View : 27 Download: 0

미술 감상교육에 관한 연구

Title
미술 감상교육에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on education for appreciating art
Authors
김경미
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
미술감상교육미술관
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
창의성을 강조하는 미술교육의 흐름 속에서 미술수업의 주된 관심은 표현활동에 집중되어있고, 감상활동은 중요하지 않게 다루어지거나 미술사를 암기하는 것쯤으로 오인되고 있다. 작품을 감상하는 감상활동은 단지 보고 느끼기만 하면 되는 것이라고 여겨졌고 별도의 프로그램을 필요로 하지 않았었다. 그러나 감상능력은 표현능력과 동일한 것도 아니고, 표현능력에 부수적인 능력도 아니다. 어떤 작품이 어떤 이유로 마음에 드는지를 자신의 언어로 표현하고 비평하기 위해서는 감상 나름의 특성을 고려한 체계적인 미술 감상교육이 필요하겠기에 본 논문을 시작하였다. 미술관은 인류의 문화와 역사, 그리고 미에 대한 가치관이 함축되어 있는 곳이다. 미술관에서의 미술 감상교육은 직접적인 감상활동을 통해서 개성적이고 창의적인 작가의 관점을 배우며 동시에 미적 감동을 체험한다는데 의의가 있다. 오늘날 많은 학교에서 미적 정서 함양, 전인 교육 등의 학교교육 차원에서 학생들로 하여금 미술관을 찾게 하고, 또 미술관을 찾은 확실한 과정으로써 숙제 내지 과제물을 학교에서는 권장하고 있다. 그런데 문제는 그같은 숙제나 과제물은 전시장의 설명문 내지 참고자료 베끼기에서 완수되고 진작 보고 가야할 작품에 대한 과제 내지 심도 있는 안내 지침은 없는 상태이다. 뚜렷한 지도목표와 적절한 교재, 교수방법의 연구 없이는 좋은 질의 교육을 기대하기 어렵다. 바람직한 미술교육을 위하여 본 연구에서는 구체적으로 1) 미술 감상교육의 개념과 이론적 배경을 살펴보고, 2) 감상지도의 중요성, 목표와 내용, 방법을 연구하고, 3) 중·고등학교의 미술교육과 미술관 교육의 연계 방안을 연구하고 미술관을 이용한 미술 감상안을 제시하였으며, 4) 바람직한 미술교육 방안을 제언하였다. 본 연구의 자료처리는 첫째, 문헌 연구를 통해 관련 정보를 분석·종합 했으며, 둘째로 현장조사를 바탕으로 바람직한 교육방법을 제언하였다. 연구 결과 질문지 작성법이 미술관을 이용한 감상교육에 효과적이었음이 증명되었고, 따라서 미술관을 이용한 감상교육은 다음과 같이 이루어 져야한다고 주장하는 바이다. 1. 미술관에는 청소년 감상 지도를 할 수 있는 전문인이 있어야 한다. 이와 함께 학교는 미술관과 밀접한 관계를 유지하여야 한다. 2. 미술작품 전시와 미술 강좌 프로그램은 적극적인 홍보가 있어야 하며, 미술작품 전시 시에는 감상용 프로그램 제작이 필수적이다. 현장에서 바로 사용 가능한 프로그램을 많이 만들고 홍보, 배포한다면 학교 미술 감상교육에 효과가 있을 것이다. 3. 감상지도 프로그램은 아이들의 발달상황과 흥미에 맞추어 개발되는 것이 바람직하다. 4. 감상수업은 주어진 조건과 학생들의 반응에 따라 융통성 있게 조절되는 개방적인 성격을 띠여야 한다. 5. 감상수업에 있어서 학생 스스로의 의견과 기준이 존중되어야 한다. 6. 열린 마음으로 작품을 감상하고 타인의 관점이나 다른 문화의 관점을 수용하는 태도를 기르도록 한다. 7. 미술관 관람이 끝난 후에는 감상활동과 연관된 표현 활동을 지도하는 것이 바람직하다. 미술관과 미술감상에 대한 관심과 연구가 지속되어 미술관이 교육적인 측면에서 활용됨은 물론이고, 조화로운 인간성 형성을 위해 생활 속에서 손쉽게 이용될 수 있어야 하겠다.;In the flow of art education emphasizing creativity, major interest in art class is focused on expression activity, and appreciation activity is not treated seriously or mistaken as covering art history. But appreciation capability is not the same as expression ability and it doesn't belong to the other. To speak one's own voice on certain point of view and for certain reasons, systematic education considering the characteristic of appreciation is needed. Art education in an art museum is meaningful in that student can learn an artist's individualistic and creative point of view through direct appreciation activity and experience aesthetic impression at the same time. In school education, they recommend that students should visit art museums, and give assignments related to it for the cultivation of students' aesthetic emotion. the problem is that these assignments are completed by duplicating guide materials in a museum, and there is no further guide or task in the art works students should see, This reality causes teachers and schools that think just a visit to an art museum can student's aesthetic emotion or makes education for the whole man possible to have problems. However, it is difficult to expect quality education without clear teaching methods. For desirable art education, I examined 1) the concept and philosophical backgrounds of art appreciating education, and 2) the importance, aims, contents and methods of appreciation guide, studied 3) a plan for connection between art education at school and art museum education, and suggested a plan for art appreciation using an art museum, and 4) a desirable art education plan. To treat the materials for this study, first, I analyzed and generalized information acquired from literature study, second, suggested desirable education methods through an on-the-spot inspection. As a result, I found that appreciating education using an art museum was effective, and I'd like to claim that appreciation education through an art museum should be done as follows. 1. There should be an expert who can help students with their appreciation in an art museum. Also, schools should keep harmonious relation ship with museums. 2. There should be active publicity for art program, and also appreciation programs in an art exhibition. If programs available on the spot are made, publicized, and distributed, it will be also effective in art appreciation education at school. 3. Programs for appreciation guide should be developed according to the development and interest of children. 4. Appreciation class should be open to flexibly control itself according to given conditions and students' response. 5. Sudents' opinions and aesthetic standards should be respected in appreciation class. 6. We should help students naise an attitude of accepting others' point of view or other culture's point of view, appreciating works with open mind. 7. It is desirable to lead students to expression activity related to appreciation activity after visiting an art museum. Interest in art museums and art education and studies on them should be continued so that they can be easily used in life for shaping a harmonious character including educational aspects.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE