View : 898 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이경순-
dc.creator이경순-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:39Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:39Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.otherOAK-000000023856-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174232-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023856-
dc.description.abstractThe purpose of the present study was to examine the effect of the self-questioning strategy training on reading comprehension, strategy skill and the relation between strategy skill performance and reading comprehension. The subjects of this study were twenty elementary students with reading difficulties(each 10 from 3rd grade and 4th grade) who were divided into two groups, experimental and control. The data were collected the KEDI-WISC intelligence test and the reading comprehension and reading recognition subtests of Basic Learning Skill Test. In the experimental (self-questioning strategy training) group, 5 steps were used (direct explanation, modeling, imitation, inner language and practice) to improve reading comprehension. For the control group, the traditional rereading method was used. This experiment was continued for 40 minutes each day during twenty sessions. Pretest and posttest of reading comprehension and strategy skill performance were conducted. To test the effect of the experiment the t-test and Pearson correlation were used to obtain the results. The results of this study are summarized as follows: 1. A significant difference was found between the experimental and control group in reading comprehension. That is, reading comprehension in self-questioning strategy training group was significantly higher than that in control group. Self-questioning strategy proved reading comprehension. 2. A significant difference was found between the two groups in strategy skill performance; namely, the strategy skill performance in self-questioning strategy training group was improved significantly more than that in control group 3. A significantly positive correlation was appeared between strategy skill performance and reading comprehension. In conclusion, the results indicated that 'self-questioning strategy training' can help to improve reading comprehension and strategy skill performance of reading disabled students. This result implies that self questioning strategy training would be a useful teaching to develop reading comprehension of reading disabled students in the field of elementary school education.;읽기 이해는 모든 교과학습에 기초가 되며 사회활동에 있어 그 중요성이 강조되고 있다. 따라서 이에 대한 적절한 교육이 필요하다. 선행연구들에 의하면, 초인지에 바탕을 둔 자기질문 전략은 읽기 이해력이 낮은 학생들의 읽기 이해과정을 스스로 감독, 조절하게 함으로써 읽기 이해력 향상과 전략 사용 능력에 매우 효과적이라고 하였다. 본 연구의 목적은 읽기 장애 학생들에게 자기질문 전략을 통해 읽기 이해 전략을 가르쳤을 때 읽기 이해력과 전략 사용 능력에 미치는 효과를 알아보고, 또한 전략 사용 능력과 읽기 이해력간에 상관이 있는지 밝히는데 있다. 이에 본 연구는 서울 시내 초등학교 재학중인 3, 4학년 학생을 대상으로 학년별로 10명씩 전체 20명을 연구 대상으로 선정하였다. 각 학년 5명씩 10명의 학생을 자기질문 전략 훈련 집단과 통제집단으로 나누었다. 실험집단에 대해서는 1-4학년 읽기 교과서의 다양한 종류의 글을 가지고 20회기 동안 40분씩 자기질문 전략 절차에 따라 지도하였으며, 통제집단은 훈련 자료와 기간은 실험집단과 동일하나 설명적인 교수법(반복 읽기)으로 지도하였다. 읽기 이해력을 검사하기 위한 검사 도구는 사실적 지식, 해석적 이해, 적용적 이해를 측정하는 항목으로 구성된 검사지로서 사전, 사후 검사시에 사용하였다. 전략 사용 능력 검사는 학생들이 글을 읽고, 질문 만드는 것을 녹음하여 분석하였다. 검사 결과 처리는 읽기 이해력과 전략 사용 능력 검사 결과를 점수화 한 후 SPSS Package에 의한 차의 차 검증을 실시하였다. 전략 사용 능력과 읽기 이해력간 상관을 밝히기 위하여 Pearson 상관계수를 구하여 검증하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 1. 자기질문 전략 훈련 여부에 따른 읽기 이해력에서 실험집단과 통제집단간에 유의한 차가 나타났다. 즉, 읽기장애 학생의 읽기 이해력 향상은 통제집단에서 보다 자기질문 전략 훈련을 받은 실험집단에서 유의하게 향상되었다. 2. 읽기장애 학생의 전략 사용 능력에 있어서 실험집단과 통제집단간 비교에서 유의한 차가 나타났다. 즉, 읽기장애 학생의 전략 사용 능력에서 자기질문 전략 훈련을 받은 실험집단이 통제집단보다 더 향상되었다. 3. 전략 사용 능력과 읽기 이해력간에는 유의한 상관관계가 나타났다. 즉, 전략 사용 능력과 인기 이해력간에는 정적인 상관이 있음을 알 수 있다. 요약하면, 읽기 이해력과 전략 사용 능력에 있어서 자기질문 전략의 효과가 나타났고, 전략 사용 능력과 읽기 이해력간에는 정적인 상관이 있음을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과는, 자기질문 전략 훈련이 초등학교 3, 4학년 읽기장애 학생의 읽기 이해력과 전략 사용 능력을 향상시키는데 있어서 효과적이므로 읽기 이해력이 낮은 학생들의 읽기 이해력 향상을 위하여 읽기 교수방법의 하나로서 자기질문 전략을 적용할 수 있음을 시사한다 하겠다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 5 C. 용어의 정의 = 6 Ⅱ. 이론적 배경 = 8 A. 읽기 이해 = 8 B. 자기질문 전략의 개관 = 13 C. 자기질문 전략과 읽기 이해 = 18 1. 읽기 이해력 향상을 위한 자기질문 전략의 기능 = 18 2. 자기 질문 전략 훈련시 고려 요인 = 23 D. 선행연구 = 24 Ⅲ. 연구 방법 = 30 A. 연구 대상 = 30 B. 실험 도구 = 32 C. 실험 절차 = 36 D. 연구 자료 처리 = 39 Ⅳ. 연구 결과 = 40 Ⅴ. 논의 및 제언 = 44 A. 논의 = 44 B. 연구의 제한점 = 51 C. 제언 = 52 참고문헌 = 54 부록 = 60 ABSTRACT = 104-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3103723 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject자기질문-
dc.subject전략훈련-
dc.subject읽기장애 학생-
dc.subject읽기-
dc.subject이해력-
dc.title자기질문 전략 훈련이 읽기장애 학생의 읽기 이해력과 전략 사용 능력에 미치는 효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Effect of Self-Questioning Strategy Training on Reading Comprehension and Starategy Skill Performance on Reading Disabled Students-
dc.format.pagevii, 105p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 특수교육전공-
dc.date.awarded1998. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE