View : 856 Download: 0

서울지역 중학교 학생의 사고력 발달정도

Title
서울지역 중학교 학생의 사고력 발달정도
Other Titles
(THE) LEVELS OF INTELLECTUAL DEVELOPMENT OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS IN SEOUL AREA
Authors
안선민
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
서울지역중학교학생사고력발달정도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
지금까지 수차에 걸쳐 과학교육 과정이 개정되어 왔지만, 과학교육에서 빼어 놓을 수 없는 목표중의 하나가 "과학적 사고력의 신장"임에 틀림없다. 따라서 어떤 내용을 선정하여 어떠한 방법으로 가르치는 것이 학생들의 과학적 사고에 도움을 줄 수 있느냐 하는 것이 중요한 문제점이다. 이러한 관점에서 본 연구는 중학교 학생들의 지적 사고 수준이 현재 어떤 단계에 있으며, 이 학생들이 현재 접하고 있는 과학 교과서의 학습 내용( 물리 영역 )이 그들의 사고수준과 적합한가를 분석 조사 하였다. 이를 위해 서울시내 영등포구, 강남구, 동대문구에서 각 2개 학교씩을 무작위로 선정하여 학생들의 논리 발달 수준을 조사 분석한 결과 각 논리의 형성율은 보존 논리가 44% ∼ 53% , 비례 논리가 33% ∼ 50 %, 변인 통제 논리가 11% ∼ 27 %, 확률 논리가 14 % ∼ 40 %, 상관 관계 논리가 6 % ∼ 9 % , 그리고 조합 논리가 3 % ∼ 10 % 정도로 밝혀졌다. 또한 각 논리에서 모두 남학생의 논리 형성율이 여학생의 경우보다 높은 것으로 나타났다. 한편 중학교 과학 교육 과정의 물리 영역 학습 내용을 49개 항목으로 분류하여 각 항목에서 요구되는 사고 유형을 Piaget의 사고 유형에 따라 분석한 결과 49개 항목중 구상적 사교유형에 속하는 15개 항목의 30.6 %에 비해 형식적 사고 유형의 수준에 해당하는 항목이 34개로 69.4 %를 차지한 것으로 나타났다. 그리고 각 항목당 교과서 내용에서 요구하는 구상적 사고 유형 ( C )과 형식적 사고 유형 ( F )을 모두 포함시킨 총 131개 요소중에서 C : F = 49.6 : 50.4로 밝혀졌다. 이것으로 보아 중학교 학생들의 논리 발달 형성 정도가 6가지 논리에 있어 적게는 3 % , 많게는 53 %에 해당하는 학생만이 형식적 사고 유형 수준에 있는 것으로 나타났으므로 교과 내용에서 요구하는 형식적 사고 유형의 수준( 69.4 % )에 크게 미달함을 알 수 있다.;Until now the curriculum of science education was revised many times but one of the most important aims of science education is "enlargement of scientific thought". So it's important to know what contents and kind of method helpful to the scientific thought of students. In this paper, I aimed to investigate and analyize what's the current level of intellectual reasoning of middle school students, and whether the contents of their science textbooks(physics sphere) are properd for their logical reasoning level. For this, I investigated and analized the logical reasoning developmental levels of students in 2 middle schools which were chosen randomly in Yeungdeung Po-ku, Kangnam-ku and Dongdaemun-ku in Seoul area. And form this analysis I obtained the completional proportion of logical reasoning as following ; conservational reasoning is 44%∼53%, proprotional reasoning is 33%∼50%, control of variables is 11%∼27%, probabilitistic reasoning is 14%∼40%, correlational reasoning is 6∼9 and combinational reasoning is 3%∼10%. But in genera1 the completional proportion of logical reasoning of male students is higher than that of female students. In educational process of science textbooks in middle school (physics sphere), the 15 items forming 30.6% of 49 items which are classfied by the Piagetian reasoning pattern have relations with concrete reasoning pattern. While 34 items (69.4%) have relations with formal reasoning pattern. In 131 items which include conctete reasoning pattern and formal reasoning pattern required in contents of textbooks, C to F percentage equals 49.6 to 50.4. The result of analysis by 6 reasoning, only the strdents of 3% at least o r these of 53% at most were at the level of formal reasoning pattern. So that they are not enough for the level(69.4%) of formal reasoning pattern required in contents of textbooks (Physics sphere)
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE