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라우셴버그(Robert Rauschenberg) 회화에 도입된 오브제 연구

Title
라우셴버그(Robert Rauschenberg) 회화에 도입된 오브제 연구
Other Titles
Study on Object in Robert Rauschenberg's Painting
Authors
현경희
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
라우셴버그회화Rauschenberg오브제미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대미술에서 자주 등장하는 오브제는 여러 각도의 다양한 표현양식으로 나타나고 또한 현대미술에 있어 회화 개념의 확장과 장르간 구분의 말소 및 개념자체의 다각적 의미를 유출해내고 있다. 「우리는 오늘날 새로운 언어의 탄생을 맞이하고 있는 것인데 이 새로운 언어란 자연에 대한 새로운 해석에서 나온 것이다. "자연"이란 오늘의 젊은세대에 있어서는 전통적인 문학예술을 말하는 자연이 아니고 그것은 공업생산화 되어 상품이 범람하고 있는 사회의 "도시의 자연"인 것이다. 새로운 예술가들은 이러한 사회적 현실에 대한 인식을 새로운 눈으로 다시보게 하고 있는 것이다」(1)) 오늘날 회화에서의 물체의 도입은 예술가들이 몇세기 동안 걸쳐 사용해오던 재료를 버리고 새로운 실험적 재료와 기술을 체득하기 시작하였다는데에 기인하고 있다. 오늘날 화가들의 오브제도입은 산업문명의 발물인 대량생산품으로써 마르셀 뒤샹(Marcel Duchamp, 1887∼1968)이 창안해낸 레디메이드(Ready-made)의 재연이며 그것은 누보레알리즘(Nouveau Realism), 네오다다(Neo-Dada), 팝아트(Pop.Art), 헤프닝 작가등과 같은 현대작가에 이르기까지 지속적으로 나타나는 양상이다. 이러한 오브제의 도입으로 오늘날 회화상의 다양한 기법은 예측을 불허할만큼 발전하였으며 그 기법과 미학은 현대미술속에 깊이 파고 들어 가장 강력한 표현수단으로 까지 인식되어진다. 레디메이드의 시발점인 다다예술가들이 부정적이고 파괴적인 입장에서 순수예술을 거부하고 예술을 삶에 종속시키고자 한것에 반해 긍정적 입장에서 예술과 생활에 모두 관계하고자 하면서 그 어느쪽에도 치우치지 않고 그들을 연결하고자 한 면에서 로버트 라우셴버그(Robert Rauschenberg, 1925∼ )는 일상생활의 영역에 속한 오브제들을 회화적 요소와 통합시켜 예술과 삶의 거리를 좁혀 나간 대표적 작가이다. 그의 작품속의 일상적 오브제는 화면으로부터 그리 멀리 떨어져나가지 않은채, 언제나 회화적 흔적과 통합되어져 있다. 그리하여 독립된 오브제로써 의미를 띠고 있는 레디메이드와는 달리 라우셴버그의 오브제는 전체 회화속에서 종속적 역할을 하게 된다. 이러한 그의 태도는 사람들에게 단지 예술작품의 본질이나 소재의 순수성에 대해서 의문을 제시한 것 뿐만 아니라, 도시생활과 대중문화의 사회적 측면에 대한 도전으로써의 기성품 도입인 것이다. 그는 인간과 사물의 동일시를 중히 여겼으며, 그의 독자적인 예술성은 추상표현주의 이후 팝아트와 현대미술에 폭넓은 영향을 준 미국의 예술가로 평가되고 있다. 본 논문에서는 라우셴버그의 회화 형성 배경을 출발으로 하여 회화속의 오브제와 레디메이드를 비교연구하고 복합미술(combine Art)로써의 라우센버그 회화의 특성을 연구하는데 중점을 두었다. 시대적 기호라고 할 수 있는 오브제 도입의 양상을 맹목적으로 받아들이고 이해한다면 미술은 결국 실체를 잃어버린 허상으로 작가들 주변을 맴돌게 된다. 그리하여 본인은 본 논문을 통하여 현대미술의 거대한 일획을 긋고 있는 오브제도입의 정신적 시대적 양상을 라우셴버그 예술을 통해 재조명해 보았다.;Object which frequently emerges in moderin paintings appears in a variety form of expressions from different angles and works for expanding concept of painting and also narrowing distrinctions between genres and consequently produces diversity of meanings for concept itself. Today we are facing with birth of new languages and such new languages derive from new interpreation of nature. Herein the term 'nature' does not signify nature in the meaning of traditional literature and arts for contemporary young people but 'nature of cities' of society flooded with merchandise produced from industry. New generation artists are looking at such social realities with new eyes.' Introducing materials in contemporary paintings is stemming from discarding materials used for several centuries by artists and acquiring new experimental materials and skills. Introduced of objects by contemporary painters is mass products of industrial civilization and reproduction of Ready-made invented by Marcel Duchamp and a phenomenon which has been persistently appearing from Nouveau Realism, New-Dada, Pop. Art to contemporary artistists including happening artists. The introduction of various objects along with variety of techniques in contemporary paintings has been developed beyond any expectation and such techniques and aesthetics influenced contemporary arts deeply thus now being perceived as most powerful means of expression. If we say that Dadaists who were harbingers of Ready-made rejected pure arts from negative and destructive standpoint and subject arts to life on the other hand Robert Rauschenberg, on the other hand was a representative artist who attempted to link art and life together without lopsided inclination to either side while trying to relate himself to both of them. Ordinary object in his works does not leave from canvas too far off but always merged with traces of paintings together. Unlike Ready-made couched in the meaning of independent object the object, of Rauschenberg plays a subjective role in overall painting. His such attitude not only casts doubts on essence or purity of material to the people but it means introducing finished goods as a challenge to social aspects of urban life and popular culture. He held identifying men and things important and his unique artistry made him appraised as an American artist who left a great impact upon pop. art and contemporary art since the Abstract Expressionism. In this treatise emphasis is laid upon studying characteristics of Rauschenberg's painting from the perspective of combined art by investigating his background for evolving Robert Rauschenberg's painting and Ready-made and also comparative study of objet in his paintings and Ready-made. If we accept introducing object which is like a preference of this age blindly and understand it in such a way then arts may wander around artists with fictitiousness by losing touch with reality. This writer in this treatise attempted to cast new lights upon the spiritual reality and situation in our time in connection with introducing object which drew a great stroke in contemporary paintings through Rauschenberg's art.
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