View : 25 Download: 0

대화식 저널쓰기(Dialogue journal writing)가 영어학습자의 쓰기 능력에 미치는 영향

Title
대화식 저널쓰기(Dialogue journal writing)가 영어학습자의 쓰기 능력에 미치는 영향
Other Titles
(the) effect of dialogue journal writing on korean vocational high school efl students writing ability
Authors
이종진
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Keywords
저널쓰기영어학습자쓰기능력
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
의사소통기능은 언어의 기본적 기능중의 하나이다. 바람직한 교육의 현장에서는 의사소통의 주체가 학습자가 되고, 교사는 학습자와 서로 협력하여 의미있는 의사소통을 이루게 된다. 의사소통은 크게 구두 의사소통(oral communication)과 문자 의사소통(written communication)으로 나누어 질 수 있는데, 구두 의사소통은 시간과 교육 여건상의 여러 가지 제약 때문에 실제 교실 상황에서는 다수의 학생들을 대상으로 이루어지기 어렵다. 문자 의사소통은 시간적·공간적인 제약없이 이루어질 수 있으므로 우리나라와 같이 많은 수의 학생을 가친 교실 환경에서는 구두 의사소통 교수법보다는 문자 의사소통 교수법이 적절한 방법이다. 따라서 본 연구에서는 교사와 학생간의 구체적인 문자 의사소통 상호 작용의 한 예로서 최근 많은 관심과 연구의 대상이 되고 있는 대화식 저널 쓰기(dialogue journal writing)가 영어를 배우는 우리나라 학생들 중에서 영어 학습 능력이 낮은 학생들의 쓰기능력과 기능적 언어 사용에 미치는 영향에 대해서 연구하고자 한다. 실험연구는 비평준화지역 실업계 고등학교 1학년 60명을 대상으로 실시되었다. 이 학생들은 다시 기존의 쓰기 수업에 참여하면서 대화식 저널 쓰기를 하는 실험집단 30명과 교과서에서 지시하는 기존의 쓰기 교수법으로만 수업을 받는 통제집단 30명으로 분리되어 10주간 학습 지도가 이루어겼다. 실험 이전과 이후의 쓰기 평가 결과와 학생과 교사간의 대화식 저널의 내용을 분석해 얻어진 주요한 연구 결과 및 교육적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대화식 저널쓰기를 한 실험집단은 통제집단에 비해 문법과 어휘부분을 제외한 내용, 조직, 응집성, 쓰기기법 부분에서 유의한 향상을 보였다. 그 결과로는 첫째, 대화식 저널 쓰기가 언어의 문법적 정확성보다는 내용의 유창성 중심의 교수 기법임을 보여준다. 반면, 통제집단은 문법부분을 제외한 나머지 부분에서 유의한 차이를 보이지 않았다. 이것은 기존의 수업에서 행해지는 쓰기학습이 학생의 문법적 기능면의 향상에는 영향을 미치지만, 그 외의 쓰기능력 향상에는 긍정적인 영향을 미치지 못한다는 것을 보여준다. 둘째, 대화식 저널의 기능적 언어 사용 분석 방법에 의하여, 학생들의 글을 분석 해 본 결과 학생들은 개인적 사실을 표현하는 기능과 자신의 의견을 나타내는 기능을 중심으로 다양한 기능적 언어를 사용하였음을 알 수 있다. 이러한 결과들은 대화식 저널쓰기가 그동안 교실현장에서 소외되어왔던 쓰기활동을 자연스럽게 수업 현장과 연결하여, 학생들에게 실제 언어를 사용하는 기회를 제공함으로써 쓰기 능력을 향상시켜 줄 수 있다는 것을 시사 해준다. 그 뿐 아니라, 대화식 저널은 언어를 형식이 아닌 기능으로 보기 때문에, 언어 능력이 낮은 학생들로 하여금 그동안 어렵게만 여겨왔던 쓰기활동을 통해 언어의 활용 단계를 습득하고, 자연스런 의사소통 기능을 사용할 수 있게 한다. 이러한 본 연구의 결과를 바탕으로 볼 때, 대화식 저널은 우리나라 영어 교육에 시사하는 바가 크며, 실제 교실 현장에서 의사소통의 도구로 대화식 저널 쓰기를 도입하는 것은 바람직하다고 본다.;One of the important learning aims in English class is to achieve the effective communication in English. However, it's not easy to build the atmosphere for the effective communication between a teacher and students in English classroom in which there have been teacher's predominance over students and unequal relations for a long time. Dialogue Journal is the written dialogue by both the teacher and students regularly through the alloted period such as a semester or a school year. It can be used for breaking such a barrier over communication between two independent parts as a teacher and a student. Therefore, this research has purpose to know the effect of dialogue journal writing on writing ability and functional language use of Korean vocational high school EFL students. There are two different groups to perform experiment in the study. One is experimental group and the other is control one. Each group consists of 30 students. They are Korean vocational high school EFL female students in first year. The experimental group is assigned to participating in writing a dialogue journal with their teacher once a week, but control group is taught according to the traditional writing course. There are writing tests and surveys before and after the experiments. Dialogue journal written by students is investigated through the analysis of functional language use. Upon the results of writing evaluation and the analysis of dialogue journal writing between a teacher and students the results are as follows: First, the experiment of content, organization, cohesion and mechanics than those of control group except grammar and vocabulary. This means that dialogue journal writing is suitable method for the fluency of content than the accuracy in grammar. However, control group shows little improvement except grammar. This indicates that the traditional method effects on the development of grammar but does not on the writing ability. Second, the analysis result of functional language use for their dialogue journal writing shows that the students are familiar with the most functions given to them in the study, except promising function. The most frequently used function is the reporting personal facts and opinions. This result says that dialogue journal helps the students to express themselves, and it is very important to the students-oriented learning. Therefore, the results of this study suggest several important implications. First, dialogue journal writing is desirable for the Korean EFL classroom in point of making students' writing activity more meaningful and interactive. Second, the writing activity, which was considered to be difficult and the last step of the language learning, can be induced by using dialogue journal writing method. Finally, dialogue journal writing can provide students and a teacher with equal communication channel which can build up a mutual and cooperative atmosphere for the communicative learning. Further empirical research is needed to investigate the effects of dialogue journal writing on the development of the students with more advanced language knowledge and high motivation, and the long-term research must also be continued.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE