View : 50 Download: 0

중학교 신·구 과학교과서의 비교분석

Title
중학교 신·구 과학교과서의 비교분석
Other Titles
(A) comparative analysis of middle school science textbooks currently used and previously used
Authors
李耕實
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 과학교육전공화학교육분야
Keywords
중학교신구과학교과서비교분석
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 1981년에 새로 개정된 4차교육과정에 따른 중학교 과학교과서의 효율적인 사용에 도움을 주자는데 그 뜻이 있다. 새 교육과정에 의해서 개정된 교과서와 1973년 3차개정 이후 이번 개정이 있기전까지 계속 사용되어 온 교과서를 비교분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 학년목표에서는 구교육과정이 지적인 면만 강조하였으나 신 교육과정에서는 지적인 면 뿐만 아니라 情意的인 면도 강조하였고, 그리고 신 교육과정에서는 새로이 평가상의 유의점이 첨가되어 다루어지고 있다. 2. 양적분석에 따라서 신·구과학교과서의 내용을 분석한 결과 a) 1학년 신교과서의 지면수가 51.3% 증가되었고 또한 2학년 신교과서의 지면수는 40.7 % 증가되었다. b) 구교과서가 신교과서보다 단원요약, 익힘문제, 부록 등에 더 많은 지면을 할애 하였다. c) 실험횟수는 신교과서 1학년에서 38.8%, 2학년에서 29.4 %가 감소되었다. d) 그림이나 표의 빈도수는 신교과서가 약간 더 높았다. e) 익힘문제수는 신교과서에서 더 많이 다루어 지고 있다. 3. 신교과서에서는 구교과서에서 보다 단원이 축소되었고, 구교과서에서 다루었던 인구문제를 신교과서에서도 다루어야 할 것이며, 신교과서에서는 「읽을거리 」란 내용을 광범위한 범위로 다루고 있다. 4. 신·구과학교과서내 화학부분만을 양적으로 분석해 본 결과 a) 구교과서에 29.5 %로 19.3%인 신교과서보다 화학부분에 더 많은 지면을 할애하였다. b) 실험횟수는 구교과서에 비하여 신교과서가 2.5배 감소되었다. c) 그림이나 표의 빈도수는 구교과서가 약간 더 높았다. d) 익힘문제수는 구교과서에서 더 많이 다루어 지고 있다. 5. 신교과서에서는 구교과서에 비하여 단원이 축소되었고, 새로이 개정될 3학년 교과서에서는 산·염기의 정의와 중화반응, 염에 대한 구체적인 반응식, 그리고 산화·환원의 정의와 화학전지에 대한 내용을 다루고 이온식으로 산화·환원식을 다루어 주어야 하며, 화학변화에는 열의 출입이 있음을 명시하고 열의 종류를 제시하는 것이 바람직하다고 생각한다. 6. Romey법으로 신·구교과서를 분석해 본 결과 신교과서의 내용이 전통주의적인 형태로 기술되었음을 알았다. 또한 대부분의 그림이나 표가 학생들에게 어떤 활동의 형성이나 data 사용을 요구하고 있다.;The purpose of this study is to help the efficient use of middle school science textbooks by revised forth curriculum on 1981. The conclusions by comparing and analyzing of previously used science textbooks since revision on 1973 (third) and revised textbook according to new curriculum are as follows ; 1. Considering the purpose of academic years, only intellectual part was emphasized in the former curriculum but in the latest curriculum definitive part is also emphasized and the latter has a deal with the suggestions of valuation. 2. The conclusions of analysis in science textbooks currently used and science textbooks previously used by comparing of the number of pages are as the following : a) There is about 51.3% increase in the first grade science textbook currently used and there is about 40.7% increase in the second grade science textbook currently used. b) Textbooks previously used have more chapter summary, tests, appendix than the new textbooks. c) The numbers of experiment are decreased by 38.8% in the new textbooks of the first grade, 29.4% in those of the second grade. d) The new textbooks have a little more frequency of table or figure than textbooks previously used. e) The new textbooks have a little more problem. 3. The chapters are reduced in the new textbooks than in the textbooks previously used. The new textbooks have to deal with population problem as previously used. The new textbooks have to deal with contents of ''a piece of reading'' sidly. 4. According to the conclusions of the textbook analysis by considering the only chemistry part quantitatively are as the following ; a) The textbooks previously used (19.5%) have more chemistry part than the new textooks (19.3%). b) The numbers of experiments are decreased by two and half times comparing of textbooks previously used. c) Textbooks previously used have a little more frequency of table or figure than the new textbooks. d) Textbooks previously used have a little more problem. 5. The chapters are reduced in the new textbooks than in the textbooks previously used. The third grade textbooks which will be revised have to deal with a definition and counteraction reaction of an acid and a base, definite reaction formular of a base, a definition of the oxidation and reduction, a content of chemistry electric cell, and oxidation and reduction formular by ion formular. And it has to state clearly that there is an entrance and exit of the heat in the chemistry change. Also it has to present a kind of heat. 6. According to Romey method, the index of the new textbooks indicated traditionalism aimly. Most of tables and figures demand data used and formation of studying to students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE