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Sula와 Beloved에 나타난 흑인 여성의 모성성 및 자아정체성의 양상

Title
Sula와 Beloved에 나타난 흑인 여성의 모성성 및 자아정체성의 양상
Other Titles
Black Women's Motherhood and Search for Self-Identity in Sula and Beloved
Authors
정윤주
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Keywords
SulaBeloved흑인 여성모성성자아정체성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Toni Morrison은 그녀의 작품 속에서 백인 중심 미국 사회에서 흑인들이 자아정체성을 확립해 나갈 수 있는 방법을 꾸준하게 모색한다. 본 연구는 Morrison이 사회에서 주변화되고 비가시화된 존재로서의 흑인들이 자신들의 존재를 사회 속으로 표출해 내고 그들만의 고유한 인종적, 문화적 가치들을 보존해 나갈 수 있는 정신적 토대를 흑인 선조 여성들의 강인한 힘 속에서 찾아냄을 밝히고, 이 힘이 전체 흑인 사회에 제시해 주는 의미를 살펴보고자 하는 것이다. 흑인 여성들은 노예제와 더불어서 시작된 미국 사회 내의 흑인 역사에서 자녀 생산과 양육이라는 백인들의 경제적 부를 축적하는 차원에서만 의미를 지녔다. 하지만 Morrison은 이들이 강인하고도 때로는 극단화되는 모성성을 통해서 인종적·성적 억압의 굴레를 극복하고, 자신의 자아정체성을 추구해 나감을 보여준다. 이들의 모성성은 Sula에서 남편이 떠난 후, 스스로 세 자녀를 부양해야 하는 난관 속에서 경제적 자립을 위해 자신의 한쪽 다리를 헌납하고, 백인 사회에 나갔다가 이에 적응하지 못하고 일탈 된채 돌아온 자신의 아들을 죽이는 독립적이고도 강력한 모성성을 보여주는 Eva와 도덕적 의무로서의 모성성을 탈피한 Hannah와 같은 인물로 나타난다. 또한, Beloved에서는 노예제 하에서 자신이 백인들로부터 받았던 노예로서의 표지를 한 아이의 어머니로서의 자신을 나타내기 위한 표지로 바꾸는 Sethe의 어머니, 흑인들에게 자기애를 설교하며 커뮤니티의 정신적 지도자 역할을 하는 Baby Suggs 등을 통해서 잘 나타난다. 이들은 모두 여성이자 흑인으로서의 이중적 억압의 굴레를 벗어나서 자신의 자아정체성을 주장하는 인물로서 앞으로의 흑인 사회가 생존해 나갈 수 있는 긍정적인 힘을 제공해 줄 수 있는 인물들로 그려지고 있다. Sula에서 Eva와 Hannah가 제시해 주는 삶은 독특한 모계중심적 가정에서 독립적이고 자유분방한 삶을 살아가는 가운데 기존의 가부장적 사회에서 인습과 수동성에 안주하며 살았던 흑인 여성들의 삶과는 차별화되는 삶의 모델로 이러한 의미에서 이들의 삶은 인습에서 벗어난 대안적인 삶의 모델이 된다. 이들이 보여주는 삶의 방식은 백인 사회의 가부장적이고 보수적인 가치들을 거부하고 자신만의 진정한 자아와 자유를 추구해 나가면서 살아가는 Sula의 실험적인 삶으로 이어진다. 그러나, 전통적인 사회의 규범들을 답습하는 Nel을 포함한 Bottom 커뮤니티 사람들은 Sula의 삶을 선과 악이라는 도덕적 이분 개념에 의해서 '악'으로 평가하며 철저하게 이를 배척한다. 이는 지배 계급인 백인들의 강압적인 힘을 극복하지 못한채 이를 수동적이고 무기력하게 받아들이는 사회적 타자(the Other)로서의 모습이다. 이에 대해 Morrison은 Nel 자신의 삶에서 잃고 살았던 것은 자신의 일부분을 이루었던 Sula와 그녀 자신의 정체성이었음을 깨닫는 Nel의 궁극적인 깨달음과 Bottom 마을 사람들의 집단적 죽음을 통하여 Sula의 정체성 추구에서 보여지는 바와 같은 창조력이 수반되지 않는 제한적이고 정체된 삶의 한계를 분명하게 보여준다. Beloved에서는 흑인들의 고통과 억압의 상징인 노예제라는 역사적 상황 하에서도 이에 굴하지 않고 오히려 강한 모성성으로 자신들의 주체적 자의식을 보여주었던 흑인 여성들의 모습이 노예제라는 정신적 죽음의 상태에서 살해라는 극단적인 방법까지 동원하여 딸을 보호하고자 했던 Sethe의 모성성으로 나타난다. 그러나, 이러한 모성성은자신의 자아를 파괴하는 한계를 지니는 것으로 나타난다. 이러한 모성의 자아 파괴적 요소는 Sethe의 육화하여 나타난 딸인 Beloved가 그녀에 대해 끊임없는 소유욕을 드러내는 데에서 기인한 것으로 Beloved는 Sethe의 딸인 동시에 Middle Passage에서 죽어간 6천만명 이상의 희생자들의 넋을 대표하는 인물, 즉, 노예제라는 흑인의 아픈 과거를 상징적으로 나타내주는 인물이다. 또한, Beloved는 Sethe로 하여금 기억하고 있어야 할 과거에 대면할 수 있도록 하여줌으로써 Sethe 자신의 존재를 더욱더 깊이 인식할 수 있도록 하여 주는데 이렇듯 과거의 기억에 대면하는 것이야말로 모든 흑인들이 노예제라는 역사적 구속을 극복하고 진정한 내적인 해방과 정신적 자유로움을 얻을 수 있는 척도가 된다. 한편, Sethe의 현재의 딸이자 현실지향적인 Denver는 Beloved로부터 Sethe를 보호하고자 지역 사회 여인들의 도움을 요청하는데 이는 개별적 모성성이 지니는 한계점을 극복하고 더욱 확장된 자아 추구로 나아감을 의미하는 것이다. 다시 말해서, Morrison은 개별적 모성성의 한계가 상호 유대와 사회적·집단적 차원에서의 양육 속에서 극복됨을 보여줌으로써 보다 확장된 집단적 모성성 및 자아정체성 추구의 가능성을 모색하는 것이다. 이와같이 볼때, Morrison이 강인한 모성성으로 대표되는 흑인 여성들의 힘을 전체 미국 사회에서 흑인 커뮤니티가 그들만의 정체성을 확보해 나갈 수 있는 힘으로 제시함은 분명하다. 본 논문에서 행해진 어머니-딸 관계를 중심으로 한 흑인 여성들에 대한 연구의 의의는 Morrison이 추구한 흑인 여성의 정체감을 밝히는데 있을 뿐 아니라, 이를 통해 전체 흑인 커뮤니티가 백인 중심의 미국 사회에서 건강하고, 독립적으로 설 수 있는 존재 기반을 제시함을 보여주는 데에도 있다.;Toni Morrison, who constantly tries to establish the methods of blacks' search for identity in white-centered American society in her novels, tries to reveal that the force of black foremothers is one of the spiritual bases to save blacks from being marginalized and silenced. Particularly she sees black women's motherhood with which they develop their independence and creativity as one of the most important ways to establish their identity in Sula and Beloved. This study is an analysis of these two novels to show how Morrison proposes black women's power as a means to obtain positive resources to preserve blacks' racial and cultural values by establishing their identity against those of a white dominated society. For this, this study compares different points of view towards the way of life to pursue inner freedom and self-identity and also toward black women's motherhood. In Sula the conventional patriarchal view of life and the progressive creative view of life are compared. In Beloved the contrast between the racist view of white-centered society and a black woman's self-declarative view are surveyed. Black women were supposed to have their reason of being only in terms of reproducing children and increasing the property of white people in