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고등학교 영어학습자의 작문지도 연구

Title
고등학교 영어학습자의 작문지도 연구
Authors
신현경
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
영어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
작문지도 이론이 결과 중심에서부터 과정중심으로 변천해 왔고, 과정중심접근법의 유용성이 외국어로 영어를 배우는 집단에게 실시한 실험을 통해 입증되고 있다. 그러나 우리나라 고등학교 영어교육에 이 이론을 적용하는 것은 많은 어려움이 있다. 첫째 학급의 학생수가 효과를 거두었던 집단보다 30명 내지 40명이 더 많아서 교사가 학생들의 활동을 적극적으로 장려하거나 지도할 수 없는 형편이며, 둘째 대학입시를 가장 큰 과제로 보고 있는 인문계 학교에서 영어 작문에만 많은 시간을 배정할 수 없다는 것이다. 또한 과정중심이론으로 교과서가 쓰여지지 않아서 작문만을 따로 분리해서 교재를 개발하는 것이 어렵다는 것이다. 현재 중·고등학교에서의 작문연습은 교과서에서 제시된 구문을 사용하여 우리말 한 문장을 영어로 옮기는 통제작문으로 일관되어 있다. 따라서 본 연구는 이러한 문제점의 해결책으로 유도작문 지도법을 고찰하고 이 방법의 효용도와 한국에서의 활용 가능성을 알아보기 위해서 실험 연구를 하였다. 본 연구의 실험 대상은 서울 시내 고등학교 2학년 두 반으로서 이들을 각각 실험집단과 통제집단으로 나누어 6주간의 영어 수업을 통해서 실험집단에게는 단락 단위의 유도작문 연습문제를 사용하여 작문을 지도하고, 통제집단에게는 기존의 구문과 문법을 강조한 통제작문으로 작문을 하였다. 실험결과, 6주간의 수업 전에 실시한 작문 시험에서는 차이를 보이지 않았던 두 집단이 수업 후에 실시한 작문시험에서는 차이를 보였다. 실험집단의 학생들은 문장당 단어의 수, 등위접속사로 시작하는 문장의 수, 글의 구성, 언어 사용, 어휘면에서 통제집단보다 우수함을 보였다. 문장당 단어의 수는 종속접속사나 다양한 연결사를 사용함으로써 증가한 것으로 보이며, 등위접속사로 시작하는 문장의 수는 문장과 문장을 연결할 때 좀 더 글의 구성에 대한 생각을 했기 때문에 많아진 것으로 판단된다. 글의 구성은 단기간에도 내용에 비해 빨리 향상될 수 있는 것으로 보이며 전체적인 글의 순서나 흐름에 대한 연습문제들을 통해 증가한 것으로 여겨진다. 언어 사용의 적절성은 종속접속사의 적절한 사용과 문법저인 오류들이 적어지도록 실험자가 작문지도시 설명하였기 때문에 증가한 것으로 보인다. 또한 어휘는 읽기자료를 통해 실험집단·통제집단의 모든 학생들이 학습했음에도 불구하고 통제집단은 알고 있는 어휘를 작문에는 사용할 수 없었던 것에 비해 실험집단은 알고 있는 어휘를 적절하게 쓸 수 있었던 것으로 보인다. 본 연구자는 실험을 통하여 유도작문 지도방법이 한국 고등학교 학생들의 영어 작문지도 방법으로 유용하고 활용 가능함을 발견하였고, 따라서 이 방법을 실제 수업에 도입할 것을 제안한다.;As English writing theories have changed from product-oriented into process-oriented, the experiments based on the process-oriented theory have proved effective in ESL composition. However, there are many difficulties to apply this teaching method to a Korean high-school English class. Firstly, since the number of students in a high school class is more than 50, English teachers cannot pay attention to all the students' writing processes. Secondly, teaching writing is often ignored in an English class because of too much attention on the college enterance examination. Finally, English textbooks or reference books are not based on the process oriented theory. Writing exercises in high school and middle school have been mainly made of translation from Korean into English using the idioms and structures presented in the book. These are all given at the sentence level. To overcome the many difficulties in using process-oriented methods in Korea and get out of sentence-level exercises, the writer considered guided writing as the most appropriate method that can be used in a high school English class. This study aims at investigating the usefulness of guided composition to Korean high school students. The subjects for the study were second year high school students in Seoul. They were divided into experiment and control groups. Before the experiment, the abilities of the experiment and control groups were not different according to the writing test. For six weeks, the experiment group had guided writing exercises while the control group had controlled writing exercises. After the six week class, the experiment group obtained better scores than the control group in organization, language use, vocabulary words per sentence and number of sentences begun with "and", "but", "or". The results of the study have shown that teaching guided composition was useful and practicable to Korean high school students. Therefore, it is suggested that this method should be introduced into the real classroom situation in Korean secondary schools.
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