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큐레이터 교육에 관한 조사연구

Title
큐레이터 교육에 관한 조사연구
Other Titles
(The) study and research of educating curators
Authors
이가온
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
큐레이터교육조사미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
미술관은 인간의 창조적 활동으로서의 미술품을 수집, 보존, 전시활동을 통하여 사회와 인류문화발전에 봉사할 수 있도록 대중에 공개함으로서 연구나 교육 및 지역문화발전에 이바지하는 시설이다. 현재 큐레이터 자격에 대한 국가 인증제도가 2000년 12월 17일 시행단계에 있으며, 국립 미술관 박물관에서 종사하고 있는 큐레이터직에 대한 용어가 학예사로 불리우고 있다. 현대에는 전문성을 띤 큐레이터의 다양한 활동에 의해 미술관의 기능과 질적인 수준이 결정된다. 본 연구는 국가가 인증하는 큐레이터 자격을 갖추기 위하여 전문적 교육체계가 필요하고 큐레이터 자격의 발전적 기틀을 마련할 수 있도록 큐레이터 교육에 대하여 조사하는 것이 목적이다. 이러한 목적을 위하여 큐레이터 교육에 대하여 큐레이터를 교육시킬 전문기관이 필요하다는 전제와 박물관의 역사, 학예연구, 교육, 유물관리, 보존과학, 전시설치디자인, 운영 등 전반적인 과목을 한두 과목씩 가르치는 식의 것을 제외하고 정식으로 학과 교육으로 실시되어지는 학사과정, 석사과정 그리고 재교육을 목적으로 한 연구과정의 큐레이터 교육 과정을 살펴본다. 우리나라와 외국으로 분류하고, 우리나라의 경우, 홍익대학교의 예술학과(학사과정), 동덕여대의 큐레이터학과(학사과정), 중앙대학교 사회개발대학원 문화 예술학과 예술학 전공(연구과정), 개설예정인 중앙대학교 예술대학교 박물관/미술관학 (석사과정) 그리고 재교육을 목적으로 한 국립현대 미술관의 미술관학 (사회교육프로그램)을 조사하고, 외국의 경우 미국 뉴욕대학(New York University: NYU)Museum Studies:박물관학(석사과정), 샌프란시스코 주립대(San Francisco State University: SFSU) Museum studies(석사과정), 프랑스 루브르대학 (Ecole do Louvre) 박물관 행정교육과(학사과정. 석사과정. 박사과정), 일본 게이오 대학의 Art management:예술 경영학(연구과정), 영국시티대학(City University) Museum and Gallery Adminstration: 박물관. 전시장 경영 (석사 과정)만을 조사 연구하였다. 조사연구 결과는 다음과 같다. 우리나라에서 일반적으로 현재 시행하고 있는 큐레이터 양성에 관한 교육내용을 보면 미술이론과 실기에 치중하여 필수교과인 박물관학과 선택교과인 박물관/미술행정. 보존. 전시 기획 등의 교육은 부분적으로 밖에 받을 수 없게 하고 일반 사범대의 교직 실습제도처럼 이루어져야 할 박물관/미술관 현장실습에 관한 교과 운영도 현실적으로는 교육되어지지 않고 있다. 외국의 경우, 영국과 프랑스에서는 예술사적 차원에서 작품이 지니는 역사성과 역사적 맥을 찾을 수 있도록 미술사, 미학, 예술사 이론을 두루 섭렵하게 하고 실질적인 박물관 현장실습에 관한 교과를 집중적으로 운영하고 있어 실제로 행하는 위주의 교과가 대부분이다. 박물관에서 실시하는 미술교육담당자가 있어서 학과 교육에서 실시하는 미술교육의 연계 활용이 체계적으로 이루어지고 있다. 특히, 프랑스의 경우 국가차원에서 지원하에 교육이 실시되고 있고 자격증을 부여된다는 측면에서 우리나라와 차이가 있음을 알 수 있다. 미국의 경우는, ICOM (International Council of museums)이 작성한 박물관학 기본 교과를 바탕으로 교과목이 구성되며 재교육을 목적으로 한 프로그램의 경우도, 전공분야에서 문제의식가 도전의식을 갖고 탐구 할 수 있는 전문가적 소양을 증진시키 위해서 광범위한 지식과 현대 사회에서 성공적인 전문미술인의 기능을 담당할 수 있도록 다양하고 구체화된 정보를 습득할 수 있도록 하고 있다. 일본에서는, 현재 실시하고 있는 학예사 국가 인증제의 시험교과가 우리나라의 박물관 공채 선발 시험과 같은 체제를 가지고 있다는 사실을 알 수 있다. 본 연구의 결론은 미술사적 지식, 수준 높은 예술적 심미안과 비평적 안목, 행정가적 자질과 능력, 직업적 윤리까지를 갖출 수 있도록 올바른 큐레이터 양성을 위한 체계화된 교육과정을 갖춘 전문교육 기관의 설립이 필수적이라는 것이며 아울러 이에 따른 신속한 실행이 있어야 할 것이다.;A museum is a facility where art works as the result of creative activities of human beings are collected, conserved, and exhibit designed thereby encouraging the cultural and societal development. Curators have played an indispensable role in improving the quality of the art works displayed and in other administrative matters at museums and galleries around the world This thesis will analyze the need for professional education programs for training of curators and will attempt to structure the basic arrangement of courses for the education of curators. National recognition procedures for curators will be In effect on December 17, 2000 Currently, curators employed at national galleries and museums are referred to as Hak-Yea-Sa. Assuming the need for dedicated educational institutions for training of curators, training processes which involves granting of undergraduate or graduate degrees and programs whose purpose is to retrain will be analyzed for this purpose. Other programs which consists of mere one or two courses that include Museum Studies, Art Studies, Art Education, Artifacts Registration, Conservation Studies, Exhibit Design, and Museum Management will be excluded from this thesis. First of all, the analysis will focus on the offerings in Korea and the other nations. In Korea, Hong-Ik University undergraduate Art Studies, Dong-Duk Womens University undergraduate Curator Studies, Joong-Ang University, Graduate School of Societal Developments Art Studies major, a research program, Joong-Ang University School of Arts Museum/Gallery Studies which will be offered as a graduate course, and Gallery Studies offered by the National Museum of Modern Arts as a societal retraining program will be researched and analyzed. For other nations, the United States New York University (NYU) Museum Studies offered as a graduate major, San Francisco State University (SFSU) Museum Studies, also offered as a graduate major will be carefully compared. In addition, Frances Ecole du Louvre Museum Administration offered as an undergraduate, graduate, and Ph.D. course, Japans Keio University Art Management major, a research program, and the Great Britains City University graduate Museum and Gallery Administration maior will be researched and analyzed. The conclusion of the thesis is as follows. In Korea, considering the prevalent educational contents of curator training programs that are currently in effect, indispensable components of training curators such as museum/gallery administration, art conservation, exhibit display, and organization are only taught as a component to other courses, due to the emphasis on art theories and artistic skills. Furthermore, museum/gallery internships that should provide students with real life experience are not available for students as they are in the case of teachers training programs In other nations, namely France and the Great Britain, students are taught to identify the historic significance of an art piece by recognizing the flow in the history of arts. Art history, aesthetics, and history of art works are taught, in addition to the real life experience acquired by internship at museums and galleries. A specialist is dedicated for combining the course work with the internships at museums, enabling students to relate the courses with their internship experiences. Especially in case of France, such programs are nationally supported. Particularly, France differs from Korea in the respect that upon completion of such courses nationally recognized licenses are granted. In case of the United States, general requirements for Museum Studies recommended by the International Council of Museums (ICOM) plays an important role in providing a guideline for composition of courses for educational institutions. Even in the programs aimed at retraining, vast knowledge and professionalism required for acquisition of information are required and taught for rearing of professionals who will play a vital and challenging role in the area of curaring. In Japan, national recognition of curators are currently in effect, somewhat resembling Koreas public selection examination. The conclusion of the thesis lies in the recognition of importance of establishing an educational institution specializing in education of curators The need for establishment of an institution dedicated to training of curators with the sense of art history, eminent artistic sense, ability and character as an administrator, in addition to proper ethics are imperative.
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