View : 23 Download: 0

국민학교 학생들의 체육에 대한 관심도

Title
국민학교 학생들의 체육에 대한 관심도
Other Titles
(A) Study on Concern of Physical Education in Elementary School Students : With the focus of the 6th grade
Authors
김성은
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
국민학교학생체육관심도6학년
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
체육의 궁극적인 목적이 인간의 행동을 바람직하게 변화시키는데 있다면 그 수단이 되고 있는 신체활동을 어떻게 수행할 것이냐는 체육교육에 있어 중요한 문제라 할 수 있다. 본 연구는 신체활동이 왕성해지며 운동을 즐기게 되는 시기인 국민학교 학생들의 체육에 대한 관심도를 조사 분석하띠 보다 효율적인 체육과 교육과정 운영과 교수법 연구에 참고가 될 수 있는 기초자료를 제공하는데 그 목적을 두고 있다. 본 연구는 신체활동이 왕성해지며 운동을 즐기게 되는 시기인 국민학교 학생들이 체육에 대한 관심도를 조사 분석하여 보다 효율적인 체육과 교육과정 운영과 교수법 연구에 참고가 될 수 있는 기초자료를 제공하는데 그 목적을 두고 있다. 본 연구의 목적을 수행하기 위해서 다음과 같은 연구 내용을 설정하였다. 1. 운동에 대한 학습욕구 2. 체육수업에 대한 관심도 3. 운동과 주위환경에 대한 관심도 4. 체육과 영역별 운동기능 성취도 본 연구의 대상자는 서울 시내 공·사립 국민학교 6학년 남녀학생 642명으로 하였으며 체육에 대한 관심도의 성별 성향과 학교 설립 형태에 따라 체육에 대한 관심도의 차이가 있는지 알아보기 위해 성별 및 공·사립별로 배경처리를 하였다. 조사도구로는 연구 내용에 의거한 설문지를 작성하여 사용하였으며 자료처리는 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 각 문항에 대한 각각의 빈도와 퍼센티지(%)를 구하고 구체적으로 통계적 의기가 있는지 검증하기 위하여 X2 test를 하였다. 이상의 연구 절차에 의해 얻은 결과는 다음과 같다. 1. 운동에 대한 학습욕구 및 기호도에서 수영과 격기는 남녀 공통으로 배우고 싶어했고 남학생은 야구, 축구 종목에, 여학생은 피구 체조 종목에 흥미와 관심을 많이 가지고 있는 것으로 나타났다. 2. 학교의 설립 형태에 따라 학생들의 체육에 대한 관심도는 다소 차이가 있는 것으로 나타났다. 3. 체육수업에 대한 관심도는 남학생의 비율이 조금 높았으나 전체적으로 볼 때 남녀학생 모두 체육시간을 좋아하며 주당 체육시간을 늘리기를 희망하는 것으로 나타났다. 4. 운동과 주위환경에 대한 관심도에서 남녀학생 모두 운동에 대한 인식이 좋으나 가족들과 함께 운동에 참여하는 기회가 부족한 것으로 나타났다. 5. 체육과 영역별 운동기능 성취도에서 영역에 따라 성별, 공ㆍ사립 국민학교간에 차이가 있으나 전반적으로 성취도가 낮은 편으로 나타났다.;If we assume that the purpose of physical education is to desirably change human behavior, how to do human physical activities is very concern in physical education. The purpose of this study is to investigate concern of physical education collected from elementary school students. Who generally have a critical period in their physically, to analize data gathered, and to provide rudimentary materials which were considered in operting physical education, its curriculum, and teaching method effectively. The specific contents of this study are as follows; 1. Students' learning need and preference to sports. 2. Students' interest in physical education class 3. Students' perception about sports and family participation in sports Students' performance ability to specific sports areas concerned with physical education curriculum. The subjects of this study are 642 sixth grade male and female students of public and private elementary schools in Seoul The questionnaire, which has 21 items, is composed according to the contents of the study. SPSS is used for data processing. Data analysis shows frequenaes (N) and percentage(%) per each item. which were followed by X^(2) test, significance test for each statistics The conclusions of study based upon the above procedures are as follows : 1. In student's learning need and preference to sports, male students prefer baseball and soccer, where as female students prefer swimming, gymnastics and evading ball games. On the other hand male and female students commonly want to learn swimming and fighting sports. 2. The difference in institution types of schools between public and private school students influences the concern of students' physical education 3. In student' interest in physical education class, male students' proportion is a Little higher than female students', though they all like that class and want to increase its allocated time per week. 4. In students' perception about sports and family participation in sports, they all perceive sports as good for their health and study, but have little chance to participate in sports with their family. 5. In students' performance ability to specific sports areas concerned with physical education curriculum, there is some difference between public and private schools in terms of a few sports Kinds. but overall appears to be low in performance ability.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE