View : 62 Download: 0

우리나라 고등학교 물리교육과정의 변천에 관한 연구

Title
우리나라 고등학교 물리교육과정의 변천에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE TRANSITION OF THE CURRICULUM OF PHYSICS IN HIGH SCHOOLS OF KOREA
Authors
이미경
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
우리나라고등학교물리교육과정변천
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Purpose of this is to make suggestion for future education on physics by finding theoretical background of science education and making comparison and analysis on physics curriculum of Korean high School revised in 1963 and 1974, 1984, which was established and promulgated in 1955. As the main subject of this study, I have dealt with on the chainging history of physics education and was made comparison, educational objectives, guidance contents, and guidance consideration etc. of physics curriculum. According to this investigation, I proposed several suggestions about following subjects for future physics education. 1. It is emphasized basic concepts and principles in the content. 2. Consideration must be taken of the sequence and continuity in the science curriculum in terms of learner's intellectual development from primary and middle to high school levels. 3. The interrelationship of physics and chemistry, physics and biology, etc., should be considered while developing primary and middle school curricula. 4. The teacher should be re-educated. on the new instructional methods and the laboratory for experiment should be more fully equipped. 5. The teachers and curriculum specialists of science education should jointly participate in the improvement of instructional methods of the modern science education. 6 . It is emphasized mathmatics for science education.;본 연구에서는 1955년 교육과정이 개정된 이래 1963, 1974, 1984년에 걸쳐 각각 개편된 고등학교 물리 교육과정의 교육목표, 지도내용, 지도상의 유의점 등의 변천내용을 비교 분석하여 그 이론적 근거를 찾고, 앞으로 이루어질 물리 교육과정 운영에 대한 제언을 하려는데 그 목적을 두었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 현대 과학 교육과정의 개혁 동향은 기본 개념을 이용하여 창조력과 문제해결 능력을 함양하는 데 중점을 두었다. 둘째, 물리 교육과정의 목표의 변천은 다음과 같다. 제 1차 교육과정에서는 물리의 기본 개념 이해에 중점을 두었다. 제 2차 교육과정에서는 실험을 통한 물리의 기본적인 원리 체득과 과학적 태도의 육성에 중점을 두었다. 제 3차 교육과정에서는 기본 개념의 구조화와 탐구능력의 배양에 중점을 두었다. 제 4차 교육과정에서는 물리Ⅰ은 기본개념 이해, 물리Ⅱ는 자연의 규칙성을 스스로 터득하는 데 중점을 두었다. 세째, 물리 교육과정 지도내용의 변천은 다음과 같다. 제 1차, 제 2차에서는 사실나열에 그쳤고, 제 3차에서는 기본개념을 통합적으로 다루었다. 제 4차에서는 물리Ⅰ은 기본개념 이해, 물리 Ⅱ는 보다 깊게 다루었다. 네째, 물리 교육과정 지도상의 유의점은 기본개념, 단위를 중시하고 학습자료는 주변에서 쉽게 얻을 수 있는 것을 택하도록 강조하고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE