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실내조명이 개선된 한 중학교의 조명환경 실태

Title
실내조명이 개선된 한 중학교의 조명환경 실태
Other Titles
(A) Study on the Lighting Environment of 'K' Middle School of Which Classroom Lighting Was Improved Located in Seoul
Authors
表相希
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Keywords
실내조명중학교조명환경
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
서울시내의 남동향으로 위치하고 있는 K중학교를 대상으로 일반교실의 조도를 측정하여 그 결과를 분석하고, 교실의 조명환경실태를 파악함으로써 교실조명환경의 문제점 및 개선방안을 제시해 보는데 연구의 목적인 있다. 연구방법은 교실의 위치에 따른 책상면 9점의 조도, 흑판면 3점의 조도를 택하여 측정하고 측정자료를 통해, (1) 시간에 따른 조도분포 (2) 맑은날 커튼을 걷을때와 칠때의 조도 분포 (3) 흐린날 형광둥의 소등과 점등에 따른 조도 분포 (4) 맑은날 부분별점등에 따른 조도분포 (5) 계절에 따른 조도분포를 표와 그래프를 그려 분석하고, (6) 설문지를 통해 조명환경에 관련된 학생들의 심리를 간단히 살펴보았다. 측정 분석 결과 (1) 주광의 교실에서 시간, 계절, 날씨에 따른 창측과 복도측 조도의 차이가 크게 나타나 시야내의 휘도대비가 심하다. (2) 교실내의 창의 위치가 일부 잘못되어 복도측의 학생들에게는 흑판면에 대해 심한 눈부심이 생겼다. (3) 입지조건상 교실의 ⅔가 동향이고, 학교건물과 인접한 곳에 같은 층의 건물이 위치하고 있는 K중학교는 16시경에는 심한 조도과소가 나타났다. (4) 커튼은 차광체로 어느정도 차광 역할을 하고 있다. 측정대상이 되었던 K중학교는 비교적 교실환경면에서나 조명설비면에서 어느정도 조명환경이 개선이 된 학교였다. 그러나 측정대상이 되었던 6개의 교실중에서 2개의 교실에 설치되어 있는 조명의 위치가 잘못되어 있었으며, 또한 빛의 차단제 역할을 하기위한 유리창의 썬팅 부착이 잘못되어 있었다. 효율적인 형광등의 설치, 과다한 햇빛을 차단시킬 수 있는 블라인드등을 사용하여 조도분포의 균형을 가져오게 하고, 창의 위치를 올바르게 설치함으로 써 흑판면에 대한 눈부심을 줄여야 한다. 학급당 학생수를 줄임으로써 책상의 위치를 변화시킬 수 있는 공간을 확보하여 좀 더 효과적으로 채광설비를 사용할 수 있는 여건을 마련하는 것이 필요하다.;The purpose of the present study is to suggest some improvement plans for the lighting equipment of general classroom of middle school, based on the data of the measurement of intensity of illumination in 'K' middle school of which the southcast located in Seoul through which some points at issue are understood. As for a method of study , it takes measures of intensity of illumination on the surface of the desk in the classroom was give 9 points and the blackboard was give 3 points. The clistributions of intensity of illumination were analyzed with tables and graphs being clrawn according to, (1) The distributions of intensity of illumination according to time, (2) The distributions of intensity of illumination when the curtain is rolled up or clown when it is a clear day, (3) The distributions of intensity of illumination according as the fluorescent lamp turns on or off when it is a cloudy day, (4) The distribution of intensity of illumination according to partly lighting when it is a clear day, (5) The distributions of intensity of illumination according to season. (6) Through some questionnaires, even the student's mental state were also reviwed. Results from the present study are as follows; (1) In the classroom in broad daylight, disparity of the intensity of illumination was measured between the side windows and the side corridor according to time, season and weather. (2) Because windows are ill-situated, students of the side corridor was broken out glare by blackboard. (3) 'K' middle school of which the classrooms mostly were located in the direction of the east and other buildings were located nearby the school was scanty of intensity of illumination about four o'clock P.M (4) The curtain which was to be used as 'a shutter' performs a role of preventing lighting in a degree. 'K' middle school was improved on classroom lighting in the classroom enviroments aspect and in the lighting equipments aspect to some extent. But lighting of some of the classrooms was ill-situated. Conclusively, through this research, it is redeemed that such points at issue in the lighting equipments of the classroom will be the width of the windows the along the corridor being widened, the double window being used or blinder being, and all lighting equipment being changed into the new forms of achitectural engineering, based on the sufficiently scientific ground.
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교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
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