View : 24 Download: 0

개념 강화활동을 통한 초등과학 학습의 효율성에 관한 연구

Title
개념 강화활동을 통한 초등과학 학습의 효율성에 관한 연구
Other Titles
(An) Effect of Concept : Reinforcing Strategy for Science Learning in Elementary School
Authors
채제숙
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 과학교육전공화학교육분야
Keywords
개념강화활동초등과학학습효율성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 자연 교육과정을 실시, 운영하는데 있어서 다양한 관련 활동을 포함하는 개념 강화를 통한 과학 학습지도 방법이 아동의 과학 학습에 대한 흥미증진과 학습효과를 높이는데 기여할 수 있는가를 탐색하는데 그 목적이 있다. 이 목적을 수행하기 위하여 이화여자대학교 사범대학 부속국민학교 2학년 아동 남, 여 100명을 연령, 지능지수, 과학 학습흥미도 등을 고려하여 실험집단과 비교집단으로 나누고 실험집단에는 개념 강화활동을 포함하는 과학 학습방법을, 비교집단에는 종래의 과학학습 방법을 그대로 적용시켰다. 연구대상 아동들에게 사전에는 일반지능검사와 학습 흥미도검사를 실시하였고 사후에는 학습 흥미도검사, 과학적 태도검사, 학습 개념 형성 평가, 개념유지 평가를 실시하여 수집된 자료들을 기본적인 통계 처리를 한 다음 두 집단간의 차, 사전 사후 검사의 차의 유의도를 검증하기 위하여 t검증하였다. 이상의 연구절차에 의거하여 얻은 결과를 기초로 다음과 같은 결론을 얻었다. 1 . 과학 학습지도에 있어서 개념강화 활동을 포함하는 실험집단의 과학 학습방법은 비교집단의 종래의 과학 학습방법 보다 아동의 과학 학습흥미의 발달에 매우 의미있는 효과를 나타내었다. (P<.01) 2. 아동의 과학적 태도의 발달에 있어서 두 학습방법에 따른 유의한 차이는 없었다. 3. 강화를 통한 과학 학습방법은 개념 강화활동을 포함하지 않은 과학 학습방법 보다 아동의 과학 학습개념 형성에 있어서 유의한 높은 효과(P<.01 )를 나타내었으며 학습된 개념의 유지효과에 있어서도 종래의 과학 학습방법 보다 유의한 높은 효과 (P<. 05 )를 보였다. 이상의 연구결과로 볼때 앞으로의 국민학교 과학 학습에 있어서는 아동들의 흥미를 유발하고 지속시키며 그들의 적성을 발견 육성하는 다양한 관련활동들과 함께 지속적인 탐구활동이 이루어지도록 지도해야 할 것이다. 또한 아동들에게 다양한 강화활동을 쉽게 적절히 제공할 수 있도록 활동자료, Source book의 개발, 연구와 아울러 교사와 부모들의 과학교육에 대한 관심과 참여 및 교육에 대한 연구가 계속 되어야 한다.;The purpose of the study is to develop an effective educational program for science education in elementary school through a method of concept reinforcement. Specific purposes of the study are detailed as follows: 1. to find out whether the science learning method by reinforcing concept is more effective on the developing interests of science learning. 2. to find out whether the science learning method through reinforcing concept is more effective in the aspect of developing children's scientific attitude. 3. to identify that the science learning method through reinforcing concepts is more effective in the aspects of concept formation of basic science, keeping concept learned than traditional science learning method. The study employed control-experimental design. Experimental group was taught by the science learning method through reinforcing concepts and control group by the traditional method. The design and method of the research was follows: 1. The subjects were 100 second grade children in elementary school; 50 children comprise the experimental group and 50 children the control group. The research was conducted form June 1983 to October 1983. 2. There were no significant differences between the two groups in such variables as IQ scores obtained, interests in the science learning from the pretest. 3. For a comparison, pre-post-test was designed for two groups. 4. The instruments used in this study were. 1) IQ test (Korean testing center) 2) Learning interest test (Korean testing center) 3) Scientific attitude test 4) Evaluation test of concept formation, keeping concepts 5. The t-test was applied to analyzing data collected from the protest and post test. The major finding of this study can be summarized as follow; 1. The science learning method through reinforcing concepts was encourageous for developing of elementary school children's science learning interests than the traditional science method (p<.01) 2. There were no significant differences between two groups in the effect of the learning method upon the change in science attitude of children. 3. The science learning method through reinforcing concepts was more effective for the concepts formation of basic science (p<.01) and keeping concepts than the traditional science learning method. (p<.05)
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE