View : 17 Download: 0

포트폴리오 평가가 중학교 영어학습자의 독해능력 향상에 미치는 영향

Title
포트폴리오 평가가 중학교 영어학습자의 독해능력 향상에 미치는 영향
Other Titles
(The) Effect of Portfolio Assessment on korean Middle School Students Reading Ability in English
Authors
황재문
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Keywords
포트폴리오중학교영어학습자독해능력
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
언어 평가의 궁극적인 목적은 학습내용을 충실히 점검하고 교수활동에 반영하는 것이다. 최근에는 특히 교수-학습 과정에서의 학습자의 수행과 발전을 중시하여, 학습자 중심이며, 과정 중심의 평가를 실시하고자 하는 경향을 뚜렷이 보이고 있다. 즉 기존의 선다형 시험만으로는 평가할 수 없었던 학습자의 발전과 진전 과정을 평가할 수 있는 수행 중심의 평가가 적용되기 시작한 것이다. 본 연구에서는 학습자의 성장과정을 잘 보여줄 수 있는 포트폴리오 평가를 우리나라 중학교 영어 독해 학습에 활용해보고, 이 포트폴리오 평가가 중학교 영어 학습자의 독해능력향상에 미치는 영향을 연구하고자 한다. 본 실험연구는 각각 상위집단과 하위집단으로 나누어진 실험집단과 통제집단으로 구성된 중학교 1학년을 대상으로 8주간 실시되었다. 실험집단에게는 학습목표카드, 독해전략표, 독해능력점검표, 독해일지등의 포트폴리오 자료들을 활용한 포트폴리오 평가를 실시하였고, 통제집단에게는 이 평가법을 활용하지 않았으며, 그외의 학습자료, 수업활동, 학습과제물과 수업 시간 등은 모두 동일하였다. 실험이 끝난 후 실험집단의 학습자와 교사, 학부모를 대상으로 설문조사 및 면담을 실시하였으며, 학습자의 포트폴리오를 분석하였다. 실험이전과 이후의 독해능력 평가 결과와 학습자의 포트폴리오 분석을 통해 얻어진 주요 연구 결과 및 교육적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 포트폴리오 평가를 활용한 실험집단은 통제집단에 비해 실험이후 독해능력 평가에서 유의한 차이를 보였으나, 독해능력향상도에서는 유의한 차이를 보이지 않았다. 그러나, 상위 및 하위 집단별로 살펴보면, 실험집단이 통제집단에 비해 높은 독해능력향상을 보였다. 이것은 포트폴리오 평가가 평가의 한 방법일 뿐만 아니라 학습에도 영향을 미친다는 것을 말해준다. 둘째, 포트폴리오 점수와 독해능력향상도의 상관관계분석에서 실험집단의 하위집단 학습자들이 매우 유의한 상관관계를 보였다. 이러한 결과는 하위집단의 학습에 포트폴리오 평가를 활용한다면 긍정적인 효과를 기대할 수 있음을 시사해 준다. 셋째, 실험집단의 학습자에게 설문조사를 실시하고, 교사, 학부모의 포트폴리오 평가에 대한 의견 및 태도를 조사한 결과, 이들은 모두 포트폴리오에 대해 긍정적인 반응을 보였다. 넷째, 학습자들이 실제 작성한 포트폴리오를 분석한 결과 시간이 경과함에 따라 학습자들이 자신에게 필요한 학습목표을 더 명확히 세우고, 자기 평가도 좀 더 정확히 해 나가고 있었던 것으로 나타났다. 이러한 본 연구의 결과들을 바탕으로 볼 때, 앞으로의 연구에서는 포트폴리오 평가가 영어능력이 좀 더 우수한 학습자들에게 미치는 영향을 알아보기 위해서 고등학생과 대학생을 대상으로 한 연구가 필요하리라 본다. 또한, 포트폴리오를 평가할 타당한 채점 기준에 대한 연구도 요구되며, 포트폴리오 평가를 비롯한 수행평가의 신뢰성있고 타당한 실시를 위해 교사와 평가자들의 재교육이 필요하리라 본다.;One of the main goals in language testing is to review students' learning and to have a positive influence on teaching and learning process. Recently there is explicit tendency that performance and development of students in teaching and learning process has become important and student-centered and process-oriented language testing has been implemented in classrooms. This effort has been done to assess students' improvement which cannot be assessed by traditional standardized tests. In English classrooms, this performance-based assessment is still very new and it is necessay for researchers to study various methods of performance assessment related to language skills and learning improvement for effective implementation. Portfolio assessment is one of the representative methods of performance assessment to show stduents' process. This research aims at investigating effects of portfolio assessment on the development of Korean middle school students' reading comprehension in English. Two experimental groups and two control groups of first year middle school students participated in the experiment. The experimental groups took part in classroom activities with portfolio materials such as goal cards, reading strategy checklists, after-reading checklists, and reading logs, but the control groups didn't use these materials. After the eight-week long experiment, eight students in the experimental groups were surveyed and interviewed. The teacher was also interviewed before and after the experiment. The opinions of parents were investigated by the 'Parental Opinions' on the portfolio cover page. The results and suggestions of the after-experiment reading comprehension test and the analysis of students' portfolio are as follows: First, the experimental groups produced significantly higher mean scores than the control groups in after-reading comprehension test, but they didn't show any difference in the improvement of reading ability. However, compared with upper-level students and lower-level students respectively, the upper-level students of the experimental groups showed higher development than that of control groups; lower class of experimental groups showed higher development than that of control groups. This indicates that portfolio assessment as a testing method promotes the students' learning. Second, lower-level students of the experimental groups showed significant correlation between portfolio scores and reading ability improvement. This result means that portfolio assessment is very helpful especially to beginning-level students. Third, the students, the teacher and the parents expressed their opinions that portfolio assessment is very useful and meaningful. Fourth, the students showed great improvement in setting learning goals and in doing self assessment as learning with porfolio assessment had proceeded. Portfolio assessment can be supplemented with standardized tests in English classrooms in Korea in the future to imporve students language skills. Further empirical research is needed to investigate effects of portfolio assessment on the development of the intermediate and advanced students' language ability. And it is necessary to study the criteria with high validity in assessing students' portfolios and to train language teachers in implementing performance assessment in English classroom.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE