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학령전 어린이의 색놀이를 통한 색표현 연구

Title
학령전 어린이의 색놀이를 통한 색표현 연구
Other Titles
(A) study on preschool children's color expression though color-play
Authors
李惠璟
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
학령전어린이색놀이색표현
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
색채는 생활감정을 움직이는 요소가 되며, 특히 성장기 어린이에게 조화로운 인성과 미적 표현능력의 발달에 기초적 역할을 한다. 따라서 어린이에게 시지각 발달을 꾀하고 색채에 대한 이해와 사용을 넓히는 색놀이는 매우 의의 있는 일이라고 생각된다. 따라서 본 연구는 어린이에게 색채를 올바르게 이해하게 하고, 미적 정서와 창의력 개발을 위하여 색놀이를 통한 반응과 색표현을 분석하였다. 이 같은 목적을 위하여 이론적 배경으로 어린이와 놀이, 색채와의 관계 등을 문헌을 통하여 고찰하고, 색채의 느낌과 기호 등을 연구하기위한 색놀이를 모색하여 실험하였다. 연구 대상은 변두리 주택가 지역을 a지역으로, 대규모 고층 아파트 지역을 b지역으로 설정하여 5~6세 어린이 101명과 6세 어린이 108명을 대상으로 하였다. 기본적 실험도구는 색지와 색카드를 놀이 목적에 따라 각기 만들어서 제시하고 형태의 윤곽이 그려진 화지와 백지에 크레파스로 그리기와 칠하기를 통하여 색에 대한 감각·반응·기호도 및 조화능력을 분석하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 색에 대한 느낌에서 색의 팽창·수축과 진출·후퇴에 대한 지각능력은 떨어지고 색의 명시성·기호도·연상에서의 지각능력은 높은 것으로 나타났다. 2. 색채사용에서 남자 어린이는 저명도의 중후한 색과 한색 계열을 사용하고 여자 어린이는 고명도의 경쾌한 색과 난색 계열색을 사용했다. 3. 색의 기호에 있어서 자동차·옷·색종이·풍선에 대한 색과 그림그리기에서의 색은 각각 다르게 나타났으며, 색지와 색카드 놀이에서는 남아가 파랑·녹색을, 여아가 빨강·주황을 남녀 모두는 빨강·노랑에 대해 높은 기호도를 나타냈다. 일반적으로 원색을 주로 선택하거나 표현하였다. 4. 색조화에 있어서는 밝고 따뜻한 색을 선택하였으며, 남아는 노랑과 파랑, 빨강과 파랑등 파랑을 포함한 색조화를 이루었다. 5. 연상 표현에서는 남아가 자연현상·우주·사람·기물 등의 규모가 큰 그림을 나타냈고 여아는 자연의 모습·얼굴·생활용품 등의 구체적인 그림을 그렸다. 6. 그림 그리기에서는 그림의 윤곽에 따라 명도차를 분명하게 나타내고 개성적이며 활달한 표현을 했다. 실험과정이나 결과에서 어린이는 다양한 놀이기구나 자료를 제공할 때, 보다 활기차고 흥미있는 효율적인 수업이 전개됨을 알 수 있어 바람직한 실험이었다고 생각된다. 그러고 좀 더 체계적이고 과학적인 시지각 교재의 개발로 창의성을 길러주는 기회를 많이 마련하지 못함을 아쉽게 생각하며 앞으로는 다양한 시지각 교재 활용을 위한 전문기관과 전문인의 연구가 이루어지기를 바라는 마음이다.;Color is an element to influence people's feelings of life. Especially, color plays a basic role in developing children's harmonious personality and esthetic power of expression. Color-play performs ver important functions for children to develop their visual-perceptivity and to enlarge not only their understanding but also their usage, of color. For this reason, this study aimed at investigating children's expression of colors and their responses to colors through the experiment of color-play for the purpose of making them understand colors correctly and developing their esthetic sentiment and creative powers. For this purpose, I examined theoretical respective on the relationships between children and play, and between children and colors. On this basis, I designed a color-play and experimented on it to investigates children's color senses and their tastes for colors. The subjects of this experiment were composed of 101 of 5-6 year-old children living in residential streets for the low incomer and 18 of 6 year-old children living in luxury apartment. Colored papers and colored cards were employed as basic experimental instruments, which were made differently and presented to children separatedly, according to the purposes of the experiment. Children's color senses, responses to colors, preferences for colors, and ability to arrange colors harmoniously were grasped by observing how to draw and paint with creyons on rough sketch sheet and white papers. The results of this experiment are as follows : 1. With regard to children's color senses, their preceptive powers on the expansiveness and contractiveness, and the progressiveness and recessiveness of colors were low, but their preceptive power on the clear visibility of, the preferences for, and association of, colors were high. 2. On concerning children's usage of color, boys employed the grave colors of low brightness and cold color, while girls used the light colors of high brightness and warm color. 3. The results showed that children's preferences for the colors of automobiles, clothes, colored papers and toy ballons, and their preferences for colorsin painting were different. In playing colored papers and cards, boys preferred blue color and green color, while girls preferred red color and yellowcolor. Generally speaking, they preferred primary colors mainly. 4. On concerning children's harmonious arrangement of colors, bright and warm colors were chosen, Boys demonstrated their arrangement of colors, containing blue color, like yellow and blue, or red and blue. 5. In regard to children's expressions of associations, boys made large-scale drawing, such as natural phenomena, cosmos, persons, things and so on, while girls made definite drawing, such as nature, faces, necessaries of life and so forth. 6. Regarding children's drawing, they expressed the differences of brightness according to the contours of rough sketch sheets definitely and showed their originality and liveliness. The results of their experiment demonstrate that various play instruments and materials make it possibly for children to have lively, interesting and efficient classes. n order to cultivate children's creativity, visual=perceptive materials for teaching should be developed systematically and scientifically. Therefore, many scientific researches for the development and practical application of various visual-perceptive materials for teaching are needed to be performed in the future.
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