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중국 초·고급중학교 물리교과서의 연계성 분석

Title
중국 초·고급중학교 물리교과서의 연계성 분석
Other Titles
ARTICULATION OF CHINESE PHYSICS TEXTBOOKS OF SECONDARY SCHOOL OF CHINA : Dynamics and electromagnetics sphere
Authors
홍인자
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
중국초·고급중학교물리교과서연계성PHYSICS TEXTBOOKS
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In this paper we tried to find the articulation among the Chinese physics textbooks of junior high school and senior high school by analyzing them with standard model proposed by Song etc. (1988).What we hope through the study is to suggest more efficient methods of teaching dynamics and eletromagnetics and to help to the future researches on the articalation of this subject. The result runs as follows : 1. The 37 items forming of all 47 which are based on junior high school, have relations with the contents of senior high school physics. 2. The 20 items of 37 are related the dynamics sphere and the rest 17 items are related those of electromagnetics sphere. 3. Development consist of 62.2 % of the total, but overlap and gap consist of 37.8 % together. 4. Gap are observed that these materials was suddely appeared in senior high school. In order to reduce this gap, a new text composition built on more profound understandings in important concept of dynamics and electromagnetic sphere are asked for.;중국의 초급 중학교 교과서 물리 상·하와 고급 중학교 교과서 물리 상·하의 역학, 전자기학 분야의 연계성을 송순희 외 10명(1988)의 논문에서 제시한 준거 모형을 사용하여 분석하였다. 연구의 목적은 중국의 초·고급 중학교 간의 연계성을 조사하고 항목별 분석을 통하여 우리 나라의 유익한 물리 교육 과정을 마련하는 데 있다. 그 결과 및 분석에 대한 개요는 다음과 같다. 초급 중학교 물리 상의 역학, 전자기학 분야를 기준으로한 학습 주제 항목 중 고급 중학교 물리 상·하에서 37개 항목 ( 78.7 % )이 공통 되어 있다. 그리고 고급 중학교에 관련된 37개 항목 중 역학분야에 20개, 전자기학 분야에 17개 항목으로 나타났다. 37개 공통 항목 중 23개인 62.2 %는 연계이고 반복 9개, 격차 5개로 비연계 항목은 37.8 %에 해당하는 14개이다. 여기서 반복은 24.3%로 13.5%의 격차보다 높은 비율을 차지함을 알 수 있다. 반복의 조합중에서 특히 단순 반복이 7문항으로 대부분을 차지하고있으로 적절한 내용 표현의 전환이나 내용 수준의 심화 확대가 요구되어진다. 13.5%의 비교적 낮은 비율을 차지하는 격차항목은 고급 중학교에서 갑자기 확대되는 부분들이다. 이러한 격차를 줄이기 위한 방안으로서는 선수 개념의 철저한 이해와 더불어 역학과 전자기 분야의 주요 개념에 대한 철저한 이해를 고려한 교재구성이 필요하다.
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교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
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