View : 680 Download: 0

무용담당 교사의 역할갈등에 관한 연구

Title
무용담당 교사의 역할갈등에 관한 연구
Authors
송주현
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
무용담당교사역할갈등체육교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 무용담당 교사들의 다중 역할 점유에 따른 인지적, 경험적 역할갈등을 교수활동, 생활지도 및 학급경영, 사무처리 및 교원인사, 대인관계, 시설 등 5개 하위영역으로 나누어 연령, 최종학력, 출신계열, 교직경력, 학교급별 등을 분석하고 현직에 있는 무용담당 교사에게 직면한 문제점을 파악하여 역할갈등을 최소화 하는데 필요한 기초 자료를 제시하는데 있다. 본 연구의 대상은 서울시에 소재하는 중, 고등학교에서 무용을 담당하는 교사로 전체 무용담당교사 133명을 대상으로 하였으며 연구방법은 설문 조사로서 설문지 내용은 무용담당교사의 역할갈등(인지적, 경험적 갈등)을 알아보기 위해 교수활동, 생활지도 및 학급경영, 사무처리 및 교원인사, 대인관계, 시설 등 5개 하위영역에서 총 35문항으로 구성하였다. 수집된 자료는 SAS package에 의해 처리하였으며 역할갈등 정도의 평균 및 표준편차를 산출하고 변인과 하위영역과의 갈등정도와 인지적, 경험적 역할갈등 간의 차이를 비교하기 위하여 t-test 및 ANOVA에 의한 유의차 검정을 실시 하였다. 본 연구를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 연령에 따른 무용담당 교사의 역할갈등은 경험적 갈등이 인지적 갈등보다 높으며 20대가 가장 갈등이 높고 연령이 높을수록 낮은 것으로 나타났다. 세부적으로는 생활지도 및 학급경영, 대인관계, 사무처리 및 교원인사 순으로 갈등이 높게 나타났다. 둘째, 최종학력에 따른 무용담당 교사의 역할갈등은 인지적 갈등이 경험적 갈등보다 높으며 대졸교사가 대학원졸 교사보다 갈등이 높은 것으로 나타났다. 하위영역에서는 시설영역의 갈등이 가장 높게 나타났다. 셋째, 출신계열에 따른 무용담당 교사의 역할갈등은 인지적 갈등이 경험적 갈등보다 높으며 사범계열은 교수환경과 시설 영역에서 갈등이 높고 전체적으로는 비사범계열이 사범계열보다 상대적으로 갈등이 높게 나타났다. 넷째, 교직경력에 따른 무용담당 교사의 역할갈등은 인지적 갈등이 경험적 갈등보다 높으며 전체적으로도 역할갈등이 높게 나타나고 1-5년 사이의 경력에서는 경험적 갈등이 높은 것으로 나타났다. 하위영역에서 보면 대인관계, 사무처리 및 교원인사, 학생지도 및 학급경영, 교수환경, 시설 순으로 갈등이 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 학교급별에 따른 무용담당 교사의 역할갈등은 인지적 갈등이 경험적 갈등보다 높으며 중학교가 고등학교보다 높게 나타났다.;The purpose of this study is how the teacher feel the difficulty that they already know before by some reasons without some experiences and empirical ones under their charged roles with various tasks. Also, the classifications through five low domains which are the activity as a teacher, management of living, classroom management, office conducting, personnel changes in teaching staffs, personal relationship, and facilities for teaching need to be compared and analyzed five low domains with as the age, kinds of the colleges which they graduated, final academic career, teaching career, and school they are teaching now. In addition, the last purpose of the study is the suggestion of basic datum for minimizing the troubles about their over-charged roles. The subjects of the investigation are the 133 teachers who teach dance as one subject in the middle and the high school Seoul City. The way of this study is the investigation with some questionnaires, and the contents of enquetes are composed of 35 items with 5 low domains which are teaching activity, loving management, classroom management, office controlling, personnel changes in teaching staff, personal relationships, and facilities for teaching. Collected datum are managed by SAS PACKAGE, and the it is necessary that we calculate the average and standard deviation of role conflict degree, and to compare the difference of troubles roles in the factors for changing and lower domains which are include by the factors with recognizable and empirical problems about overcharged roles, by T-TEST and ANOVA, we measure verification and small gaps. The results of this study are summarized as follows 1. The dancing teachers' conflict through their age is that the empirical problems are more serious than the theoretical conflict between teachers or themselves. Also, the conflict is the most serious in the twenties, and the trouble is less as old as they are. Minutely, the living management, management on classrooms, personal relationship, office controlling, and personnel changes in teaching staff have more serious problems in the order 2. Regarding to the final career, the theoretical problems in the teacher who has taught dance than empirical troubles, and the teacher who finished from a graduate student course In lower domains, the conflict in facilities parts is more serious about the problems. 3. Through the different sorts of colleges which they graduated cause theoretical troubles than empirical ones, and in a college of education, problems about the state and facilities for good teaching just happen more often, but the system which is not educational college totally cause conflict more in all other parts. 4. According to the teaching career, the recognizable conflict about roles is more serious than empirical one, and totally the same results happen in the sole conflict. In the teaching career that the teacher have taught for 5 years and below, the teacher has experienced empirical problems more. In the lower domain include by the main cause of troubles, the personal relations, office conducting, personnel changes in teaching staffs, guidance, management on classrooms, state for teaching staffs, facilities have serious problems more by turns. 5. Regarding to the school where the teacher has taught, in the part of the role conflict of dancing teacher, thoughtful problems happen more senously than empirical ones, Also, the education in the middle school causes conflict about the roles between teachers or themselves more than in the high school.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE