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성인 미술교육 실태 연구

Title
성인 미술교육 실태 연구
Other Titles
Study of Art Education for Adult : Focusing on Social Education University in Korea
Authors
김지은
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
성인미술교육한국대학사회교육원
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 한국사회는 경제적, 정치적 발전에 따라 생활환경이 변화하고 있으며, 생활환경에 따라 교육에 대한 요구도 다양한 방향으로 증가하고 있다. 이러한 사회적인 요구에 부응하기 위해서 사회 전반에 있어서 이를 수용할 수 있는 사회교육체제를 갖추어져야할 것이다. 본 연구의 목적은 대학사회교육의 필요와 기능을 토대로 하여 한국 대학사회교육원에서의 성인 미술교육의 실태를 파악하는데 있다. 국내외의 문헌연구를 통해 알아 본 대학교육의 개념은 대학의 인적 물적 자원을 활용함으로써, 대학이 정규 학생이 아닌 대학 밖의 일반 성인들에게 조직적, 계획적 교육활동을 제공하는 것으로 규정할 수 있다. 대학사회교육의 기능과 필요성은 다음과 같다. 오늘날 현대사회는 대학의 교수와 연구 기능 이외에 다기능적 역할을 기대하고 있으며, 대학인구 및 교육요구의 증가, 대학내 성인 학습자의 증가, 대학의 자원활용 및 가능성 등으로 대학은 본래 대학의 학문연구 및 성인 재교육을 통한 사회봉사의 기능 등 다양하고 복잡한 기능을 필요로 하게 되었다. 이에 우리나라도 1980년에 제정된 헌법에 평생교육의 조항이 들어가고, 1982년에 사회교육법, 1995년 5월 31일에 '신교육체제안'과 1990년 '학점인정제', '자격기본법'등이 제정, 공포되어 현재 평생교육으로서의 사회교육을 강조하고 있으며 열린사회와 평생학습사회 건설을 이상으로 하고 있다. 본 연구에서는 대학 사회교육원에서의 성인 미술교육의 실태를 다루면서 교육과정 유형을 교양의 증대나 취미생활을 위한 문화교육으로서의 교양으로서의 미술교육과 취업과 생활수단으로서의 전문교육으로서의 미술교육의 두가지 형식으로 분류하였다. 우리나라 성인 미술교육은 역사가 짧아, 최근까지도 교양으로서의 미술교육 위주의 경향을 띠고 있었으나, 점차 전문직업으로서의 미술교육과정과의 구분이 뚜렸해 지고, 교육과정에서도 점차 세분화, 전문화되어가고 있다. 성인 미술교육을 실시하는(1997년 6월 현재) 전국 66개 대학 사회교육원을 중심으로 각 대학의 사회교육 기관의 대학 요람(안내), 연구지, 발행지, 현황자료 등을 수집하였고, 이러한 자료에서 드러나지 않은 부분은 대학 관계자와의 면담을 통해 보충하였다. 본 연구에서 파악된 한국 대학사회교육원에서의 성인미술교육의 실태 조사 결과는 다음과 같다. 첫째, 세부과정별 비교에서 초기에는 교양교육으로서 순수미술교육과정(동양화, 서양화)이 설치되었다가 세분화, 전문화되어가며 최근에는 직업교육을 위한 전문교육과정이 공예, 디자인 교육과정을 중심으로 늘어나는 추세이다. 둘째, 동양화, 서양화 교육과정에서는 교양교육으로서의 교육과정과 전문교육으로서의 교육과정 간의 차이가 크게 나타나지 않으며 세부과정이 비교적 안정되어 있다. 셋째, 공예, 디자인 교육과정은 교양교육으로서의 미술교육과정과 전문교육으로서의 미술교육과정의 차이가 뚜렷이 나타나며 대학 학부 전공과정의 영향을 받아 전문 직업교육으로서 점점 세분화되고 확대되고 있다. 넷째, 사진 교육과정, 아동미술지도 교육과정, 이론·감상 교육과정, 분장·메이크업 교육과정은 교양교육과정보다 전문교육과정으로서 심화과정을 두고 전문화, 세분화되어 있다. 특히 분장 메이크업 교육과정은 최근 전문 직업교육으로서의 요구로 활성화되고 있다. 다섯째, 대학사회교육원은 사립을 중심으로 진행되고 있으며, 다른 사회교육시설과의 프로그램상의 차이가 크지 않으며, 매년 프로그램에 있어서 별다른 차이가 없고, 대학간에도 차별성이 부족하다. 여섯째, 성인 미술교육은 대부분의 과정이 전문성이 결여되어 있으며 본 대학과의 밀접한 연관과 대학특성에 맞는 전문적인 세부과정 개발이 필요하다. 또한 수업이 주간에 이루어져 남성과 직장인의 참여가 부족하고, 이론교육을 수반하지 못하는 실기위주의 교육과 시설부족으로 창의성 교육에 문제가 있고, 다른 사회교육기관에 비해 교육비용이 많이 드는 문제점이 있다. 한국 대학사회교육원에서의 성인 미술교육은 역사가 짧고, 교육내용, 교육대상, 운영에 있어서 대학의 특성에 맞는 체계성이 부족하다. 따라서 대학사회교육은 단순히 대학의 시설이나 교육과정의 개방, 양적확대는 물론 성인학습자들에게 '접근의 수월성'을 제공할 수 있도록 실제적인 사회교육체제로 질적인 전환을 시도해야 할 것이다.;Today, the living environment is changing with the economical and political development in Korea. Also, the need for education is increasing in various way with the living environment. In order to satisfy the social needs in general, need to set up a social education system capable of accommodating these social needs. The objective of this study is to analyze the situation of art education for adult in social education universities in Korea using the framwork of need and role of social education in the university. According to the recent recearches in publication throughout the world, the concept of social education in university is to provide educational activities not to regular university students but to common adults outside the university circle in systematic and planed manner by utilizing human as well as material resources in university. The need and role of social education in university is as follows : The modem society today expect multi roles besides professors and research role from the university. The need of various and complex role of university from place to study literature and continuing education for adults is required with increase in need for education, the number of students as well as adult students, and utilization of resources in university. The clause for lifetime education has been added to constitution in 1980 in Korea. Currently, social education is stressed for lifetime education with the enactment and proclamation of social education law in 1982, "New Education System" in 31st May 1995, "Credit Bank System"and "Basic Requirement" in 1996. Considering the situation of art education for adult in social education in university, this study of art education is divided into two parts (I) education course as recreational activity to enhance cultural education (II) professional education for job and as a way of living for reeducation. Thus, even recently, art education has tendency to be treated as part of cultural education. Slowly, there is a clear distiction of art education course for professional occupation and the education course is getting subdivided and specialized. Art education for adult is still at an initial stage in Korea. Currently, there are 57 universities throughout Korea conducting art education for adult as of. June 1997. I have collected situation information, publication, research paper, and basic information from each university. Informatin which does not appear on these collected materials, I have supplemented infomation with interviews from relevant people. In this study, divided institutions by type and analyzed courses. The situation and problem of art education for adult in social education university in Korea from this study is as follows : First, at an initial stage, art education for adult was set up for fine arts education courses. Now, courses are getting specialized and the trend is that increasing number of professional education courses are focusing on crafts and industrial design. Second, in fine arts education courses, there are not much distiction between education courses for cultural and professional education. Third, there is clear distinction in art education courses for crafts and industrial design. in cultural and professional education. The influence of specialized courses in undergrad is slowly expanding the professional occupation education in crafts and industrial design. Fourth, education courses in photography, children arts, theory-appreciation, and make-up is in testing stage as professional rather than cultural education courses. Especially, the need of professional occupation education in make-up is growing recently. Fifth, social education in university lacks system and differentiation between university. Every year, programs are not much different from the previous year, there is not much differentiation in programs between universities (and social education in universities evolved too much around people). Sixth, most of these courses opened miscellaneously in art education for adult lack depth and not much relation and system horizontally and vertically. There is a need to develop professional courses which are suitable to sepecial characteristics and close relation to each university. Also, it is hard to participate in courses for men and businessmen because classes are conducted during daytime and because of lack of facilities and practical education which is not able to accommodate theoretical education it is high educational expenditure relative to other social education institutions. History of art education for adult is short in social education university in Korea and the education content, object, and operational system is still in the infant stage. It is difficult to face reality just by opening up facilities and educational courses in university. Thus, transition into practical social education system where it is easily approachable by adult students is needed.
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