View : 898 Download: 0

미술재료의 확대가 아동의 창의성에 미치는 영향

Title
미술재료의 확대가 아동의 창의성에 미치는 영향
Other Titles
(A) Case study on art Activities for Children's Creative Development
Authors
김혜연
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
미술재료확대창의성미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
미술활동에서 창의성은 핵심적인 특성이다. 미래의 교육에서 점점 더 아동 스스로 새로운 것을 찾고 발견하는 능동적이고 창의적인 활동의 중요성이 커질 것이라고 전제 할때, 미술활동이 교육에서 차지하는 비중 역시 점점 증대될 것이다. 본 연구는 미술의 표현재료를 아동의 생활 주변의 사물에 확대시킨 미술활동이 아동의 창의성 증진에 미치는 영향에 대하여 살펴 보았다. 창의성에 대하여 학자들마다 다양한 의견이 있으나 본 연구에서는 창의성의 구성요인 중에서 많은 연구자들이 공통적으로 거론하는 독창성과 유창성(응용력)을 중심으로 창의성의 증진효과를 알아보았다. 그리고 이러한 연구가 아동의 시각을 넓히고 기존의 사물을 다양하고 새로운 각도로 볼 수 있는지 살펴보았다. 이를 위해 미술활동의 표현재료로 아동들이 주변에서 흔히 볼 수 있고 구할 수 있는 친숙한 소재인 자연물, 재활용품 그리고 생활용품을 사용하였다. 본 연구대상은 환경에 대한 인식과 감수성이 크게 발달하는 단계의 아동들로 생활 주변에 확대시킨 미술활동은 의미가 있다고 생각한다. 연구자는 30명의 8세 아동을 대상으로 1999년 11월부터 2000년 5월까지 주 1회 2시간씩 미술활동 시간을 가졌다. 미술활동의 전후에 사전검사와 사후검사를 실시하였으며, 검사도구는 김영채가 번안한 Torrance의 창의력 검사(Torrance Test of Creative Thinking, TTCT) 중에서 도형검사 (Thinking Creatively with Pictures, TTCT: Figural)를 사용하였다. 채점및 검사결과의 정리와 해석은 검사의 신뢰도와 타당도를 위하여 검사출판사인 '중앙적성연구소'에 의뢰하였다. 검사결과 아동들의 창의성지수가 전반적으로 향상되었으며 아동간의 수준차가 좁혀졌다. 연구자는 창의성이란 매우 복합적인 사고의 과정이고 그러한 인간 사고의 능력들이 본 검사를 통하여 정확히 분석된다고는 보지 않는다. 따라서 연구자는 미술활동을 진행하고 그 결과물을 분석하면서 독창성과 응용력을 중심으로 아동들의 창의성의 증진여부를 관찰하였다. 그 결과 아동들의 창의성 향상을 위한 의미있고 중요한 진전이 이루어졌다고 본다. 연구대상이 제한된 까닭에 결과의 통계적 검증에 한계가 있고, 미술활동을 실시한 아동과 실시하지 않은 아동과의 비교 실험이 없으며 비교적 단기간에 수행한 실험이어서 객관적 검증에 한계가 있었다. 본 연구의 실험과 관찰을 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 미술활동에 있어서 미술재료의 확대는 아동 스스로 새롭고 가치있는 것을 찾아내려는 의지를 갖게하고 독창적인 미술활동을 하는데 의미가 있다. 둘째, 이러한 활동은 재구성, 재조직할 수 있는 응용력을 향상시킨다. 셋째, 미술재료의 확대는 아동의 시각을 넓히고 관찰력을 증진시킬 수 있다. 넷째, 아동들의 주위환경에 대한 관심을 높이고 보다 아름답게 꾸미려는 의지를 갖게한다. 위와 같은 결론을 바탕으로 아동들의 자유로운 창의적 표현을 장려할 수 있는 다양한 프로그램 개발이 계속될 수 있을 것이라고 본다.;Creativity is essential to art activities. Given that the future education for children will lay more emphasis on the development of children's creativeness, parents and teachers will have to pay more attention to art activities for the development of children's creativity. I taught 30 children of the age of 8, twice a week, two hours at a time from Nov. 1999 to May 2000. To improve their abilities to express themselves freely and creatively in art activities, 1 designed the program to encourage their interests in the activities. First of all, 1 tried to provide a free and comfortable atmosphere, and selected materials and topics which are at once familiar and attractive to them. In particular, 1 tried to choose materials to be recycled. The focus of my program was to develop children's creative capabilities, especially fluency and originality. I introduced a pre-test before the program began, and a post-test just after the Program was over. The test tool was Thinking Creatively with Pictures(TTCT: Figural) from Torrance Test of Creative Thinking (TTCT). The results of the test are as follows. 1) The introduction of hitherto unused materials in art activities helped improve children's originality, an important element of creativity. 2) The above art activity program developed children's abilities to cope with different situations, and to find, redefine, and reorganize what are new and valuable to themselves. 3) The above art activities strengthened children's power of observation, and widened their vision. 4) The above art activity program developed children's awareness of their environments, and their wills to make their own environments both comfortable and beautiful. The above art activity program designed for improving creativity brought about noticeable changes in the children's intelligence and abilities. It will contribute to the development of children's education if we will be able to introduce more well-designed creative art programs.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE