View : 1008 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author宋銀卿-
dc.creator宋銀卿-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:46Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:46Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000024476-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174316-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024476-
dc.description.abstract본 연구는 근로청소년들의 교육기관인 산업체 특별학급에 재학중인 여고생들의 논리적 사고력 형성 정도를 측정하고, 화학학습 지도에 시청각 매체(VTR)를 활용하였을 때의 교육적 효과를 알아보고자 시도되었다. 논리적 사고력 검사도구는 미국에서 개발한 GALT(Group Assessment of Logic Thinking)를 활용하였으며 시청각 교육의 효과에 대한 검증을 VTR을 활용한 실험반과 그렇지 않은 비교반에 대한 학업성취도 측정 결과를 비교하여 행하였다. 연구의 결과는, 첫째로 Piaget의 이론과는 달리 본 연구의 대상은 78.9%가 구체적 조작기에 머물러 있으며, 형식적 조작기에 도달한 학생은 0.6%에 지나지 않음을 보여주었고, 둘째로 구체적 조작기에 있는 학생들에게 형식적 조작을 요구하고 있는 화학학습 내용을 지도할 때는 시청각 매체를 통하여 구체적인 형태를 제시하여 주는 것이 효과적인 것으로 나타났다.;In this study, the level of formation in logical thinking has been measured for girls' high school of students attending at a special education faculty for working youths. Also, the educational effect of VTR on the guidance of chemistry education has been investigated. GALT (Group Assessment of Logical Thinking) developed in U.S.A. has been utilized as the implement for measuring logical thinking of students. Scholastic achievement of before-examination and after-examination has been verified through investigation of disparity in average between the test and the comparison group. Comparing with Piager's theory, this study has revealed that 78.9% of the research group remained on the concrete operational level and no more than 0.6% of them reached the formal operational level. Whenever the contents of chemistry education which require the formal operational thinking are taught to students on the concrete operational level, the audio-visual teaching is considered to be the most attractive method to suggest the concrete shape.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구 계획 = 4 C. 산업체 특별학급및 부설학교 현황 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 8 A. Piaget의 인지발달 이론 = 8 1. Piaget 이론의 기본개념 = 8 2. 인지발달 단계 = 9 B. 시청각 교육 = 11 1. 시청각 교재의 기능 = 11 2. 텔레비젼 교육방송 = 12 Ⅲ. 연구 방법 = 14 A. 연구 대상 = 14 B. 검사도구및 검사의 실시 = 16 1. 논리적 사고력 검사 = 16 가. 검사도구 = 16 나. 검사의 실시 = 16 2. 학업성취도 검사 = 17 가. 검사도구 = 17 나. 검사의 실시 = 17 C. 자료의 처리방법 = 17 1. 논리적 사고력 검사 = 17 2. 학업성취도 검사 = 19 D. 학습단원 = 22 E. 연구의 제한점 = 22 Ⅳ. 연구 결과 및 고찰 = 23 A. 논리적 사고력 검사 = 23 1. 문항별 정답백분율 = 23 2. 인지발달 수준 = 23 3. 논리유형별 형성정도 = 25 B. 학업성취도 = 28 1. 사전 검사 = 28 2. 사후검사 = 29 Ⅴ. 결론 및 제언 = 30 A. 결론 = 30 B. 제언 = 30 참고문헌 = 32 부록 = 34 ABSTRACT = 43-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1263840 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject산업체-
dc.subject특별학급-
dc.subject여고생-
dc.subject인지수준-
dc.subject시청각-
dc.subject교육-
dc.title산업체 특별학급 여고생의 인지수준과 시청각 교육의 효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedCognitive Level of High School Students at Special Education Faculty for Working youths and Effect of Audio-Visual Teaching-
dc.format.page43 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 과학교육전공화학교육분야-
dc.date.awarded1989. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE