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유아 무용교육의 방향설정을 위한 연구

Title
유아 무용교육의 방향설정을 위한 연구
Other Titles
(The) Research on the Direction Determination of Early Ballet Education
Authors
김영옥
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
유아무용교육방향설정연구
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In the presence of education becoming sentimental than intellectual of the past, the reason of ballet not becoming universal and common compared to other fields of education with problems. The problems are educational contents of private schools, competence of instructors, and lack of resources in national respect. As a result, this research by referring books and survey of the early education of ballet will reveal barriers development and referring the views of scholars will reveal the necessity of early education and its current status. As such the research will provide the data necessary to find proper directions in solving the problems. Also, to make widely aware to peoples that ballet can develop intellect and sentiment, recognition ability, and enhance creativity to children, an actual case study of several countries with advanced education was referenced. This will provide a comparative analysis on the children's ballet education of ours and theirs. To backup a research with better reality, a survey was done to peoples who actually participates in Tajeon and Choongnam area. The research from such methods and process is summarized as follows. First, most of the parents clearly perceive the objective or the necessity of early education in ballet, but the survey has also shown, there are some finds it 'un-necessary' although they are indulged in it. Second, the survey revealed, that early education done in private schools is generally positively viwed but there were some negative view in the educational environment such as the competence of instructor, and of educational facilities and certain demands. Third, the survey showed most of the child starts ballet when 6 years old. In the beginning there are more students choosing ballet than the Korean dance and get trained. Many parent select ballet for the development and correction of the stature, and its effect is substantially revealed, But, out of expectation, there were only parents considering to educate as a professional ballet dancer. Fourth, among the ballet's educational value, interest is much concentrated in the development of sentiment, its line of creativity, and expression. for the method of such education, learning of basic movement is done by teaching with explanation, learning of rhythms and creativity done by playing game methods or by telling stories or conversation. The survey showed theses are the educational methods preferred and simple following that is education by imitation is not preferred. Fifth, In most of the private schools doing early ballet education have lessons 3 times a week, and this survey also showed mostly lesson 2-3 times a week. But, on the survey, there were classes doing once a week, and it is doubtful whether lessons of less than one hour is sufficient to learn correct expression and creativity. There are conflicting views is which professionals agrees and disagrees on infant ballet education but most of them agree to develop human nature with much influence with the outside environment. As such as above, nowadays parents are interested in much matters and cautious by selecting a private school after examination. Just as much the quality of education must be enhanced by the activation of professional early education and developing new educational program.;지성을 중시해 오던 과거의 교육 목적과는 달리 감성 위주의 교육이 대두대고 있는 오늘날 타 교육분야와 비교해서 아직도 보편적이고 일반화되지 못한 무용교육의 원인을 국가적 차원에서의 자원부족과 이로 인해 유발되는 사설교육기관의 교육 내용, 시설, 지도자의 자질, 학부모의 인식부족 등의 문제점을 안고 있다 하겠다. 따라서 본 연구에서는 조기 무용교육에 대한 참고문헌과 조사를 통해 그 발전의 장애요소를 찾아내고, 여러 학자들의 의견을 참조하여 유아들의 조기 무용교육의 필요성과 교육실태를 파악해 그 문제점 해결방안을 바람직한 방향으로 모색하는데 필요한 자료를 제시하는데 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 Ⅱ장에서는 무용교육이 앞으로 추진해야할 기본적인 과제영역에 대하여, Ⅲ장에서는 우리나라 유아들의 조기 무용교육의 현황과 문제점을 살펴보고 교육선진국의 모형을 예로써 제시하여 우리가 해나가야 할 노력과 그 방법에 대하여 여러 가지 참고문헌 및 자료를 통하여 알아보았다. 일반인들이 아이들의 지력개발과 감각, 인지능력발달, 창조력 증대등이 무용을 통해 가능하다는 것을 널리 인식할 수 있도록 하기위해 교육 선진국으로 들 수 있는 몇몇 나라들의 실례를 들어 우리나라의 유아 무용교육과 비교 검토해 볼 수 있게 하였다. Ⅳ장에서는 유아들에 있어 무용의 조기교육에 대한 문헌고찰과 방향설정을 위해 제시된 결과를 토대로 좀 더 현실성 있는 연구를 뒷받침하기 위하여 유아의 조기 무용교육의 현장파악을 위한 참여실태를 조사하였으며 편의상 대전·충남권의 조기 무용교육에 임하고 있는 학부모 150명을 대상으로 하였다. 이와 같은 방법과 절차를 통해 제시된 연구 결과를 종합정리하면 다음과 같다. 첫째, 대 다수의 학부모들은 유아들의 무용에 대한 조기 교육의 필요성이나 목표의식을 뚜렷이 갖고 교육에 임하고 있는 반면, 교육현장에 참여하면서도 무용의 조기 교육이 '필요없다'라고 생각하는 학부모도 있는 것으로 나타났다. 둘째, 사설학원에서 실시하는 유아들의 조기교육에 대한 시각은 전반적으로 긍정적인 편이었으나 교육 환경 즉 교사의 자질 면이라든가 교육장 내의 시설서는 다소 부정적 견해나 요구사항을 들어내기도 한 것으로 나타났다. 셋째, 대부분의 유아들이 6세부터 무용을 시작하며 시작 초기엔 발레를 선택하여 지도 받는 유아들이 한국 무용보다 월등히 많은 것으로 조사되었는데, 많은 학부모들이 신체 교정이나 발육적 측면에서 발레를 선택하며, 사실상 그 효과도 상당히 드러난 것으로 나타났다. 그러나 예상외로 전문 무용인으로 양성하겠다는 학부모는 아주 적게 나타나기도 하였다. 넷째, 무용의 교육적 가치 중 정서적, 영역인 창의력, 표현력 개발에도 많은 관심이 집중되어 있음을 알 수 있다. 또한 이러한 교육의 방식으로 기본 동작 익히기는 설명과 병행해서 지도하기를, 리듬감 익히기나 창작 활동은 놀이나 게임의 방법 또는 이야기나 대화를 통한 지도 방법을 원하는 것으로 나타내어져 단순한 따라하기 즉 모방을 통한 교육은 원하지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 유아들에 대한 조기 무용교육을 실시하는 사설학원에서는 주당 3회를 실시하는 경우가 많은데 본 조사에서도 주당 수업횟수는 2∼3회가 가장 많다고 나타났다. 또한 주1회 1시간미만 실시하는 곳도 있는 것으로 조사되어 1시간 안에 올바른 표현활동과 창작활동이 충분히 이루어 질 수 있을지가 의문점으로 보였다. 유아의 조기 교육에 대해서는 아직까지도 전문가들이 찬반양론이 엇갈리고 있지만 아이들이 어렸을때부터 외부환경에 영향을 많이 받으면서 인성을 키워 나가는데는 대부분이 동의하고 있다. 이상에서와 같이 오늘날 학부모들은 여러 가지 사항들에 관심을 갖고, 검토해 본후 교육기관을 선택하는 신중함을 기하므로 그 만큼 교육 프로그램 개발의 전문적 조기 교육의 활성화를 통해 교육의 질을 향상 시켜야 하겠다.
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