentation and Research. The result of preference about instruction by levels shows that students prefer the instruction by levels. The inquiry Experimentation textbook can be practically used for small groups and it is so efficient enough to evaluate the overall assessment with developed experiment performance that it is expected to be applied to the field.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE