View : 16 Download: 0

초등학교 고학년 보고 그리기 지도방법 연구

Title
초등학교 고학년 보고 그리기 지도방법 연구
Other Titles
(A) STUDY OF HOW TO TEACH ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN IN THE UPPER GRADES TO WATCH AND PAINT
Authors
윤형숙
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
초등학교고학년보고그리기지도방법
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
초등학교 고학년 아동의 경우 발달 단계상 시지각과 인지능력의 발달로 인하여 사물의 구조와 형태를 객관적으로 파악하고 표현할 수 있는 신체 기능을 갖추게 된다. 본 연구의 목적은 그리기의 곤란을 느끼는 초등학교 고학년 아동들을 대상으로 보고 그리기 지도의 실제를 설문지 조사와 아동들의 그림으로 분석하여 아동들이 그리는 실태를 알아보고 이를 바탕으로 초등학교 보고 그리기의 바람직한 지도 방법을 제시하기 위한 것이다. 본 연구의 내용은 시지각과 묘사력은 학습될 수 있다는 전제하에 시점에 따른 형태 변화의 지도를 받은 실험반과 형태 변화의·지도를 받지 않은 비 실험반으로 나누어 기본형과 정물화 그리기를 통하여 관찰방법과 묘사력의 차이점을 설문과 그림 분석을 통하여 실태를 파악하고 실험반 아동의 경우 지도를 통하여 시지각과 묘사력이 배양됨으로써 이를 개발시키기 위해 시 지각 발달의 필요성과 묘화능력 배양의 필요성을 문헌 연구를 통해 알아보고 바람직한 보고 그리기의 지도방법을 제시하는 것이다. 이를 위해 서울 시내 6개 학교 5, 6학년 당임 교사를 대상으로 설문하여 응답을 백분율로 나타내었고 아동의 그림과 설문은 서울 동작교육청내의 미성초등학교와 남부교육청내의 문성초등학교의 5학년 아동을 대상으로 하였다. 그 결과를 종합하면 다음과 같다 1. 조사 대상의 교사들 중 84%의 교사들이 보고 그리기의 지도 목표인 대상을 관찰하는 방법과 묘사력을 가르쳐야 한다고 인식하고 있으나 시간 부족과 아동들의 이해력 부족, 교과서 상의 구체적인 지도방법의 제시가 미흡하여 제대로 지도가 이루어지지 못하고 있다. 2. 실험반 아동들의 그림에서 보여지는 전체적인 특징은 그림을 잘못 그리더라도 대상을 관찰하려는 노력이 보여지고 비실험반의 아동들에 비하여 그림의 결과가 종이컵 그리기에서는 49%, 우유곽 그리기에서는 45%, 정물화 그리기에서는 23%가 상위그룹을 더 형성하였다. 그리고 실험반의 하위그룹 아동들의 그림에 나타난 경우도 비실험반의 하위그룹의 아동들 그림에서보다 관찰력이나 묘사력이 더 우수한 것으로 나타났다. 3. 초등학교 5학년이 되면 아동들은 시지각이 성인의 눈과 같이 완전히 발달하고 손목의 뼈도 8개로 완성되어진다. 이러한 시기에 눈의 감각과 손의 감각을 기르기에 가장 효과적인 보고 그리기는 더욱 강조되어야 한다. 이와 더불어 사실적인 그림을 그리게 하는 것은 사실주의에 집착하는 아동들의 그림에 대한 표현욕구를 충족시켜주어 다음단계로의 발달을 도와준다. 4. 위의 결과로부터 관찰력과 묘사력은 학습될 수 있으므로 교과서에 구체적인 학습목표와 이에 알맞은 관찰 방법과 묘사 방법이 제시되어야 한다. 그 구체적인 방법으로 긴 선 긋기 연습, 선에 대한 감각 습득, 눈높이에 따른 사물의 형태 이해, 관찰을 통한 사물의 형태 비교하기, 직접 사물을 그려보기 등을 바람직한 보고 그리·기의 지도 방법으로 제시한다.;Elementary school children in their upper grades become to have physical function to objectively grasp, the structure and shape of an object and express it by the development of visual sense and perceptibility. The purpose of this study is to suggest a desirable teaching plan of elementary school 'watch and paint' based on the analysis of a survey with the subject of elementary school children in their upper grades who have difficulty in painting and also of their paintings. Under the premise that visual sense and deceivability can be learned, the contents of this study are to do literature study and suggest a desirable watch - and - paint teaching plan by grasping the difference of an experimental group which was trained to change forms according to the point of view and the other non experimental group in their observing method and deceivability through painting the basic form and still life, and finding the necessity of raising visual sense and describing ability in the case of the experimental group. For this purpose, I did a survey with the subject of homeroom teachers in the fifth and sixth grades of 6 elementary school in Seoul and made their answers into a percentage, and the other survey of children's painting and questionnaire was done with the subject of the children in their fifth grade of Misung elementary school in Donjak educational office and Munsung elementary school in Southern educational office. The following are the results of this study. 1. 84% of the teachers who took the survey turned out to recognize hat they should teach how to watch and describe an object, which is the teaching goal of 'watch-and-paint', but they don't really do it because the lack of time, children's understanding and specific teaching methods. 2. The overall characteristic, of the children in the experimental group was to occupy more upper groups than the other group with the percentage of 49% in drawing a paper cup, 45% i n drawing a milk carton, and 23% in drawing a still-life each. Also, the paintings by the lower group children in the experimental group turned out that they are superior to those of the lower group in the other group turned out that they are superior to those of the lower group in the other group in their observing and describing ability. 3. When children become the fifth-graders, they have the equally developed visual sense to adults, and also completely developed 8 wrist bones. So the mose effective way to develop their watch - and - paint ability should be emphasized in this period. Additionally, to make them to paint realistic ones helps them move toward the next development step by satisfying them with expressing desire toward a realistic painting. 4. Based on the results, describing and observing ability can be acquired, so there should be appropriate observing and describing method and specific learning goals in the textbook. As a specific method, practicing drawing long lines, acquiring a sense of lines, understanding the shape of an objective according to the point of view, comparing the shape of objects through watching, and drawing things in person can be suggested as a desirable teaching method of watch-and-paint.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE