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한국 고등학교 영어학습자의 지시어 추론 능력과 전략에 관한 연구

Title
한국 고등학교 영어학습자의 지시어 추론 능력과 전략에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Reference-inferential Ability and strategies in Reading Comprehension : For Korean High School Students
Authors
문수진
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Keywords
한국고등학교영어학습자지시어추론능력영어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
영어를 외국어로써 학습하는 우리 나라 영어 교육의 최근 동향을 살펴보면, 실생활에서의 언어사용 능력을 배양하는 것을 그 목표로 삼고 있다. 문법 규칙이나 단어의 암기와 같은 단순히 언어적인 지식의 습득을 강조하는 문법 번역 위주의 수업에서 탈피하여 담화 능력을 배양하기 위한 수업 위주로 방향을 전환하고 있다. 글을 읽고 의미 있는 전체를 구성하는 일련의 문장들의 연결을 파악하고 개별적인 문맥을 이해하려면 결속적 이해에 대한 이해가 필수적으로 요구된다고 볼 수 있다. 따라서, 본 연구의 목적은 우리 나라 고등학생의 영문 독해에 있어서 문장간의 상호 지시적 결속적 연대에 대한 이해도와 전반적인 독해력간의 상관 관계에 대해 알아 보고, 학습자의 사고 과정에서 일어나는 지시어의 추론 과정과 전략에 대해 연구, 조사하고자 한다. 이러한 목적을 위하여 고등학교 3학년 130명을 연구 대상으로 선정하여, 두 가지 유형의 평가 즉, 지시어 추론 능력 평가와 지시어 추론 전략 조사를 실시한 결과 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 대학 수학 능력 시험 문항 유형별 지시어 추론 능력 평가에 있어 상위 집단이 하위 집단보다 우수하다는 것이 검증되었다. 수능형 지시어 추론 평가와 지시어 유형별 추론 평가에서 상위 집단이 우수한 것으로 검증되었고, 두 평가간의 상관도가 유의한 것으로 나타났다. 그러므로, 전반적인 독해력과 지시어 추론 능력의 상관관계는 유의하다고 볼 수 있다. 두번째, 지시어 추론 전략 조사에 있어서 번역, 대입, 의역, 생략의 4가지 전략이 조사되었고, 독해 전략으로는 Block(1986)이 제시한 10가지 전략 유형 중에서 해석, 이해평가, 수정, 되풀이 읽기, 단어에 대한 의문, 문장에 대한 의문 등 6가지 전략이 관찰되었다. 전략 유형과 빈도수에 대한 집단별 차이를 조사한 결과 정확도와 효율성에 있어 상위 진단이 우수했으며, 사용된 전략 유형과 빈도수에 있어 집단별 유사성이나 개별적인 다양성이 관찰되었고, 학습 능력간의 관련성도 엿보였다. 이러한 결론은 문장간의 결속적 연대에 대한 이해가 학생들이 독해력을 향상시킬 수 있는 중요한 요인 중의 하나로 인식되어야 함을 시사해 주며, 교실 학습 상황에서 시행될 수 있는 텍스트의 결속성과 독해 전략에 관한 효과적인 지도 방안이 모색되어야 할 것이다.;Curent English education in Korea has considerably changed for the last decade and implemented the improvement of communicative ability in a real life situation. Moving away from teacher-centered classroom activities which focused on the linguistic knowledge acquisition including the rote memorization of grammatical rules and vocabulary required for translation, the efforts to promote dicourse competence have been remarkably increased. The view of reading in school has also changed and now emphasize discourse-level comprehension. In order to read and understand the text which is not a simple collection of individual sentences but a meaningful unit as a whole, the comprehension of cohesion is necessary. This research examines the relationship between overall reading comprehension and co-referential ties and investigates reference-inferential strategies during the reading process. For this research, 130 subjects were selected from the 3rd grade of girls' high school and divided into two groups according to their English reading test performance. Students were asked to answer two types of tests: one was a reference-inferential test and the other was for the investigation and analysis of reference-inferential strategies. The results of this study indicate that the higher group would be superior to the lower group in identifying the antecedent of reference. Regardless of the type of question and reference, the higher group worked better than the lower one and was capable of skillfully coping with cohesive ties in reading. So, the research shows that the overall reading comprehension has relation to the understanding of co-referential ties. Through the research, fifteen reading comprehension strategies and four reference-inferential strategies were observed and analyzed. The similarities between groups and individual variances were also observed. This study suggests that the full grasp of co-referential ties should be considered as one of the most important factors to readers' reading comprehension. Therefore, it is necessary hat more effective methods and appropriate techniques to teach co-referential ties and that more reference-inferential strategies should be investigated and developed.
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