View : 34 Download: 0

유아 발레지도자의 교수행동에 관한 분석 연구

Title
유아 발레지도자의 교수행동에 관한 분석 연구
Authors
권금희
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
유아발레지도자교수행동체육교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아 발레지도자의 교수행동을 분석하여 효율적인 발레 교수법에 필요한 기초자료를 제공하는데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 자료 수집은 서울시와 경기도에 위치하고 있는 발레단 산하의 발레교실, Y.M.C,A, 백화점 문화센타의 발레교실에서 유아를 지도하는 발레지도자 10명을 선정하여 지도자 1명에 3회씩 비디오 카메라를 이용하여 수업 장면을 촬영했다. 녹화된 지도자의 수업 장면을 5초 관찰-5초 기록의 간격관찰 기록방법으로 측정하였으며 관찰도구는 상호작용과 교수행동의 두 변인으로 구성되어 있고, 상호 작용은 개인, 집단, 팀간의 3가지, 교수행동은 안내 및 강의, 질문, 대답, 청취, 감독, 태만, 수업운영, 신체접촉, 독려 훈육, 학생/교사 시범, 정적/부적 행동피드백, 정적/부적 기술 피드백, 교정 기술 피드백, 학생과 합류, 위협, 기타 등 20가지로 구성되어 있다. 관찰도구에 의해 측정된 각 변인을 평균, 표준편차, 백분율의 자료처리를 하였다. 이와 같은 연구 방법과 절차를 통하여 얻은 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째 발레 수업시 지도자는 학습자와의 상호 작용 중 개인과의 상호작용은 25.29%, 집단과는 5.32%, 학습자 전체와는 69.39%로써 지도자는 주로 학습자 전체와 상호작용을 하는 것으로 나타났다. 둘째, 수업 상황에서의 교수행동은 수업운영 25.87%, 교정기술 피드백 17.60%, 학생과 합류 13.96%, 감독 8.87%, 정적 기술 피드백 7.81%, 강의 7.62% 순으로 나타났다. 이와같은 결과를 토대로 살펴보면 유아 발레지도자의 교수행동은 과제중심의 수업을 유도하여 보다 더 많은 시간을 신체활동에 할애하며 많은 비중을 차지한 수업운영 시간을 줄여야 한다. 그러기 위해서는 유아들에게 알맞는 수업내용, 즉 달리기, 걷기, 뛰기, 손과 발의 움직임을 위한 연습과 이야기에 의한 마임 등의 개발이 있어야 한다. 또한 효율적인 수업을 하기위해서는 지도자가 학습자에게 운동학습의 유익한 점을 인식시킬 수 있는 정적 피드백을 제공하는 빈도를 높혀서 학습자의 더 많은 학습참여를 유발하도록 해야 한다.;This study is to provide the basic material of effective teaching by analyzing an instructor's teaching behavior in ballet class of ballet companies, Y. M. C. A., and culture center of department stores in Seoul and Kyoung-ki province, who teaches childrens, are seleted, and I measured their class by recording it with 5 seconds' intervals, using a video camera three times per one instructor. An oservation fool is composed of interaction and teaching behavior. The former contains interactions between individuals, groups and classes, and the latter contatins lecturing and orientation, questionsk, answering questions, listening, monitoring, negligence, physical contact, hustling, student/teacher modeling, positive/negative behavior feedback, positive/negative skill feedback, threat and etc. Each variabe measured by the observation tool was arranged with mean, standard deviation, and percentage. The followings are the results of this study through the method and process mentioned above. First, ballet instructors' interaction with learners turned out to individuals(25.29%), groups(5.32%), and the classes(69.39%), which indicates that they mainly interact with the classes. Second, leaching Dehavior , in class showed class management(25.87%), correction skill feedback(l7.60%), teacher's participation practice(13.96%), monitoring(8.87%), positive skill feedback(7.81% ), and lecturing ( 7.62%) As a result, teaching behavior of ballet instructors for children should allow more physical activity with more time by leading a task-centered class, and reduce class managing time. For this, they should develop the contents of class, that is, practice for walking, running, jumping and hands and feet movement and mime with a story. Also, for an effective class, instructors should induce learners' more participation in class by elevating the frequency of providing static feedbacks, which can make them recognize the benefits of exercise work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE