View : 462 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author李惠順-
dc.creator李惠順-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:37Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:37Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000024233-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174213-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024233-
dc.description.abstractThis study aims at the ultimization of the effective Korean dance education and its results by presenting the process of teaching Korean dances. The students who have been taught the Korean dances in school have become to understand the traditional culture and national characteristics. After all, they will give their loves and life powers to the culture of their own. They will protect their cultures from being invaded by other harmful cultures and flourish them as the time passes. In this study, as the theoretical background, the importance of the Korean dance education is much emphasited by comparing analyzing the aims of the physics and the dance department. For the importance and necessity of the Korean dance education, the process of today's Korean dance education is analyzed and estimated, and I'm so eager to show the problems of today's Korean dance education playing a small part of pnysics and present the improvements as a regular curriculum in school. The results of this study are as follows; 1) From the view-point of the succession of the traditional culture, the Korean dance education must be seperated from the physics and it is designed completely as the independent curriculum. Because the aims of the Korean dance education are basically different from them of the physics. 2) In order to be the independent curriculum, the process of the Korean dance education is completely analyzed and estimated. And also, the proper, sufficient time is given for the students to understand the Korean dances and for the teachers to teach them. 3) In the point of contents of the Korean dances, the theory and the practice should be made for the students to have interesting and concerns about the Korean dances. 4) It is the most important that the teachers must prepare their lectures for their bests., I think, and the most indispensable that they must learn and practice the many Korean dances more widely and deeply.;本 硏究의 目的은 韓國舞踊을 하나의 正常的인 敎育課程으로 實現하는데 있어서 基本的이며 效率的인 學是指導過程을 爲한 體系를 確立함에 자그마한 一益을 擔當할 수 있도록 하는 것이다. 그 硏究節次는 다음과 같다. 첫째, 現行 舞踊 교육 내용을 分析하고 體育 교육의 目標, 舞踊교육의 目標를 比校 分析함으로써 現在 寶施中인 敎育내용의 間題點을 指摘하고 改善點을 提示함과 同時에 韓國舞踊의 重要性을 强調하였다. 둘째, 現行 高等敎音의 舞踊擧習課程의 基本節次 確立을 爲해 年間指導計劃構成과 指導內容을 提案하고자 하였다. 세째, 學生指導擧習에 適切한 敎案作成과 實際動作을 表示함으로써 效率的인 指導方法을 提案하였다. 硏究方法으로는 文獻硏究를 中心으로 하여 現職 一般敎師들은 對象으로 設間과 面談을 通해 資料를 蒐業하였고 5年間 學生을 指導해온 經驗을 土臺로 硏究하였다. 硏究過程에서 얻은 나름대로의 結論은 韓國舞踊에 對한 一般敎師 및 擧生들의 意識에서 매우 希望的임을 얻을 수 있었는데 이는 우리의 敎育이 우리의 것 卽, 韓國的인을 찾고자 하는 色彩가 漸次 짙어져 가고 있으며 이와 아울러 우리의 博流舞踊인 韓國舞踊의 重要性이 一線 敎育譯程에 점차 큰 比重을 차지하고 있음을 알게 되었다는 것이다. 이상과 같은 硏究를 通해 얻은 結論은 다음과 같다. 첫째, 韓國舞踊이 單純한 體育의 한 課程으로서가 아닌 舞踊이라는 獨立된 料目으로 充分한 效果를 걷을 수 있는 確實한 根據를 提示하였다. 한 敎案으로서의 役割을 充實히 遂行할 수 있도록 韓函舞踊의 一貫性있는 敎育의 指針書가 많이 硏究되어 韓國舞踊의 歷史와 體系的인 敎案이 確立되어야겠다는 覺悟를 갖게 되었다. 둘째, 學習指導敎案 作成時 敎師 스스로의 完全한 習得과 訓練을 通해 理論과 實技가 完全하게 傳達될 수 있도록 讀系的이고 計劃的인 資料가 되도록 硏究되어야 하겠다. 세째, 學生指導過程에 있어서 그들의 特性이나 資質 興味度에 觀心을 두어 能力을 培養함은 勿論 創作活動을 通해 韓國舞踊에 對해 우리의 것이라는 精神을 심어주고 더 나아가 韓國舞踊과 아울러 傅統文化 繼承. 發展에 寄與할 수 었도록 學生들을 敎育的인 次元에서 誘導하고자 하였다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅳ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 必要性과 目的 = 1 Ⅱ. 理論的 背景 = 3 A. 現行 霧踊敎育內容의 分析 = 3 B. 韓國舞踊敎育의 重要性 = 7 Ⅲ. 舞踊學習 指導適程 = 9 A. 指導計劃 作成의 方針 = 9 B. 指導內容의 構成 = 10 C. 봉산탈춤 지도과정 및 유의사항 = 14 Ⅳ. 結論 = 36 參考文獻 = 38 ABSTRACT = 39-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1139347 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject무용학습-
dc.subject지도과정-
dc.subject봉산 탈춤-
dc.subject체육교육-
dc.title舞踊學習 指導過程에 關한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle鳳山 탈춤을 中心으로-
dc.title.translated(A) study on a guiding plan of Korean dances as a regular education process-
dc.format.page40 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded1985. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE