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전국대학의 물리교육과(물리교육 전공) 현황에 대한 연구

Title
전국대학의 물리교육과(물리교육 전공) 현황에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on the Present Status of Physics Education Department in Korea
Authors
오경민
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
전국대학물리교육과물리교육전공현황
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
교육과정 및 교육여건 개선을 통한 바람직한 과학(물리)교사 양성을 위해서 물리교육과 또는 과학교육과 물리교육 전공이 운영되고 있는 17개 대학을 대상으로 학생 및 교수현황, 실험실 및 실험기구 보유현황, 교과목 현황등의 3개 항목에 관하여 조사 분석하였다. 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 교사 수급 및 질적향상을 위해서 교수 확보 문제 및 시설증설이 필요하다. 2. 과학교육의 발전을 위해서 과학교육 관련 대학원 개설이 요청된다. 3. 과학교육에 필수불가결한 실험여건과 실험실 상황은 시급히 개선되어야 한다. 4. 교과교육 과목은 전산이론 및 실습을 필수로 포함하여야 하고 15학점 필수, 3학점 선택 모두 6 과목으로 강화되어야 함을 제안한다.;This study has been done for the purpose of training desirable science (physics) teachers through the improvement of curriculum and educational environment. in science education. The targets for the research were 17 universities currently operating the department of physics education or physics education major in the department of science education. And those targets were analyzed by 3 sections; numbers of student and faculty, numbers of laboratory and its instrument, and numbers of required and elective courses for the degree of physics education.
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교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
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