their history of slavery in America. Though there were much racial and sexual oppression, they overcame them and tried to keep their identities as blacks; and their motherhood, as this study shows, was the most powerful to pursue their identities. In Sula, their powerful motherhood is shown through Eva, who is sacrificial enough to give up one of her legs to economic independence for her children but assertive enough to kill her only son not to leave him in the state of regression and mental derailment, and also through Hannah, who casts off the idea of motherhood as a moral duty. In beloved, Sethe's mother changes her brand as a slave to a sign to differentiate her self from others, and Sethe's mother-in-law, Baby Suggs, becomes a spiritual leader preaching to black people on how to love themselves. These women who overcome the doubly oppressive bonds of racism and sexism are all good examples to provide the black community with positive power for its survival. In Sula the likes of Eva and Hannah become alternative models of life, and they are inherited to Sula's experimental life which refuses the patriarchal and conservative values of society and searches for her own identity and freedom. However, the Bottomites including Nel consider Sula's creative way of life as evil according to the moral dichotomy of goodness and badness. This is related to the fact that they succumb to the ruling power of the whites and passively admit themselves as the Other of the society. However, Morrison makes readers recognize how narrow and static the Bottomites' lifestyle is through Nel's final realization that what she really has lost is her self-identity, which she shared with Sula in their early life. Furthermore, the communal of the Bottomites in the tunnel whose construction they couldn't take part in apparently shows their narrowed-down survival is meaningless because it doesn't have any vital life force as Sula shows in her search for identity. In Beloved, slavery, the symbol of black people's suffering can be overcome by the power of black women's motherhood, and this is shown well in Sethe's killing her daughter to protect her against the psychic death of slavery but, on the other hand, even such a resistive motherhood has its limits because it can have harmful effects on Sethe's individuality. Beloved, who causes this harmful effects because she wants the full possession of Sethe, is Sethe's incarnated daughter and, at the same time, she represents all the loved ones who died on the slave ships in Middle passage symbolizing blacks' painful pst of slavery. In addition, Beloved makes Sethe confront the without any resistance, leading her to recognize who she really is. This rememory of the past is a very important part in that all the blacks can obtain both inner emancipation and spiritual freedom in the process of overcoming the historical and institutional restraints of slavery. Meanwhile, Sethe's practical daughter, Denver, tries to protect her mother, Sethe, from Beloved's strong obsession with her and asks for help of community women. In the result, the limits of individual motherhood can be overcome through communal-cooperation and mutual-nurturing of the whole black community. In other words, it is possible the conflict between motherhood and a woman's individual autonomy can be resolved by communal motherhood and search for identity. This solution suggests a positive force by which the black community can continue to survive in American society. Morrison proposes black women's powerful, independent and creative way of life and their motherhood as a means to establish the identity of black people, comparing the points of view toward pursuing self-identity, that is, that of patriarchal and racial society and that of self-assertive black women's The significance of the study on Morrison's black women, particularly their mother-daughter relationship, lies not only in clarifying their search for individual identity but also in showing that Morrison suggests a genuine foundation for the black community to stand independently and healthily in white-centered American society through black women's motherhood and their mutual self-healing and cooperation.
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