View : 593 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이미혜-
dc.creator이미혜-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:04Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:04Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000024341-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174506-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024341-
dc.description.abstract이 논문에서는 우리나라 영어교육을 위한 "드라마 기법"의 가능성을 모색해 보았다. 외국어 교육의 목표를 학습자가 목표어로 의사 전달을 할 수 있도록 하고, 목표어를 모국어로 사용하는 나라의 문화를 익히도록 하는 것이라고 본다면, "드라마 기법"의 효율성은 더욱 주시되어야 한다. 중·고등학교 영어 교사들을 대상으로 설문 조사를 한 결과, 많은 교사들이 "드라마 기법"의 학습 효과에 대하여는 긍정적인 반응을 보였으나, 현재의 교육 여건이 매우 불리하고, 입시 위주의 학습이 이루어지고 있기 때문에 실제로 사용하는 것은 매우 어려운 일이라고 응답을 하였다. 그러므로 본 논문은 영어 교사들의 설문지를 토대로 하여 현재의 영어 교육 환경을 분석하고, 개선책을 제시하였다. 또한, 문헌 연구를 통하여 언어교육에 있어서 "드라마 기법"의 효율성을 교육적인 측면과, 심리적인 측면에서 살펴보았다. 그 결과 언어 교육에 "드라마 기법"을 사용할 경우, 학습자는 그 나라의 문화, 실제용법, 관용적인 어구등을 더 많이 배울 수 있으며, 발음과 억양도 개선된다. 심리학적인 측면에서도 학습자가 "드라마 기법"을 통해 언어를 배우는 과정에서 영어에 대한 자신감과 흥미를 얻게 되고, 외국어로 얘기하는데 따르는 긴장감이나 당혹감을 줄일 수 있으며, 직접 참여함으로써 성취감을 느낄 수 있는 것으로 밝혀졌다. 그러므로 영어의 효과적인 학습을 위하여 "드라마 기법"을 사용하는 것은 매우 바람직하다. 따라서 본 논문에서는 (일선 중·고등학교 영어 교사들을 위하여) 현재의 불리한 교육 환경하에서도 수업시간에 직접 활용할 수 있는 몇가지 구체적인 "드라마 기법"과 불충분한 교재를 대신해 줄 수 있는 구하기 쉽고, 창의적인 자료들을 제시하였다.;Nowadays, communicative competence is generally taken to be the objective of language teaching and learning: the production of speakers competent to communicate in the target language. However, if learning to communicate effectively through the target language is a primary goal, too few students are achieving it. Thus, 'drama' is considered as one of the most effective teaching methods for achieving this goal. Drama facilitates communication in second language learners by encouraging the following psychological factors to operate: heightened self-esteem, motivation, and spontaneity; increased capacity for empathy; lowered sensitivity to rejection. But, under the present situation of English language learning and teaching in Korea--a situation which has many problems--it is very difficult to use the drama technique in English classes. Therefore, this study aims at substantiating drama as a valuable and valid mean for the teaching of English. And, for English teachers of middle and high schools in Korea, this study provides some practical drama techniques which can be used in English classrooms, and suggests simple and practical materials which can be easily obtained.-
dc.description.tableofcontentsCONTENTS = ⅲ ABSTRACT = ⅵ Ⅰ. INTRODUCTION = 1 Ⅱ. ADMINISTRATIVE PROBLEMS OF ENGLISH EDUCATION IN KOREA = 7 A. Educational System and Curriculum = 8 B. Textbook = 10 C. Student Problems = 11 D. Problems of the Teacher = 12 Ⅲ. GENERAL BACKGROUND OF USING DRAMA TRCHNIQUES IN EDUCATION = 14 A. Development of Communicative Competence = 14 B. Psychological Factors = 16 C. Atmosphere of the Classroom = 21 D. Cultural Experiences = 23 Ⅳ. ANALYZING THE TEACHER QUESTIONNAIRE = 27 A. Purpose of the Survey = 27 3. Questionnaire Construction = 28 C. Summary of Results = 28 Ⅴ. PROPOSALS AND GUIDELINES FOR EFFECTIVE TEACHING OF ENGLISH = 34 A. For the Teacher = 34 B. Materials = 37 C. Administrative Problems = 42 D. Some Guidelines for Using Drama Techniques = 44 Ⅵ. CONCLUSION = 53 BIBLIOGRAPHY = 56 APPENDIX = 61 국문초록 = 68-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2479414 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subjectDrama Techniques-
dc.subjectEnglish Classes-
dc.subjectKorean Middle and High Schools-
dc.subject드라마기법-
dc.titleFor Using Drama Techniques in English Classes in Korean Middle and High Schools-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle우리나라 중·고등학교 영어수업에 활용 가능한 드라마기법 연구-
dc.format.page69 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 어학교육전공영어교육분야-
dc.date.awarded1985. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE