View : 318 Download: 0

한국과 일본 고등학교 물리교과서의 비교연구

Title
한국과 일본 고등학교 물리교과서의 비교연구
Other Titles
Comparative Study on the Physics Textbook of High Schools in Korea and Japan
Authors
우귀순
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
한국일본고등학교물리교과서Physics Textbook
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study is to analyze the physics textkooks of Korea and Japan comparatively. The conclusions are as follows: 1. The textbooks in Korea are consisted of two parts; physics I and Ⅱ chapters, while the textkooks in Japan are only one book with four chapters. 2. The chapter of 'Force and Motion' is dominant in contents of the textbooks in Korea, while 'Electromagnetism' occupies the most part in Japan. 3. For the textbooks in Korea the chapter of 'Modern physics' is 24.6% of all contents in the number of experiments, but the experiments are not shown in 'Modern Physics' for the Japanese textbooks. 4. The number of photographs per page in Japan is slightly more than in Korea, but the numbers of figure, graph, table, problem, and experiments per page i n Korea prevail the ones of Japan. 5. In analyzing the physics textbooks of Korea and Japan comparodively, the Korean textbooks give much emphasis on 'Force and Motion' basis of physics, and on 'Modern physics' I applied physics, while Japan has had a firm basis of developing the electronic industry by emphasizing 'Electromagnetism' and 'Force and Motion' their textbooks.;우리나라 고등학교 물리 교과서와 일본의 물리 교과서를 비교 분석 한 결과, 1. 우리나라 교과서는 물리 Ⅰ,Ⅱ 합해서 11단원, 일본 교과서는 한 권 4단원으로 되어 있다. 2. 단원 내용에서 우리나라 교과서는 물리 Ⅰ,Ⅱ를 합해서 힘과 운동, 현대물리, 전자기, 파동과 빛 순으로 되어있고, 일본 교과서인 경우 전자기, 힘과 운동, 파동과 빛, 현대물리 순으로 되어있어, 우리나라는 힘과 운동, 현대물리를 강조하고 있는 반면 일본의 경우는 전자기를 강조하고 있고 현대물리 부분에 적다. 3. 교과서 내용 중 사진은 일본 교과서가 약간 많으나 기타 그림, 그래프. 표, 문제, 실험은 우리나라가 약간 많다. 4. 특히 현대물리 단원에서는 우리나라 교과서에서의 실험수가 상당히 많으나 일본은 전혀 없다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE