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중학교 2학년 물질의 구성 단원의 실험에 대한 구체적 평가틀과 채점기준 개발

Title
중학교 2학년 물질의 구성 단원의 실험에 대한 구체적 평가틀과 채점기준 개발
Other Titles
(The) Development of Practical Assessment Criteria and Scale for Four Chemistry Experiments in the eighth Grade Science Texbook
Authors
윤경선
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 화학교육전공
Keywords
중학교물질구성단원실험평가틀채점기준
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 현장에서 적용할 수 있는 탐구 실험을 개발하고, 개발된 탐구 실험에 대한 학생들의 과학적 탐구 능력과 실험 태도를 객관적이고 타당성 있게 평가할 수 있는 평가도구를 개발하는 것이다. 본 연구에서 개발된 탐구 실험, 실험에 대한 구체적 평가틀 및 채점기준, 실험평가 점수와 중간고사 이론 평가 점수와의 상관 관계를 보면 다음과 같다. 첫째, 중학교 2학년 물질의 구성 단원 중 혼합물과 화합물의 성질 비교, 탄산수소나트륨의 열분해, 일정성분비의 법칙, 불꽃 반응의 4개의 주제에 대하여 예상(Prediction), 관찰(Obserbation), 설명(Explanation), 평가(Assessment) 모형의 조별 활동이 강조된 형태의 탐구 실험을 개발하였다. 둘째, 조별 실험에서 작성된 보고서를 평가하는 조별 탐구 실험 보고서의 문항별 구체적인 평가틀과 채점기준을 개발하였다. 셋째, 개인별 탐구 능력과 실험 태도를 평가하기 위하여 각 실험에서 요구되는 수공적 기능과 실험 태도를 평가하는 구체적 평가틀과 채점 기준을 개발하였다. 넷째, 학생들의 실험보고서를 평가한 결과, 실험 평가 점수는 총점인 30점에 대하여 평균 점수는 21.8점(SD, 2.77)으로 나타났다. 다섯째, 두 반에서 실시한 4개의 실험 평가 점수와 중간 이론 평가 점수는 매우 높은 상관이 있게 나타났다(r=.536, p<0.1). 이것으로 보아 실험 평가 점수가 높은 학생이 이론 점수도 높게 나타났다.;The purpose of this study is to develop a valid and reliable assessment tools for the laboratory experiments which can be used easily by middle school science teachers. In this study four chemistry experiments in the chapter of "the component of substances" in the eighth grade science textbook have been modified to be more inquiry oriented, and students' group activity sheets as well as teachers' guides were developed. The experiments were composed of four steps, prediction, observation, explanation, and assessment. For each experiment two kinds of specific assessment criteria have been developed, one for grading students' group activity sheets and the other for grading students' individual skills and attitudes in the laboratory. The developed science inquiry experiments and assessment tools were practiced in two classes in the middle school. Some criteria which were not specific enough to classify students' responses in the group activity sheets were modified during the grading. The distribution of resulted students' scores was close to the gaussian curve. The correlation between the laboratory scores obtained in this study and students' written test scores of science appeared to be statistically significant (p<.0l).
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교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
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